Salomon Rocker 2

Salomon Rocker 2
The_teo sa:
Vad tror ni om att runda av stalkanterna pa samma stallen pa ett par som inte ar rocker2, skulle det fungera likadant med smearningen?
Det där tänkte jag också fråga! Mina Boomerang har lite av samma idéer med taper och early rise. Jag tror dock att jag kommer att vänta lite med det tills jag testat dem lite mer i olika snötyper.

Detta kan ju bli det nya på alla 5-punktsskärningsskidor med early rise! Egen de-tuning alltså. Mina skidor har redan en viss de-tuning i spetsarna men den skulle säkert kunna vara större.

Senast ändrad:
Salomon Rocker 2
Dags att visa upp skönheterna i all sin glans:

Vid en första anblick så ser skidorna väldigt imponerande ut. Rocker, sidoskärning och det mesta ser genomtänkt och riktigt bra ut. Nosen ser smearig och skön ut. Enda minuset på förhand är längden, 184 känns i kortaste laget för en feting med 122 mm midja, lägg på en decimeter och jag hade hoppat jämfota av glädje. Flexen? 7,5. Typ. Vad vet jag, dom är varken bänghårda eller mjuka som kokt spagetti. Dom känns, eh ... bra.

Det är väl synd att säga att jag hunnit testa skidorna ordentligt, snöläget i Åre lämnar ju en del att önska om man säger så... Men skidorna känns extremt smidiga, lätta att komma in i sväng med och till och med en jibbanalfabet som jag kan faktiskt få till lite sköna smears på platten utan speciellt mycket insats. Dom få pudersvängar jag lyckats få till visar på en skida som flyter som en dröm redan vid låg fart, dessutom är dom sjukt enkla att slida i sidled med om man vill. Hur skidorna reagerar på riktig köttåkning, varierat skitföre och dropp återstår att se.

Mest imponerande är däremot att den känns riktigt stabil på hårt före, imponerande med tanken på längden, rockern och att dom inte är direkt stenhårda. Greppet är riktigt, riktigt bra. Ok, att skidorna är nya och har bra kanter men det är inte många skidor i den här bredden som man inte skiter knäck med i en traditionell Årepist.

Kort och gott, Salomon har något grymt på gång. Lägg på en decimeter nu också bara...

Salomon Rocker 2
192, jepp. Mått och längder:

192 cm 144-122-134
184 cm 142-122-132
180 cm 139-115-129
170 cm 137-115-127

Senast ändrad:
Salomon Rocker 2
Jag blir för första gången på många många år sugen på ett par Salomonlagg ... helt grymt snygga och verkar ju vara i allra högsta grad kompetenta även i horisontellt läge! Ett par 192 or är tillagda på önskelistan till tomten!

@mkallström
Tror nog inte det är Tysken ... :lol:

/MM

Salomon Rocker 2
Mountain_Man sa:
Jag blir för första gången på många många år sugen på ett par Salomonlagg ... helt grymt snygga och verkar ju vara i allra högsta grad kompetenta även i horisontellt läge! Ett par 192 or är tillagda på önskelistan till tomten!

@mkallström
Tror nog inte det är Tysken ... :lol:

/MM
Ja, nästan lika snygga som ett par gula X-Scream!

Salomon Rocker 2
Glisseur sa:
Dags att visa upp skönheterna i all sin glans:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/bac6c25b4e46b2ec7faadce2c4b85bbd.jpg[/url]

Vid en första anblick så ser skidorna väldigt imponerande ut. Rocker, sidoskärning och det mesta ser genomtänkt och riktigt bra ut. Nosen ser smearig och skön ut. Enda minuset på förhand är längden, 184 känns i kortaste laget för en feting med 122 mm midja, lägg på en decimeter och jag hade hoppat jämfota av glädje. Flexen? 7,5. Typ. Vad vet jag, dom är varken bänghårda eller mjuka som kokt spagetti. Dom känns, eh ... bra.

Det är väl synd att säga att jag hunnit testa skidorna ordentligt, snöläget i Åre lämnar ju en del att önska om man säger så... Men skidorna känns extremt smidiga, lätta att komma in i sväng med och till och med en jibbanalfabet som jag kan faktiskt få till lite sköna smears på platten utan speciellt mycket insats. Dom få pudersvängar jag lyckats få till visar på en skida som flyter som en dröm redan vid låg fart, dessutom är dom sjukt enkla att slida i sidled med om man vill. Hur skidorna reagerar på riktig köttåkning, varierat skitföre och dropp återstår att se.

Mest imponerande är däremot att den känns riktigt stabil på hårt före, imponerande med tanken på längden, rockern och att dom inte är direkt stenhårda. Greppet är riktigt, riktigt bra. Ok, att skidorna är nya och har bra kanter men det är inte många skidor i den här bredden som man inte skiter knäck med i en traditionell Årepist.

Kort och gott, Salomon har något grymt på gång. Lägg på en decimeter nu också bara...
Vad bra, jag anmäler mig omgående till att smiska dem i pisten så mycket jag bara kan under v.5. Om det nu skulle vara så att ni inte orkar testa dem själva ;)

Grymt fin skida, ser fram emot att få läsa mer utförligt test

Salomon Rocker 2
Tja grabbs!

Gör min första säsong i Whistler och sitter självklart på ett par Salomon Rocker 2.
Skall dock säga att de är nyinköpta så inte hunnit testa dem jättemycket ännu.
Men det jag fått känna på änsålänge har varit helt fantastiskt.
Får komma med mer information efter lite rejäla dropp, öppet puderlandskap och skogskörning ;)

Salomon Rocker 2
Sjukt sugen på dessa lagg till nästa säsong men funderar på längd man bör gå på.
Själv är jag 174 och väger 80kg och ser mig själv som en ganska duktig åkare i pisten men kass offpist men är verkligen nått jag vill bli bättre på.

Är själv inne på att skaffa dom som är 192 men är som sagt helt nollad på vad som gäller.
Ska funka bra som allrounc och helst rätt lekfull så man kan köra lite tricks när man känner för det.

Det optimala hade väl vart att testa rocker 2'orna i båda längderna på en testdag men känns rätt svårt.

Salomon Rocker 2
melomaniac sa:
Sjukt sugen på dessa lagg till nästa säsong men funderar på längd man bör gå på.
Själv är jag 174 och väger 80kg och ser mig själv som en ganska duktig åkare i pisten men kass offpist men är verkligen nått jag vill bli bättre på.

Är själv inne på att skaffa dom som är 192 men är som sagt helt nollad på vad som gäller.
Ska funka bra som allrounc och helst rätt lekfull så man kan köra lite tricks när man känner för det.

Det optimala hade väl vart att testa rocker 2'orna i båda längderna på en testdag men känns rätt svårt.
När du besrkriver dig sj, den åkning du kan och vad du tänker använda skidan till så tänker iaf jag 184cm funkar bra. Det är en fint flexande skida så 192 kan nog bli lite väl om du vill ha det lekfullt.

Just my 2cents..

Salomon Rocker 2
PNyberg sa:
melomaniac sa:

När du besrkriver dig sj, den åkning du kan och vad du tänker använda skidan till så tänker iaf jag 184cm funkar bra. Det är en fint flexande skida så 192 kan nog bli lite väl om du vill ha det lekfullt.

Just my 2cents..
+2?

Salomon Rocker 2
Om jag kan få tag på ett par Salomon Rocker 2, tycker ni då det kan vara värt att testa?

Skidorna kommer först och främst användas i Sverige, Åre, men kanske en eller två svängar till alperna.
Skidorna jag har nu är Atomic Coax 182 och är nöjd med dom men känns som dom inte riktigt räcker till utanför pisten och åker nästintill bara park när jag väl är i pisten och det har jag lagg för redan.

Är väger 75kg och är 180 och är en oskolad åkare som har en OK teknik om ni frågar mig och tror dom flesta skulle hålla med. Kör inte speciellt agresivt men tycker om att åka snabbt om chansen finns.

Salomon Rocker 2
Prylbög är man och det dreglas lite när man kolla i katalogen. Som tur är så behöver jag inte dregla så mycket i katalogen över Rocker2an för om mindre än 1 månad så kan jag lukta och slicka på den;)

Salomon Rocker 2
Duffis sa:
Prylbög är man och det dreglas lite när man kolla i katalogen. Som tur är så behöver jag inte dregla så mycket i katalogen över Rocker2an för om mindre än 1 månad så kan jag lukta och slicka på den;)
var hitta du ett par? Letar själv efter dom.

Salomon Rocker 2
Vet inte vart man hittar dom i Sverige. Har sett några amerikanska skidor som säljer dom dock.

Jag beställer genom en kompis.

Salomon Rocker 2
NATIVE sa:
Har du bestämt dig för monteringspunkt? Isf var o varför? /Spekulant
Typ mitt mellan bakre strecket och boot center. Spelar nog inte så stor roll egentligen men vill inte för långt fram heller känns redan som man har en massa skida bakom sig så.

Salomon Rocker 2
Jag tror jag sätter mina på bakre märket, men inte bestämt mig.
Jag såg nämligen att det fortfarande blir längre fram än på mina Czar som de ersätter. Får fan räcka tror jag.

Salomon Rocker 2
Kollade Rocker 2 videon med Mike Douglas där han säger att pojkarna monterar true center, dvs 8,5 cm framför linjen, han själv körde en tum bak från tc.

Salomon Rocker 2
burgars sa:
The_teo sa:
Vad tror ni om att runda av stalkanterna pa samma stallen pa ett par som inte ar rocker2, skulle det fungera likadant med smearningen?
Det där tänkte jag också fråga! Mina Boomerang har lite av samma idéer med taper och early rise. Jag tror dock att jag kommer att vänta lite med det tills jag testat dem lite mer i olika snötyper.

Detta kan ju bli det nya på alla 5-punktsskärningsskidor med early rise! Egen de-tuning alltså. Mina skidor har redan en viss de-tuning i spetsarna men den skulle säkert kunna vara större.
Litt back from the dead, men likevel.

Det er bare å fyre på. Bruker fil i 45 grader på alt som ikke er innsving på egne ski. Vurderer å kjøpe en dremel e.l. for å kunne runde de helt av.

Salomon Rocker 2
sebastianolivecrona sa:

Här är lite kött på benen för er som tvekar för att skaffa sig ett par R2'or. Jag tvekade inte.
Det där säger väl inte så mkt om skidorna direkt. Tror att Henke hade kunnat göra detsamma med 2m långa 2tum4 under fötterna.

Salomon Rocker 2
Lee-nus sa:
PNyberg sa:
sebastianolivecrona sa:

Här är lite kött på benen för er som tvekar för att skaffa sig ett par R2'or. Jag tvekade inte.
Det där säger väl inte så mkt om skidorna direkt. Tror att Henke hade kunnat göra detsamma med 2m långa 2tum4 under fötterna.
vad menar du? kan henke kan val fan jag. det ar ju skidorna som gor det...?
Så du kommer köra på Rocker2 i vinter alltså :P

Snödjup

Tillbaka
Topp