Salomon Qst X eller Atomic Bent 120

• Trådstartare Trådstartare fcb
  • Start datum Start datum

fcb

Aktiv medlem
Hej,
Sitter och funderar på att komplettera min quiver med ett par av ovan nämnda skidor så ställer frågan till den samlade expertisen om skillnaden mellan dessa.

Det jag söker är en skida som ska ersätta mina atris 108mm. Det är alltså inte den enda jag kommer ha utan tanken är att kunna åka något lugnare och surfigare på framförallt okänd terräng. Även flytet när det inte kommit mycket snö utan bara 10-20cm bör vara bättre med lite mer bredd.

Är medveten om att de inte kommer prestera perfekt på hårt men önskar ändå att de fungerar hyfsat i hårdare och uppkört då man kommer behöva ta sig fram lite överallt. Ställer man atrisen på kant och trycker till är jag nöjd även i hårdare före.

Hade tänkt montera bindning -2 från rekommenderad på Benten.

Tacksam för all input. Någon som hunnit testa båda?

Jag har ett par 108 Atris och har testat qst X och äldre variant av Benten. Tänkte som du att QST X skulle kunna va kul som lek/stormskida. Blev väldig besviken.

Men X är inte en dålig skida. Bara väldig smal i vad den är tänkt för. Inget allround eller något man tar på en resa som enda skida.

Tror du skulle gilla Bent mer. Line Vision 118 kanske kan va ett annat alternativ.

Vad tyckte du var sämre med X- en och bättre med Bent-en?

Är ute efter flytet och lekfullheten samt att kunna hantera uppkört, vindpinat mm hyfsat. Hade även varit bra om de kunnat hantera pisten (givetvis inte stenhård och isig) någorlunda, när man ställer upp på kant och tycker till. Behöver inte dundra ner men ha lite kul när det inte är perfekta förhållanden utanför.

Hänger runt alldeles för mycket på dessa sidor samt på Blister med 😀.

Har tolkat deras skidtester om just dessa (finns flera) som lite motsägelsefulla. Känns som att de är ganska lika (när man monterar bindning -2 på Benten från rekommenderad).

Hjälp mig gärna tolka mina tusen funderingar, sitter med orderfingret i högsta hugg 😀?

Flyt och lekfullhet är oftast motsatta egenskaper än gör att hantera uppkört och vindpinat.

Jag landade på Blank med shift som min allround-kompromiss efter att kört Anima/Atris under många år. Jag tycker Blank är lite bättre på allt jämfört med Atris 108. Inte lika bra som Anima i svår snö eller hög fart, men tillräckligt bra för mig. Det stora med blank var den extra åkglädjen jag fick av att åka på dom. Hade hoppats på liknande på X.

X är nog fantastiskt roliga i fluff. Jag har bara testat i dålig snö och pist. Där är det för mycket rocker och för lite skärning för min smak för att funka för offpist i och runt liftområdet där det blir en hel del piståka också.

Bent jag testade (första versionen) funkade ändå att ha kul i pist också.

Men allt det här är väldigt personligt. Så ta det för vad det är. Min personliga åsikt bara. Det här är mina nuvarande skidor:

Atris 108 med ATK freeraider
Blank med shift
Black ops 118 med shift

Tack för input, kul skidsamling. Det är just de personliga åsikterna som är värt att ta del av. Ja det är svårt att få till allt i samma skida.

Låter som att dina Black ops liknar X-en mer då. När man läser om hur X och Benten är uppbyggda fick man intrycket att X-en var något rejälare. Får ta några varv till så får jag se vart det landar.

Låter som att dina Black ops liknar X-en mer då. När man läser om hur X och Benten är uppbyggda fick man intrycket att X-en var något rejälare. Får ta några varv till så får jag se vart det landar.
Blackops 118 väger nästan 2,5 kg och är en av de mest dämpade puderskidor på marknaden. Dvs väldigt annorlunda än QST X som är ändå relativt lätt skida.

Tillbaka
Topp