Det beror helt på om tillverkaren tar hänsyn till ett större midjemått och låter tip och tail få större mått dom med. Ju bredare skida desto mer fart för att kanta den stämmer, men det är ingen större skillnad på att kanta något på 90-100 och 80-90.
Jag antar av dina senare inlägg att du helt slutat titta på Monster skidan? Det är nog bra. Har själv en sådan skida och den införskaffades för att fungera som allt i allo skida. Dock är mitt intryck av skidan att den gör sig bäst i pisten. Den har absolut inget i lössnö att göra. Skidan skulle funkat om Head hade gett den en bättre nos, men som läget är just nu så är nosen mer inspirerad av Heads RC skidor och designad för att ge väldigt lite luftmotstånd snarare än att ge flyt i offpisten.
Jag har inte provat Salomonskidan, men jag vet att dom har byggt in en tendens till tiprocker i skidan vilket borde ge bättre egenskaper än Headskidan i puder, samt inte påverka särskilt mycket i pisten. Det enda problemet jag ser med Salomonskidan är att den är twintip och således kommer ge dig mycket mindre åkyta än vad du köper skida för. Med din vikt och längd skulle jag inte ens titta åt de kortare längderna. Att ha en skida som är kortare än sig själv kan passa i vissa situationer, men att ha det som standard inställning när du ska köpa en skida, speciellt av detta slaget, är helt befängt.