Salomon Dumont eller K2 king fujas?

Dom du pratar om är ju nästan helt olika skidor!

K2 kung fujas är något styvare, så att säga hårdare överallt på skidan än Dumont.
Den har en midja på 95 medans Dumont har 86.

Dumont är en renodlad parkskida. Det är inte Kung fujas som är en lättare BC skida men som även funkar i parken.

Om du åker mycket offpist och pist så kör du på Kung fujas.
Om du åker mästadels park så kör på Dumont. Jag själv åker på Dumont skidan och den är helt jävligt sjukt skön.Mjukare i tail och nose gör det skönare att landa till exempel. Min bror kör på Kung fujas och han tycker den är skön och inte fladdrig men han får göra sitt utlåtande själv :P

Men Dumont är en kanon skida =)

Okej tack för info =)
Det är ett svårtval för mig för att jag åker mer och mer i parken, vill det också. Men jag gillar också att åka pist och offpist för att det är det jag är bra på, men jag vill bli bättre i parken.
Hur är Dumont i pisten? Är den ostabil i höga farter och så eller?

J-rockner sa:
Om du åker mycket offpist och pist så kör du på Kung fujas.
Men det finns väl ändå väääldigt många skidor som är bättre för pist och offpist än just Kung Fujas? ;-)

Snarare för parkåkaren som leter lössnö för fullt under lovveckorna och som gärna tar med sig parktricken ut i offpisten...

Hugo93 sa:
Okej tack för info =)
Det är ett svårtval för mig för att jag åker mer och mer i parken, vill det också. Men jag gillar också att åka pist och offpist för att det är det jag är bra på, men jag vill bli bättre i parken.
Hur är Dumont i pisten? Är den ostabil i höga farter och så eller?
Tänkte typ precis som du gjorde när jag jag skulle handla skidor inför denna säsong, och jag valde att köpa Kung Fujas. För att jag ville ha en skida som är lite bredare än en typisk parkskida, men inte för bred för den får inte bli klumpig i hoppen. Ville inte ha skidor med rocker heller för det funkar nog inte i hårda parkhopp. Jag ville även att den skulle funka i pisten och i offpisten på alla sorters snö, den är dock i smalaste laget när det har kommit ny snö.

Efter att nu ha åkt på Kung Fujas så måste jag säga att jag är nöjd hittils. Har dock inte hunnit prova dem i park pga att jag har ett relativt nyligen opererat knä. Jag har inte heller provat dem så mycket i offpisten för det har inte varit nog med snö för det. Men jag kan säga hur jag tycker de är i pisten! På mjuk manchester funkar den hur bra som helst, går som tåget, stadig i högre hastigheter. Men när jag provade att köra några svängar i en träningsbana som skidgymnasiet hade satt upp och då gick det lite sämre. Backen var balkad så den var stenhård och isig och skidorna hade inte så bra grepp i isen trots att jag hade vassa kanter. Det är jag lite missnöjd med så jag får hålla mig ifrån balkade backar :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp