Salomon QST 99 eller MTN Explore 95 som enda skida?

Har läst otaliga spaltmeter forumtrådar och skidtester och velar nu mellan dessa två. Om QST'n finns det mer skrivet, varav det mesta positivt. Om MTN'n finns det inte lika mycket skrivet, men det som finns verkar helt och hållet positivt.

Tanken är att montera en Shift-bindning och använda skidan som mitt enda par (till en början.... ;) ). Tanken är att kunna göra mindre toppturer, både lokalt i Dalarna och på större berg, samt kunna använda den till någon/några veckors liftburen åkning per år.

Är 184 cm lång och väger ca 72 kg. (Tror att det handlar om 181 cm på QST'n och 184 på MTN'n

Hade spetsat in mig på QST'n och i princip bestämt mig, men sen fann jag MTN'n. Den lägre vikten (ca 250g per skida) lockar lite eftersom det förhoppnignsvis kommer gås en del med dem. Å andra sidan vill jag inte göra för stort avkall på åkningen utför, både i puder och pist.

QST 92 finns ju såklart också, och kanske är mer jämförbar med MTN 95? Kan den vara ett bättre alternativ?

Har ni någon input?

Tack!

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Skulle inte vilja ha MTN 95 i en hård pist. För turande är dom klockrena.

Satsa på QST99/92 om du kommet carva en hel del på fastare underlag och vill ha hyfsat respons i skidan.

Nu är du lättare än mig, men skidor 1500 gram och neråt tappar en hel del grepp och stadga i pisten enligt mitt tycke.

Itzakkk

Ny medlem
Jag åker på ett par MTN 95 monterade med Dynafit Radical som min enda skida just nu. Den senaste veckan här i Chamonix har jag åkt allt ifrån pist till knädjupt puder och tycker de har funkat förvånansvärt bra. För egen del var vikten avgörande då jag gillar att tura. Visst, ibland kan man sakna mer flyt på skidorna, men jag tycker de funkar ypperligt för ett stort spann av lägen.

Christiam

Medlem
Är det så att du bor i Falun så har jag en MTN95 du kan få prova i Källviken. Monterade för 28,5.
Så får du känna hur den känns i pist.

wisher

Ny medlem
Har kört mtn 95 som enda skida en säsong. Funkar förvånansvärt bra, Största nackdelen är när pisten är riktigt hård.
Rekommenderar ändå att köra qst 99/92 om du vill ha en skida för både lift/tur. De tål lite mer och bättre kantgrepp när pisten blir riktigt hård. Tror även shiften gör sig bättre på qst.
Har förbrukar 2 par mtn 95 med olika bindningar och roligast blir den när den lättas upp med ett par i raceklass ex superlite 2.0

snej

Aktiv medlem
jonatanostlund sa:
Har läst otaliga spaltmeter forumtrådar och skidtester och velar nu mellan dessa två. Om QST'n finns det mer skrivet, varav det mesta positivt. Om MTN'n finns det inte lika mycket skrivet, men det som finns verkar helt och hållet positivt.

Tanken är att montera en Shift-bindning och använda skidan som mitt enda par (till en början.... ;) ). Tanken är att kunna göra mindre toppturer, både lokalt i Dalarna och på större berg, samt kunna använda den till någon/några veckors liftburen åkning per år.

Är 184 cm lång och väger ca 72 kg. (Tror att det handlar om 181 cm på QST'n och 184 på MTN'n

Hade spetsat in mig på QST'n och i princip bestämt mig, men sen fann jag MTN'n. Den lägre vikten (ca 250g per skida) lockar lite eftersom det förhoppnignsvis kommer gås en del med dem. Å andra sidan vill jag inte göra för stort avkall på åkningen utför, både i puder och pist.

QST 92 finns ju såklart också, och kanske är mer jämförbar med MTN 95? Kan den vara ett bättre alternativ?

Har ni någon input?

Tack!
Den spontana tanken är att välja QST före MTN eftersom du skriver att du vill ha dem till en hel del liftburen åkning. Skidan ska vara enda skida till en början och då är frågan vilka förhållanden du kommer åka mest i för det skulle sen kunna avgöra vad du väljer att komplettera med, en skida med ren tech, en pistracer eller en feting. Jag tycker att QST 92 är en rysligt underskattad skida och håller den som mkt roligare än 99. 92,106 och 118 skulle kunna vara ett riktigt bra 3-skidquiver som täcker in det mesta man kan tänkas ägna sig åt utom balkad pist. Hursomhelst, 92 är kvickare, snärtigare och mer svängvillig än 99 så väljer du mellan 92 och 99 så får du bara värdera hur du åker.

//Jens, Salomon/Atomic

snej sa:
jonatanostlund sa:

Har ni någon input?

Tack!
Den spontana tanken är att välja QST före MTN eftersom du skriver att du vill ha dem till en hel del liftburen åkning. Skidan ska vara enda skida till en början och då är frågan vilka förhållanden du kommer åka mest i för det skulle sen kunna avgöra vad du väljer att komplettera med, en skida med ren tech, en pistracer eller en feting. Jag tycker att QST 92 är en rysligt underskattad skida och håller den som mkt roligare än 99. 92,106 och 118 skulle kunna vara ett riktigt bra 3-skidquiver som täcker in det mesta man kan tänkas ägna sig åt utom balkad pist. Hursomhelst, 92 är kvickare, snärtigare och mer svängvillig än 99 så väljer du mellan 92 och 99 så får du bara värdera hur du åker.

//Jens, Salomon/Atomic
Bra synpunkter, tusen tack! Låter ju som att 92 kanske är ett bättre alternativ att börja med - ser till tilltänkt användningsområde och typ av åkning.

Eftersom jag inte kunnat läsa lika mycket om 92, som 99, så dyker dock ett nytt frågetecken upp.

Vilken längd? Är 184 lång och väger ca 72 kg i strumplästen. 95-an känner jag mig rätt säker på att 181 vore en bra kompromiss.

Frågan är då om man bör gå på 177 eller 185 på 92-an? Självklart vore det bästa att provåka och bilda sig en egen uppfattning, men det kan jag tyvärr inte göra.

snej

Aktiv medlem
Det är ju inga mil som skiljer utan 8 cm så det kommer att bli bra oavsett. Det som kommer skilja är att den kortare blir lite rappare utför och lite mer lätthanterlig uppför och den längre ger ngt mer bärighet och farttålighet. Om du är bekväm med längden och det tänker jag att du är eftersom du klurade på MTN 95 i 184 så tycker jag du ska ta 185an i QST 92.

//Jens

maxenbraxen

Ny medlem
Jag gör QST 99 + Atomic Shift som one ski quiver och det är jag grymt nöjd med, de klarar allt. Valet mellan 92 och 99 beror som Jens sa på hur du har tänkt åka. Om du har tänkt åka lite lössnö så hade jag valt 99:an.

Jag är både kortare och lättare än dig och kör på 185 och det funkar utmärkt. Möjligtvis hade jag velat flytta bak monteringspunkten någon centimeter.

U

user166697

Guest
Jag kör 184 MTN 95 som enda skida och är riktigt nöjd, tycker den funkar till allt. Men är de mer liftburet än turande gå på QST, för de går riktigt fint att tura med iaf och är nog bättre allround. Hade själv valt 99 för svenska förhållanden

Lefty69

Ny medlem
Jag kör Salomon MTN Explorer 95an med Salomon MTN bindningen nu som min enda skida. Orsaken är att jag turar en hel del och uppskattar lättare utrustning men åker självklart även pist.
Spenderade precis 2 veckor i alperna och ville testa skidorna på alla underlag och se om de verkligen funkar överallt. Och det gör de!
De carvar otroligt bra och är en dröm på allt jag erbjöd dem.
I djupsnö behövde jag inte ens tänka på vad jag gör utan de bara flöt fram. Vikten uppskattades vid både skinnande uppför berget som vid klättring med skidorna på ryggen.
Det snackas mycket om att de pga sin vikt och konstruktion skulle vara nervösa och ostabila på pisten men det kan jag övertyga om att de inte är vilket verkligen gjorde ett starkt intryck på mig.
QST skidan är ju också fantastisk men väger något mer.
Jag väger 80 och är185 och tar mig ner överallt.
Med andra ord rekommenderar jag MTN Explorer varmt.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp