Salomon Quest MAX - forma själv

JonasJonasJonas

Ny medlem
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av att själv forma Salomon Quest Max efter foten? Det ska bara vara att värma upp skalet för att sedan kliva i med innersko i några minuter. Kan man värma skalet i en vanlig ugn? Eller hur bör man gå till väga. Tacksam för input.

Det är viktigt att värma innerskon och ytterskalet separat, då ytterskalet behöver en högre värme som inte innerskon klarar av. Gå till din närmaste Intersport butik så bör de ha en Custom shell ugn och kan hjälpa dig! :)

Tack för svaren. Det känns lite dumt att gå till Intersport för att få hjälp när man köpt pjäxorna på nätet men jag kanske får göra det ändå. Man vill ju inte riskera att förstöra pjäxorna.

Tack för svaren!

salomon customshell tutorial:

eftersom salomons rekommenderade temperatur för "custom shell"-plasten är 100grader så bör en klassisk gammal ångning av skalen fungera alldeles utmärkt.
mao gör du som på videon men byter ut ugnen mot ångning av skalet så borde du få alldeles utmärkt resultat i hemmets lugna vrå.
ångning: http://www.zipfit.com/howtozipfitsteps.html

fwiw

-snö
/r

rabbit sa:
salomon customshell tutorial:

eftersom salomons rekommenderade temperatur för "custom shell"-plasten är 100grader så bör en klassisk gammal ångning av skalen fungera alldeles utmärkt.
mao gör du som på videon men byter ut ugnen mot ångning av skalet så borde du få alldeles utmärkt resultat i hemmets lugna vrå.
ångning: http://www.zipfit.com/howtozipfitsteps.html

fwiw

-snö
/r
mmm men det är väl hela skalet som skall formas och inte jag har fel så är det ingen custom plast på min Quest Max?

Hasse_Lindborg sa:
rabbit sa:
salomon customshell tutorial: etc etc
mmm men det är väl hela skalet som skall formas och inte jag har fel så är det ingen custom plast på min Quest Max?
Hasse har givetvis rätt i att det inte är någon "customshell"-plast i quest max.
Jag vet inte hur jag gjorde tankevurpan från quest till customshell. Pinsamt. :)

Å andra sidan så fungerar skal-ångning på alla pjäxor även om det kanske kräver lite mer erfarenhet och varsamhet för att få det riktigt bra än om man bara varit ute efter att forma customshell bitarna.
Var inte rädd för att prova. No guarantees.

Tack Hasse för kvalitetskontrollen och ursäkta till OP'n om det blev lite spammigt.

-snö
/r

Senast ändrad:
rabbit, du har givetvis rätt i att det är Custom Shell-plast. Det är det som är hela grejen med Max-pjäxorna. Hela nederdelen har samma plast som t.ex. förra varianten av Ghost bara hade där foten är som bredast. Bottensulan på Max är hårdare men vela den vita nederdelen är formbar i värmeugn. Kolla mellan de två nedre spännena så ser ni att det står Custom Shell.

Carled sa:
rabbit, du har givetvis rätt i att det är Custom Shell-plast. Det är det som är hela grejen med Max-pjäxorna. Hela nederdelen har samma plast som t.ex. förra varianten av Ghost bara hade där foten är som bredast. Bottensulan på Max är hårdare men vela den vita nederdelen är formbar i värmeugn. Kolla mellan de två nedre spännena så ser ni att det står Custom Shell.
Ja jag skrev att hela skon var formbar.

Sedan att det är custom shell i hela skor är ju iofs sant. Men vet inte om ja skulle rekommendera att köra ångning på de iofs. Med tanke på att det är nog svårt att få perfekt temperatur på hela skon? Betydligt enklare om det bara är den lilla biten?

Edit: Om man vet var man skall få den större så är det ju enkelt iofs. Bara att punkt värma den delen ju... ;)

Senast ändrad:
Precis, antagligen behövs ju bara punktvärmning och då kan nog ång-knepet funka! Jag kan försöka dubbelkolla tempen i CS-ugnen imorgon och se vilken temp den håller.

Som jag förstått det hela så värmer de upp hela skalet till 200grader och sen kliver man i med innerskon och spänner på yttersta (lösaste). Står så i 5 minuter och kyler sedan ner i 5 minuter.

Problemet är hur man får upp temperaturen till 200 utan att riskera att förstöra pjäxan.

Det kan ju såklart vara skoj att mecka själv, men det kan uppenbarligen också gå rätt snett. Ring till ngn vettig butik, var ärlig med att du köpt online och fråga hur mkt de ska ha för att hjälpa till. Sannolikt inte jättemkt och förhoppningsvis större sannolikhet att resultatet blir bra..

Carled sa:
rabbit, du har givetvis rätt i att det är Custom Shell-plast. Det är det som är hela grejen med Max-pjäxorna.
customshell-ugnen är default 100C i 10min.
optimala temperaturen för customshell plasten enligt manualen/tillverkaren? är 80C ("mitt i" plasten)
salomon har alltid rekommenderat att customshell plasten formas av trycket ifrån åkarens fot i pjäxan och uppgett att man kan skada plasten om man använder vanliga bootfitting-tryck-grejer/maskin.

det är liite skrämmande att mitt dåliga minne trumfade hasse's pryl-skills.
det kanske är dags att spela på lotto i helgen... ;)

-peace
/r

ps/
den här gången kollade jag mitt minne mot verkligheten innan jag skrev nåt men jag tänkte ändå dela med mig av lite referenser här så intresserade kan verifiera vad jag påstår ovan:
http://www.salomoncertification.com/download.jsp
http://www.salomoncertification.com/manuals/2009.CUSTOMSHELL.USER.GUIDE.FINAL.pdf.zip
http://www.salomoncertification.com/manuals/Salomon_Shop_Practices_and_Spare_Parts.pdf

/ds

Senast ändrad:
Tjenare, snor tråden lite.

Jag köpte nyligen ett par Quest max med formgjuten sula i en av de mer kända affärerna i Gbg. Dock värmde vi aldrig mina pjäxor då försäljaren sa att det var bättre att åka in pjäxorna. Jag köper väl att det gäller för inneskon. Någon funktion borde väl custom shell ha, eller är det som vanligt ett flådigt försäljningsknep av Salomon?

Spelar värmningen av skalet någon större roll för formpassningen? Skall jag åka förbi igen och be dom värma pjäxan eller skall jag bara slänga mig ut i backen direkt? :) Det kan väl tilläggas att jag köpte dom på rean i förra veckan och då var det knôkat med folk i affären.

//Joackim

Du ska inte värma för värmandets skull (lite som man typ gör med innerskon), du skall värma skalet för att du behöver få dem bredare eller har tryckpunkter som du vill fokusera på.

Säljaren tänkte väl främst på innerskon. Är det skönt i butiken åker du relativt fort in den och en värmning av den behövs inte. Skalet som ju är hårdplast är en annan sak. Om du inte känner att det pressar obekvämt när du testar i lugn och ro, släng dig ut i backen! Efter lite åkning så vet du nog ganska bra exakt vad som ev. behöver åtgärdas så då kan man värma skalen då...

Tillbaka
Topp