Salomon Rocker 122 eller Atomic Bent Chetler

MBukowski

Ny medlem
Hej,

Har tyvärr kört i sönder mina Salomon Rocker 122 och måste köpa nya. Har tittat lite på Bent Chetler skidorna och är tveksam över vilka skidor jag ska välja. Köra på ett par som jag redan haft som funkade skit bra eller pröva nytt. Är det någon som har testat båda skidorna eller någon som är sjukt nöjd med sina Chetler?

Valde Bent Chetler, stabila skidor och hårdare än rockerna. Vilket tyvärr bag ogillar lite, pågrund av snöbrist så har jag inte fått testa dom i riktigt bra lössnön än men saknar mina rocker lite när man kör i lite sämre off pist. Förutom de så funkar dom jäkligt bra.

så du skulle rekommendera R2:an? står nämligen och fundera på samma sak. båda verkar riktigt goa men vad jag läst så har R2:an lite nya grejer som att den inte har någon stålkant på tipen och att den inte är så fladdrig i pisten. Bent Chetlern har jag inte riktigt fått någon riktig info om men du kanske är rätt person att fråga om just dessa två skidorna?

i övrigt är jag 172 cm lång och väger 70 pannor, skulle se mig som en medelgodåkare som väljer puder före allt annat.

chetlers är överlag billigare på olika butiker, om det nu spelar någon roll :)

hermansson17 sa:
båda verkar riktigt goa men vad jag läst så har R2:an lite nya grejer som att den inte har någon stålkant på tipen och att den inte är så fladdrig i pisten.
R2 är lika fladdrig i pisten som alla andra skidor med rocker, och att dom tagit bort stålkanten är ju knappast något genialt.

Persoligen föredrar jag BC, då jag tycker dom är mer lekfulla. Mögligheterna för att köra carvingsvängar tillbaka på pisten är också ett plus, då det är lättare med BC.

Tyckte överlag att R2'an kändes som en mer "död" och tråkig skida.

JSellberg sa:
hermansson17 sa:
båda verkar riktigt goa men vad jag läst så har R2:an lite nya grejer som att den inte har någon stålkant på tipen och att den inte är så fladdrig i pisten.
R2 är lika fladdrig i pisten som alla andra skidor med rocker, och att dom tagit bort stålkanten är ju knappast något genialt.

Persoligen föredrar jag BC, då jag tycker dom är mer lekfulla. Mögligheterna för att köra carvingsvängar tillbaka på pisten är också ett plus, då det är lättare med BC.

Tyckte överlag att R2'an kändes som en mer "död" och tråkig skida.
Tråkigt att du inte gillade R2. Kan du berätta mer om vad det är du upplever som "inte genialt" med avsaknaden av stålkant? Fladdrar alla skidor med rocker som du åkt likadant?

//Jens

Absolut!

Visst är det kul att Salomon har valt något nytt när dom skippade stålkanten, men jag tycker inte att det är någon speciell fördel för skidorna, när man listar pros and cons.

Vad gäller fladdringen av rockern så är det ju upp till hur mycket rocker varje skida har som avgör hur mycket fladder det blir, men mellan dom två som nämnts här, så märkte jag ingen skillnad.

så egentligen spelar det ingen större roll vilken jag väljer? utan det är mer utav en pris fråga? BC är ju ca 1000 spänn billigare vad jag har sätt. för det verkar ju inte som att det är några speciella fördelar med någon utav dem. känns därför som att det lutar lite mer åt BC hållet.

Att skippa stålkant är väl för att spara svängvikt? Det i kombination med honeycomb i tip och tail gör R2 bra mycket smidigare att rotera och pivota på, i alla fall på pappret. Jag gillade R2:an bra mycket bättre än mina 10/11 chetlers, men årets BC är nog bra mycket styvare än mina gamla bananer.

Jag har ett par BC 182 från 2010 (är 185 och väger 85kg). De är otroligt roliga och lättåkta. Funkar bra på skär och har ett grymt lyft i pudret. Skulle jag välja idag hade jag köpt 192orna men det är mer drivet av viktuppgång.

Har inte kört R2 men hört att de är ganska tunga och inte alls lika bra pop.

//J

tokkson sa:
Att skippa stålkant är väl för att spara svängvikt? Det i kombination med honeycomb i tip och tail gör R2 bra mycket smidigare att rotera och pivota på, i alla fall på pappret. Jag gillade R2:an bra mycket bättre än mina 10/11 chetlers, men årets BC är nog bra mycket styvare än mina gamla bananer.
Ser bra ut på pappret ja, men personligen märkte jag ingen skillnad när jag skulle snurra, eller "kasta" skidorna till sidan i lös snön. Därför rekomenderar jag ingen att använda den detaljen som en avgörande del i deras beslut.

Det bästa är ju självklart att vederbörande testar bägge två innan köp.

Jay-deuce sa:
Jag har ett par BC 182 från 2010 (är 185 och väger 85kg). De är otroligt roliga och lättåkta. Funkar bra på skär och har ett grymt lyft i pudret. Skulle jag välja idag hade jag köpt 192orna men det är mer drivet av viktuppgång.

//J
Håller med, jag har sjuk ångest att jag inte köpte 192orna. Jag är 175 lång och väger bara 70kg, men dessa skidor är så lättåkta och lekfulla så jag skulle nog inte kunna rekomendera någon över 170 att gå på 183an, om det inte är dennes första puderskidor förstås.

hermansson17 sa:
så du skulle rekommendera R2:an? står nämligen och fundera på samma sak. båda verkar riktigt goa men vad jag läst så har R2:an lite nya grejer som att den inte har någon stålkant på tipen och att den inte är så fladdrig i pisten. Bent Chetlern har jag inte riktigt fått någon riktig info om men du kanske är rätt person att fråga om just dessa två skidorna?

i övrigt är jag 172 cm lång och väger 70 pannor, skulle se mig som en medelgodåkare som väljer puder före allt annat.
Måste säga att jag bli nöjd med BC desto mer jag kör med dom. Var sjukt nöjd med R2:orna men nu när jag testat BC på riktigt i off pisten så är jag jäkligt nöjd. De är super sköna i pisten, man kan köra på hårt. Samma sak gäller där man vill att dom ska vara i off pisten. När snön är lite sämre så köttar man bara igenom sen när man väl har mycket snö så är de helt underbara. Så ångrar inte att jag köpte dessa istället för att köpa ett par Rocker till.

På tal om längd. Förlåt för detta, men kan inte bestämma vilken längd jag ska ta på Rocker 2 122.
Jag väger ca 75 och är 178 lång, åker utan problem på dom flesta ställen. Medelduktig skulle jag tro. Bor i sverige så det blir ju mest skogsåkning. Tack å förlåt för ännu en längd fråga.

Jag har inte jätte stor erfarenhet av R2, men som jag minns det var att man kunde gå upp en längd utan problem.
Den har ju både rocker fram bak med en centrerad montering.
Jag åkte på 184cm men om jag skulle köpa den hade jag valt 192cm.

Jag åker på en mer traditionell skida som är 185cm med rocker endast fram tycker att den känns mycket längre än R2 i 184cm. Men om det är skogs åkning du vill prioritera då kan självklart välja samma längd som du brukar ha.

Fråga annars snej som skrivit här i tråden, han verkar ha koll på Salomon.

Du är så pass lång och stor att 184 kommer bli perfekt. Kortare kommer du bara tappa massa egenskaper på. Modellen är så smidig och lättjobbad i balansen så jag tycker inte man ska mixtra med längder bara för att man ska köra extra mycket skog eller liknande...

soffiiaa sa:
På tal om längd. Förlåt för detta, men kan inte bestämma vilken längd jag ska ta på Rocker 2 122.
Jag väger ca 75 och är 178 lång, åker utan problem på dom flesta ställen. Medelduktig skulle jag tro. Bor i sverige så det blir ju mest skogsåkning. Tack å förlåt för ännu en längd fråga.
Tjena, tycker trots allt att det finns två vägar att gå och det är inte längden som ska styra ditt val utan bredden. 184 eller 180 (vilka är de längder jag gissar på att du väljer mellan) skiljer sig breddmässigt. 184 är 122 och 180 är 115. Min första tanke var absolut 184, men eftersom vi inte vet hur breda skidor du åkt på tidigare så vill jag att du först och främst funderar på hur breda skidor du vill ha. Att du klarar av 184 cm i längd är jag inte orolig över, men som sagt betänk bredden. Och ställ fler frågor när de dyker upp..

//Jens tech-rep Salomon

Ha ha. Sorry ljög om min vikt, 65kg ska det vara:) . Har tidigare åkt på Line pandora och EP pro före det. Funderade nog snarare på 184 eller 192.

Står själv och väger mellan samma beslut.. Är 181cm lång och väger runt 90kg letar efter en skida som klarar av min vikt och vara flexibel, manövrerad och stabil. Skulle se mig själv som över medel. Har ett par Salomon Quest 105 från fjolårets säsong som har fungerat bra för mig, blev sämre flyt och mer arbete efter ett riktigt dump då det är mer en allroundskida än offpist och letar efter en bredare variant som kan hålla mig lättare på ytan inför årets säsong.

184 eller 192?
R2 eller BC?

Tillbaka
Topp