Salomon 2012, hjälp!

Rydellarn

Ny medlem
Salomon 2012, hjälp!
Tjena!
Jag har kikat en del på Salomon 2012 (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/salomon/2012.html)
och undrar om någon kan säga om det som Mike Douglas säger stämmer, att man vill ha den mittmonterad även i offpisten. Jag funderar på en griffon schizo annars, eller ska jag ta griffon (mittmontering) eller någon annan bindning:)
389 euro på tysken med griffon schizo, bra pris...
Ska även tillägas att jag åker ungefär lika mycket offpist som park men väger knappa 60 kilo så tänkte att midjan verkade hyffsad då den blir smidig i parken och rockern lockar en hel del...
Edit: jag vet att det inte är många som testat skidan men finns säkert en hel del som har erfarenheter av liknande skidor som t.ex K2 revival...
Tack på förhand!

Daniel Rydell

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Snackar vi midjedjupt puder så vill du nog ha bindningarna monterade på tailen för att undvika svandyk..

Nej men seriöst, jag skulle aldrig använda samma skidor i park och puder. Satsa på två par skidor istället, om ekonomin tillåter vill säga.

Annars borde du nog satsa på något lite bredare. Dock så blir det ju lite av en "kompromisskida" i så fall och kanske inte är direkt superbra i varken park eller puder.

Vart ska du åka?

Salomon 2012, hjälp!
Jag kan säga att jag inte kommer kunna ha 2 par skidor, men det kommer bli 9 dagar Argentière, Chamonix (offpist), 2 veckors prao i Vemdalen, Hemsedal eller något annat här i Sverige eller Norge (mest park lite offpist) och kanske en vecka tillsammans i några närliggande orter (bara park). Det är vad jag vet än så länge :)
Ja det blir väl en komprommisskida, det som jag kollat mycket på tidigare är Shogun, s3 och andra liknande men är rädd för att de runt 100 mm ska vara klumpiga i parken...
Är dock väldigt sugen på 2012 :)
Tack!

Salomon 2012, hjälp!
Rydellarn sa:
men är rädd för att de runt 100 mm ska vara klumpiga i parken...
Ja det är ju just där pjäxan klämmer så att säga..
Vad kör du i parken? Mycket hopp eller mest rails? Rent spontant känns det som att lite större skidor kommer kännas jobbiga att ha och göra med på rails, men på hopp kanske skillnaden är såpass liten att det är värt för att få lite extra flyt i offpisten.

Men vad vet jag, finns nog många fler än mig här som har bättre koll på dessa slags skidor.

Salomon 2012, hjälp!
victorvictor sa:
Rydellarn sa:
men är rädd för att de runt 100 mm ska vara klumpiga i parken...
Ja det är ju just där pjäxan klämmer så att säga..
Vad kör du i parken? Mycket hopp eller mest rails? Rent spontant känns det som att lite större skidor kommer kännas jobbiga att ha och göra med på rails, men på hopp kanske skillnaden är såpass liten att det är värt för att få lite extra flyt i offpisten.

Men vad vet jag, finns nog många fler än mig här som har bättre koll på dessa slags skidor.
Ja, känner mig väldigt osäker på vart jag ska kompromissa, och har faktiskt inte heller någon erfarenhet av lite bredare skidor i park, jag kör väl ungefär lika mycket rails/boxar som hopp. Kanske ska köra på 2012, trots allt bra pris...
Men isåfall ska jag välja griffon schizo?
Tack för hjälpen! :)

Salomon 2012, hjälp!
Det kan vara ett bra val. men jag skulle nog i ditt fall ändå ta ett par griffon. mindre som kan gå sönder på dem än schizo. visst du väger inte mycket så det borde hålla ändå. och det faktum att det är rocker på dem känns som att det borde inte dyka. och så smala är inte 2012. Men här i sverige får vi offtast inte så jättedjupt pulver om du inte är vid rätt plats på rätt tidpunkt. så den offpisten du skall bederiva kanske inte är så speciellt djup och krävande. Men det klart . Jag hade valt griffon och mittmontering. men om du vill ha Schizo och det känns rätt så go for it. du får ialafall en bra skida !

Salomon 2012, hjälp!
Fiddeponken sa:
Det kan vara ett bra val. men jag skulle nog i ditt fall ändå ta ett par griffon. mindre som kan gå sönder på dem än schizo. visst du väger inte mycket så det borde hålla ändå. och det faktum att det är rocker på dem känns som att det borde inte dyka. och så smala är inte 2012. Men här i sverige får vi offtast inte så jättedjupt pulver om du inte är vid rätt plats på rätt tidpunkt. så den offpisten du skall bederiva kanske inte är så speciellt djup och krävande. Men det klart . Jag hade valt griffon och mittmontering. men om du vill ha Schizo och det känns rätt så go for it. du får ialafall en bra skida !
Okej men den offpisten jag skall bedriva är faktiskt i Argentère framförallt...
samma svar fortfarande?

Salomon 2012, hjälp!
Om det nu blir Salomon 2012 med Marker Griffon schizo.
Vilken längd tycker ni då att jag ska välja, 163 eller 171? Och ja, jag har kollat artikeln om att välja rätt längd på skidor och där får jag 170 men jag väger i alla fall 60 kg och är 160 cm lång men vad tycker ni? Jag vet inte hur det är med längre skidor men jag lär ju iofs växa en del kommande år då jag går i 8:an...
Aja Vad tycker ni?

Salomon 2012, hjälp!
Om du inte kör uteslutande park ska du inte mittmontera skidorna, gå på det bakre strecket. Du skall def. ha den längre, 171'an. Skidorna har väldigt mycket rocker och det gör att de åks korta! Om du vill kunna åka puder vill du ha varenda centimeter du kan få tag på... Plus att du ju kommer växa!

Du är iofs inte stor, men 100mm i parken är chill... Kolla på S3, mer puderbetonat än 2012 som är mer park, men vi vet ju alla vad som är roligast!

Salomon 2012, hjälp!
Carled sa:
Om du inte kör uteslutande park ska du inte mittmontera skidorna, gå på det bakre strecket. Du skall def. ha den längre, 171'an. Skidorna har väldigt mycket rocker och det gör att de åks korta! Om du vill kunna åka puder vill du ha varenda centimeter du kan få tag på... Plus att du ju kommer växa!

Du är iofs inte stor, men 100mm i parken är chill... Kolla på S3, mer puderbetonat än 2012 som är mer park, men vi vet ju alla vad som är roligast!
Okej, då tror jag att det blir Marker Griffon schizo så att jag kan flytta bak 6 cm bakom mitt...
Ja, jag har som sagt funderat på s3 ganska mycket, skapade en tråd om den skidan i våras men då genomfördes aldrig köpet, men helt klart en intressant skida :D

Salomon 2012, hjälp!
Carled har rätt. Ska du inte köra bara park ska du inte mittmontera som jag kanske tidigare skrev. Däremot brukar man inte ha skidor som man kör i parken med speciellt många år då stålkanterna tar snabbt slut och då kan du ialafall inte carva någon ispist det kan jag lova dig :) men köp schizo, bakre strecket som han sa och köp den långa skidan så kommer du inte ångra dig ! :)

Salomon 2012, hjälp!
Fiddeponken sa:
Carled har rätt. Ska du inte köra bara park ska du inte mittmontera som jag kanske tidigare skrev. Däremot brukar man inte ha skidor som man kör i parken med speciellt många år då stålkanterna tar snabbt slut och då kan du ialafall inte carva någon ispist det kan jag lova dig :) men köp schizo, bakre strecket som han sa och köp den långa skidan så kommer du inte ångra dig ! :)
Ja, jag vet men har iaf ett par för små twintips som jag kan raila sönder :)
Men pistbiten kan jag klara mig utan :)

Salomon 2012, hjälp!
Tänk på att rockern, skärning och flex blir optimerat om man monterar som tillverkaren tänkt sig. Så resonerar jag iallafall om jag inte är grymt säker på hur jag vill ha det. Och i så fall baserat på erfarenhet. Skulle inte tveka om jag vore som dig. Verkar vara kanonlagg som jag tror du blir nöjd med oavsett var du åker, men jag skulle välja en salomonbindning. Lite löjlig men åker jag på salomonlagg så bör det vara salomonbindningar också.
Och man kan ju alltid montera om och flytta bindningarna om det inte skulle bli rätt....

Salomon 2012, hjälp!
Dustbin_Dan sa:
Dessutom så finns det väl bara ett "streck" dvs rekommenderad monteringspunkt. "Ski center". Finns väl inget bakre streck?
179 har mycket riktigt bara ett streck, men de kortare har två streck. Då är de bakre klart vettigare. Jag är väl medveten om att Douglas säger dead center, men det ska nog tolkas som strecket (som är typ 1-2cm bakom center). Salomon brukar ha väldigt vettiga monteringspunkter och då de flesta av friåkarna vill ha rejält jibbiga skidor (Abma, Tudor) och klarar sig bra på de rekommenderade främre strecken brukar jag alltid råda folk till att ta något av strecken. Främre strecket på mina Dumont och således även Suspect ligger exakt dead center, även om skidan är assymetrisk. Främre strecket på Czar vilket rekommenderas av åkarna är riktigt funkis! Dock är jag tveksam till att flytta så långt bak som 6 cm, då tror även jag att du hamnar fel i flexet. Douglas hoppar stora klippor med skidorna nästintill mittmonterade!

Salomon 2012, hjälp!
Carled sa:
Dustbin_Dan sa:
Dessutom så finns det väl bara ett "streck" dvs rekommenderad monteringspunkt. "Ski center". Finns väl inget bakre streck?
179 har mycket riktigt bara ett streck, men de kortare har två streck. Då är de bakre klart vettigare. Jag är väl medveten om att Douglas säger dead center, men det ska nog tolkas som strecket (som är typ 1-2cm bakom center). Salomon brukar ha väldigt vettiga monteringspunkter och då de flesta av friåkarna vill ha rejält jibbiga skidor (Abma, Tudor) och klarar sig bra på de rekommenderade främre strecken brukar jag alltid råda folk till att ta något av strecken. Främre strecket på mina Dumont och således även Suspect ligger exakt dead center, även om skidan är assymetrisk. Främre strecket på Czar vilket rekommenderas av åkarna är riktigt funkis! Dock är jag tveksam till att flytta så långt bak som 6 cm, då tror även jag att du hamnar fel i flexet. Douglas hoppar stora klippor med skidorna nästintill mittmonterade!
Hehe, jag fattar inte riktigt... vart menar du att du rekommenderar en att montera dem :)?

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Hade du köpt dem för att vara parkskidor, då hade främre strecket varit bästa valet, men om du ska köra allt, då blir bakre strecket mycket bättre, just för att du får mer nos vid puder och skönare känsla vid piståkning...

Salomon 2012, hjälp!
Ingen aning, jag har knappt kollat på de kortare längderna... Det är typ 2 centimeter mellan främre och bakre strecket, och främre kanske är 1cm bakom mitt. Så max 3 cm från mitt. Och Det är nog ingen vits att gå längre bak än 3 cm, därav tycker jag Schizo är onödig.

Salomon 2012, hjälp!
lyssna på mike douglas och kör med mitt monterat, tror knappast han skulle rekommendera det om han inte gillade det själv.

Salomon 2012, hjälp!
Hej!

Med tanke på att det redan finns en tråd angående de här skidorna kändes det onödigt att starta en ny tråd, tänkte att jag kunde låna tråden lite istället.

Lite info om mig:
- Ålder: 17 år
- Vikt: 60 kg
- Längd: 177cm
- Åkstil: Har tänkt att åka: 60% Park, 20% Puder , 20% pist (Så mycket park det som möjligt)
- Erfarenhet: Har åkt med ett par snowblades med förstora pjäxor 1gång, dvs har ingen stor erfarenhet...

Nu är det så att jag har tänkt att köpa mina första skidor! : ) Jag har kollat lite på Salomon 2012 och med Marker Griffon bindningar från Sport Condrad. Det verkar vara en lätt kombination med tanke på min vikt samt att priset inte var så farligt : 369,00 €.
Undrade först och främst vilken längd jag borde ha på skidorna med tanke på att skidan både har twintip och rocker, samt förhållande till min erfarenhet. Enligt Freerides längdguide skulle jag ha 162cm, men känns som det kanske skulle bli lite väl kort då jag antagligen kommer växa lite till samt att jag sakta men säkert kommer att gå upp mer i vikt då jag styrketränar, skidorna finns ju som sagt i 171cm men det kanske istället blir för långt för mig. Vill ju kunna ha skidorna ett tag framöver samt att de ska vara lekfulla och lätta att hantera då jag har tänkt att köra mycket park.

Bindningarna verkar klara min vikt mycket väl och har inte hört något dåligt om dom, hade tänkt att de skulle vara monterade på mitten av skidorna. \"Dead center\"

Har ni andra synpunkter eller förslag mm. så säg gärna dom, tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Timmy Elfström

Salomon 2012, hjälp!
Timpolo sa:
Hej!

Med tanke på att det redan finns en tråd angående de här skidorna kändes det onödigt att starta en ny tråd, tänkte att jag kunde låna tråden lite istället.

Lite info om mig:
- Åkstil: Har tänkt att åka: 60% Park, 20% Puder , 20% pist (Så mycket park det som möjligt)
- Erfarenhet: Har åkt med ett par snowblades med förstora pjäxor 1gång, dvs har ingen stor erfarenhet...

Nu är det så att jag har tänkt att köpa mina första skidor! : ) Jag har kollat lite på Salomon 2012 och med Marker Griffon bindningar från Sport Condrad. Det verkar vara en lätt kombination med tanke på min vikt samt att priset inte var så farligt : 369,00 €.
Undrade först och främst vilken längd jag borde ha på skidorna med tanke på att skidan både har twintip och rocker, samt förhållande till min erfarenhet. Enligt Freerides längdguide skulle jag ha 162cm, men känns som det kanske skulle bli lite väl kort då jag antagligen kommer växa lite till samt att jag sakta men säkert kommer att gå upp mer i vikt då jag styrketränar, skidorna finns ju som sagt i 171cm men det kanske istället blir för långt för mig. Vill ju kunna ha skidorna ett tag framöver samt att de ska vara lekfulla och lätta att hantera då jag har tänkt att köra mycket park.

Bindningarna verkar klara min vikt mycket väl och har inte hört något dåligt om dom, hade tänkt att de skulle vara monterade på mitten av skidorna. \"Dead center\"

Har ni andra synpunkter eller förslag mm. så säg gärna dom, tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Timmy Elfström
177 skulle jag säga, svårt att veta vad du tycker men jag gillar inte att köra på korta skidor och tycker att det ser extremt fult ut med folk som gör det. 162 får du inte köpa, dels för att du kommer att ångra dig och dels för att det är absolut för kort.

Vet inte riktigt hur duktig du är men du kommer ha roligare med en längre, de blir inte mindre lekfulla bara för att längden går upp. Bara mer stabila osv.. Extremt dåligt förklarat men ja kör på långa

Salomon 2012, hjälp!
Hej! jag har en liten fundering, kan man ändra storleken för pjäxorna på bindningarna ( eller vad man ska säga ). Iom att fötterna växer eller om någon polare ska testa dem..
Hoppas ni fattar!:)

Salomon 2012, hjälp!
Rydellarn sa:
Hej! jag har en liten fundering, kan man ändra storleken för pjäxorna på bindningarna ( eller vad man ska säga ). Iom att fötterna växer eller om någon polare ska testa dem..
Givetvis, men det varierar från bindning till bindning. En P18 eller FKS-bindning kan du flytta runt 1 cm, en Jester eller Duke betydligt mer. Så länge det inte rör sig om 4-5 cm så ska du inte oroa dig.

Salomon 2012, hjälp!
Heinz_p sa:
Rydellarn sa:
Givetvis, men det varierar från bindning till bindning. En P18 eller FKS-bindning kan du flytta runt 1 cm, en Jester eller Duke betydligt mer. Så länge det inte rör sig om 4-5 cm så ska du inte oroa dig.
Hehe, jo jag visste att man kunde ändra med ca 1 cm men jag syftade på griffon schizo men jag glömde att skriva det :)
Tack

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Timpolo sa:
177 skulle jag säga, svårt att veta vad du tycker men jag gillar inte att köra på korta skidor och tycker att det ser extremt fult ut med folk som gör det. 162 får du inte köpa, dels för att du kommer att ångra dig och dels för att det är absolut för kort.

Vet inte riktigt hur duktig du är men du kommer ha roligare med en längre, de blir inte mindre lekfulla bara för att längden går upp. Bara mer stabila osv.. Extremt dåligt förklarat men ja kör på långa
Okej. Det är ju trots allt de första skidorna jag köper men ett par 163cm kanske blir för korta då de är 14cm kortare än min längd. Så ett par 171cm skulle passa mig bättre då till min längd? Har ju bara åkt en gång innan så har inte mycket att gå på och kommer inte ha tid till att hyra och prova olika skidor.
Vill ju inte göra fel från början...

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Timpolo sa:
Timpolo sa:

Okej. Det är ju trots allt de första skidorna jag köper men ett par 163cm kanske blir för korta då de är 14cm kortare än min längd. Så ett par 171cm skulle passa mig bättre då till min längd? Har ju bara åkt en gång innan så har inte mycket att gå på och kommer inte ha tid till att hyra och prova olika skidor.
Vill ju inte göra fel från början...
Inte för att låta stöddig, men har du sett dessa skidor i verkligheten?
Det är sjukt mycket rocker i dom för att vara parkskidor(mer än dubbelt så mycket mot K2's), plus att dom mäter kort några centimeter, plus att det är twintip's.
Hur kan du ens tveka att inte ta 179'an??

Nej, men allvarligt, jag tycker absolut du ska gå på den längsta längden, jag själv är 175, och tyckte att 179 nästan var kort, och att det skulle finnans ytterligare en längd.
Lita på mig i detta fall!
Hoppas det hjälper!

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Timpolo sa:
Hej!

Lite info om mig:

Mvh
Timmy Elfström
om du bara har åkt en gång med blades borde det kanske vara bästa att hyra först och testa dig fram lite och kolla vad som känns bäst för dig. 2012 är en rätt avancerad skida för erfarna åkare så om du ska köpa skulle jag satsa på en nybörjar skida

Salomon 2012, hjälp!
Okej låter som jag har tänkt väldigt fel! Har inte sett dom i verkligheten men ett antal bilder på dom och ja det är väldigt mycket rocker på dem, men det är väldigt stor skillnad mot att se någon i verkligheten än på bild.
Vet dock ingen butik som har dom i närheten där jag bor vilken gör det lite svårare att se dom irl.
Om jag köper skidorna så ska jag ta den längsta då, alltså 179cm?
Känns väldigt långt som nybörjar skida, men jag vet ju som sagt inget. Bara lyssnat på vad andra säger.

Kommer inte ha tid att hyra eller testa mig fram då jag inte kommer ha så mycket tid att åka i vinter. Vill ha ett par som jag alltid kan ha tillgång till så fort jag får tillfälle att åka.
Är det inte bättre att lära sig åka på en lite avancerade skidor och lära sig dem, kommer ta längre tid jag vet, än att köpa ett par nybörjar skidor som är lite mjukare och snabbt tröttna på dem när man lärt sig åka och sedan vill ha ett par nya? Bara en teori.
Tack för 2 bra svar, fick mig att tänka om lite.

Salomon 2012, hjälp!
2012 är en avancerad skida ja, men däremot inte svårkörd på något sätt.

Skidan kommer INTE kännas som väldigt lång, då det är väldigt mycket rocker i den, den kommer faktiskt kännas väldigt kort, och kommer vara väldigt lätt att svänga runt med.
Ska du ha 2012 så ska du ha 179.
Vi i uthyrningen tar alltid upp till hakan-näsan/ögonen i längd när vi hyr ut till nybörjare.
Men denna skida har ju twintip, så du kan räkna bort ca 8cm, dvs den kommer gå upp till hakan på dig.

Sen som jag skrev så kommer ju inte mer än 70% av skidan ha kontakt med snön, då det är en del rocker i dom.
Dom kommer definitivt inte bli för långa för dig.

Hoppas det hjälper.

Tillbaka
Topp