Salomon rocker 2, 108 eller atomic blog med dynafit?

• Trådstartare Trådstartare errka
  • Start datum Start datum
E

errka

Guest
Är i köptagen för ett kompliment till mina feta skidor.

Vill ha en skida som funkar i skandinavien och alperna när förhållandena inte är super. Mellan 100 och 110 i bredd ungefär.
Kommer även tura en del (dagsturer eller längre) och funderar därför på en dynafit bindning. Någon som har denna kombo och har lite inputs?

Kommer väl totalt bli 70/30 med liftåka gentemot turande så har såklart även tanken på att sätta på en marker tour f12..

Letar efter en lekfull skida som ändå fungerar uppför. Funderar på om dessa modeller är för rockade för att få bra grepp när man går på hudar.

Eller någon annan skida man borde kika närmar på?

Tacksam för all hjälp man kan få i denna djungel:)

Dynafit Radical skulle jag valt utan tvekan! Att kombinera den med en Atomic Blog är nog inte fel. Eller varför inte ett par Line Sir Francis Bacon!? Det kommer bli ett riktigt fint turpaket, utan att kompromissa när det kommer till åkglädje. Lycka till!

Har själv kollat på Armada TST med Marker Tour F12. Vanligt spann till tailen med en lång tip-rocker :D

Är pengar inget problem så skulle jag utan tvekan köra på en DPS wailer 112 rp i pure konstruktionen. Väger endast 1800 gram i 184 längden. Sen att du får riktigt bra egenskaper när det är fluffigt är ju inte helt fel det heller. Jag har ett par hybrider och det blir nog ett par dynafits på dem inom kort.

Fick även smaka på ett par av Salomons quest 105 som kommer nästa år. Kändes helt rätt när jag testade dom med ett par dynafit radical. Tror att du ska ha lite is i magen, det kommer mycket fränt till nästa år.

Om du ska ha ett par tur orienterade skidor och har ett par fetingar så skulle jag vilja hålla nere vikten iaf!

Svårt det där med is i magen eftersom det är nu man vill ha prylarna:)

Kan varmt rekommendera Ski Logik Howitzer som är 110mm breda. Mycket trevlig skida som dessutom är synnerligen lätt. Jag kör med Dynafit både på dem och på mina Rock Stars. Vridstyvheten är helt överlägsen på tec bindningar jämfört med andra touring varianter.
Howitzer

Färgad av samarbete med salomon. Med detta sagt så antar jag att du eftersom du tittar på skidor med 108+ mm i midjebredd inte funderar på att gå överdrivet mkt på hårt underlag? Stämmer detta så skulle jag inte vara så orolig över fästet. Ju hårdare och brantare underlag du tänker dig att gå på desto större problem riskerar du få ju mer rockade skidorna är. Jag tycker 108an är en mkt trevlig allroundskida för svenska förhållanden. Funkar i såväl mjukt som hårt även om skidan såklart är viktad mot mjuksnö. Hade själv en tanke om att montera en lättare turbindning på ett par 108or, men har inte kommit till skott än.

mer info här: http://www.blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-108

Edit: rättad av jtw

Senast ändrad:
Edit: vet inte om jag var berusad eller bar dum, men du har naturligtvis rätt

Senast ändrad:
Hemma och sjuk så det skulle var morfinbaserad hostmedicin då ;):cool:

Senast ändrad:
åker själv på en 108a (190cm) med F12 på, provåkte min polares atomic blog (185cm?) med atomic tracker 16 och kom fram till att 108an kändes lättare, vet inte specsen på skidorna men 108an kändes mer följsam och bättre flyt i pudret! ingen erfarenhet av pist med blogen men 108an glider på "bra" även i pist.

Booka sa:
åker själv på en 108a (190cm) med F12 på, provåkte min polares atomic blog (185cm?) med atomic tracker 16 och kom fram till att 108an kändes lättare, vet inte specsen på skidorna men 108an kändes mer följsam och bättre flyt i pudret! ingen erfarenhet av pist med blogen men 108an glider på "bra" även i pist.
Att den kändes lättare med så olika bindningar är inte konstigt ;)

Tillbaka
Topp