Salomon Falcon 10.0 vs. Falcon Race

Nojlas

Aktiv medlem
Mina X-wave 10.0 har gjort sitt...
Någon som vet något om dessa pjux?

Falcon 10.0 ska (efter att ha läst på TGR:s forum) vara lite smalare i hälen och bredare vid tårna gentemot x-wave. (Skit samma för mig, då jag med mina extrema kalle-anka fötter måste trycka ut skiten ändå...)
Det ryktas att den är radikalt mycket lättare än den gamla x-wave, någon som vet hur mycket?

Någon som vet om passformen skiljer Falcon 10.0 mot Falcon Race?

Någon som vet vad flexen ligger på hos Falcon 10.0, samma som gamla x-wave 10.0 kanske? (110)

Senast ändrad:
Falcon 10 och 06/07 X-Wave 10 har båda 110 i flextal. Falcon Race är snäppet hårdare med 120. Den ska även ha en tunnare och mer raceinspirerad innersko än Falcon 10 enligt ryktet. Sen har du ju Falcon S-Lab som är snarlik tidigare års race-plug X2. Den sticker väl iväg ytterligare ett par tior i flex och lämpar sig knappast som verktyg under långa friåkningsdagar.

Jag provade ett par Falcon Race igår och det var stor skillnad på dessa och mina Crossmax 10! Mycket mer racebtonad innersko......inte lika komfortabel. Kan i och för sig kännas mycket bättre efter värmningen.....men man blev lite osäker hur man skulle trivas i dessa Falcon pjäxor under en HEL skiddag. Flexen kändes snarlik som mina Crossmax 10:or.

Ringde salomon och snackade med dem idag. De kunde inte själva svara på flextalet (???) men vad gör det när man har MnO? :P
Har hört att Falcon 10 ska vara kyligare än X-wave, så Falcon race borde ju teoretiskt sett vara ännu kallare...

Tror jag kikar närmare på Lange Freeride 120 istället...
Förslag på andra bra freeridepjux mottages tacksamt.

Snödjup

Tillbaka
Topp