Salomon Shift

Corin

Aktiv medlem
Pillard sa:
Ja alltså att jag kommer att bli nöjd med Shift betvivlar jag inte en sekund. Frågan är dock ifall fördelen gentemot nuvarande Beast 16 är direkt märkbar utför? Uppförsegenskaperna ser jag inga problem med Shifts "tillkortakommanden". Jag går aldrig så att det gör nåt att ta av skidan och att få platt platt-läge ser jag däremot som en stor fördel gentemot Beasten.

Jag kör ju halvhårt med Beasten idag men det är den där sista "idiotin" som jag kan sakna lite. Att åka 100 blås nedför en välpreppad pist och dra en sväng eller stoppsladd med tryck vågar jag inte riktigt idag utan tänker istället efter hur jag ska svänga/stanna på ett sätt som inte utmanar bindningen...
Jag förstår! Jag märkte fördelen utför i alla fall. Det är som en alpin bindning helt enkelt, och Beast är ju inte riktigt det. Jag tror att vågar den där sista idiotin med Shift. Jag brukade köra det på Beasten också, men precis som du säger ville jag alltid vara lätt på foten och försöka vara så snäll som möjligt mot bindningen.

Glisseur

Aktiv medlem
Pillard sa:
Nu till frågan framför allt till
@Corin och
@glisseur (som är de två jag kan komma på som testat den på riktigt). Att Shift skiljer från "vanliga" tech-bindningar utför betvivlar jag inte. Men om jag jämför den med en beast16, är det nån egentlig skillnad eller behöver jag bara komma över min nojja och stå på med beasten och inte skicka iväg typ 4000 spänn på nya bindningar? Jag förstår skillnaderna i teorin men i faktiskt utfall för någon som ändå inte är Kaj i hans glansdagar...
Du frågar fel person, nytt är alltid bättre i min bok... Jag tyckte Beast16 var helt ok att åka med på sin tid men så här i backspegeln känns den bara onödigt pillig att hålla på med och med alldeles för många små plottriga delar som kan gå sönder. Plus hälhöjarna i plast som antingen är för tajta eller glappar.

Jag är stensäker på att vi kommer upptäcka nackdelar hos Shift när fler skidåkare än Salomons teamåkare kommer misshandla den dagligen. Men än så länge är jag övertygad att den är the beez kneez och den gyllene medelvägen som vi offpistafficionados längtat efter sedan vi turligt nog kom på att telemark sög röv.

klassy

Medlem
Glisseur sa:
Pillard sa:
Nu till frågan framför allt till
@Corin och
@glisseur (som är de två jag kan komma på som testat den på riktigt). Att Shift skiljer från "vanliga" tech-bindningar utför betvivlar jag inte. Men om jag jämför den med en beast16, är det nån egentlig skillnad eller behöver jag bara komma över min nojja och stå på med beasten och inte skicka iväg typ 4000 spänn på nya bindningar? Jag förstår skillnaderna i teorin men i faktiskt utfall för någon som ändå inte är Kaj i hans glansdagar...
Du frågar fel person, nytt är alltid bättre i min bok... Jag tyckte Beast16 var helt ok att åka med på sin tid men så här i backspegeln känns den bara onödigt pillig att hålla på med och med alldeles för många små plottriga delar som kan gå sönder. Plus hälhöjarna i plast som antingen är för tajta eller glappar.

Jag är stensäker på att vi kommer upptäcka nackdelar hos Shift när fler skidåkare än Salomons teamåkare kommer misshandla den dagligen. Men än så länge är jag övertygad att den är the beez kneez och den gyllene medelvägen som vi offpistafficionados längtat efter sedan vi turligt nog kom på att telemark sög röv.
Hade jag inte varit student hade jag helt klart införskaffat mig ett par och bytt ut mina Beast 14. Det absolut sämsta med Beasten är ju att det knappt går att ändra hälhöjarna med stavarna eftersom de sitter som berget. Annars nöjd och de har löst ut när de ska.

Tycker ändå jag kan ligga på, tills jag kommer på att det är tech-bindningar jag kör med i turistpucklarna, då tar jag det lite lugnare så mina knän får se en till dag i backen.

Nya pjäxor får räcka inför denna säsongen. Dyrt nog.

(Kul inlägg)

Senast ändrad:

yiu-han

Medlem
Hur är bredden på bromsarna på produktionsmodellen?
Vilken broms ska man välja till 108 respektive 116 mm midja?

OleK

Ny medlem
yiu-han sa:
90/100/110/120 Så du bør velge 110 og 120mm

De jeg har kjørt i vinter kom levert med 110mm stopper.

Pillard

Aktiv medlem
OleK sa:
yiu-han sa:

Tror dock inte riktigt att det där var svar på frågan som egentligen ställdes. Mig veterligen har hittills aldrig de där bredderna varit exakta utan en 110-broms har alltid funkat på en 118-midja osv. Så det som efterfrågades var nog snarare ifall en 110-broms funkar till 116-skidan och om 100-bromsen funkar till 108-midjan...

termons

Medlem
100 broms på 102 midja krävde lätt utbändning. Blev överraskad att så tight.

Dålig form på bromsarna då de låser sig då man har skidorna i transport läge..
Någon annan som samma problem eller är det för att bromsarna är för tighta?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
termons sa:
100 broms på 102 midja krävde lätt utbändning. Blev överraskad att så tight.

Dålig form på bromsarna då de låser sig då man har skidorna i transport läge..
Någon annan som samma problem eller är det för att bromsarna är för tighta?
Oj! Det var lite udda. Så om jag tänker mig att kunna använda samma par till både ett par 118- och ett par 102-midjeskidor så måste jag alltså gå på 120-bromsar. Kommer det att funka till 102 eller kommer bromsarna att sticka ut massor och haka tag i varandra? Kan tilläggas att det har funkat jättebra med Beast med 120bromsar på båda skidorna.

yiu-han

Medlem

Det här ska tydligen vara 100 mm broms på en 116 midjas skida med "minimal" utböjning.
Hittade på Teton i shift-tråden där.

termons

Medlem
Har också läst på forum om breda bromsar och var därför förvånad. Förproduktion vs den som säljs nu...?

torax

Medlem
Enligt kartongen är det 100 bredd och de verkar funka utan justering på en Chugach 194 som har midja 109.

termons

Medlem
Skumt. Också på teton forum har någon igår fått 100 att passa på 116?? Det står 100mm på bindningsboxen som jag fick och måste bända för 102 midja. Verkstads misstag??

torax

Medlem
Både bindningskartongen och stopperkartongen hade öppnats och delarna hade någon fingrat på. Möjligen att de lagt i fel bredd i min kartong...eller i din
@termons

Alfakrull

Medlem
ujja sa:
Lite synd att det drar iväg lite viktmässigt
Kingpin 730g
Shift 865g
Tecton 550g
Fast tecton måste vara utan stopper, vipec väger in på 599g med stopper om jag inte missminner mig så tecton borde vara i trakterna 650-700g med stopper
Edit: 630g m stopper enligt fritschi

Senast ändrad:

psortti

Medlem
Pillard sa:
OleK sa:
yiu-han sa:

Tror dock inte riktigt att det där var svar på frågan som egentligen ställdes. Mig veterligen har hittills aldrig de där bredderna varit exakta utan en 110-broms har alltid funkat på en 118-midja osv. Så det som efterfrågades var nog snarare ifall en 110-broms funkar till 116-skidan och om 100-bromsen funkar till 108-midjan...
Enligt Alpingaraget (Stockholm) är stopprarna på Shift lite "tajtare" än på många andra bindningar (tex Marker). Jag fick rekommendationen att välja 120 till mina 116-skidor. De menade att 110 blir lite för små...

termons

Medlem
torax sa:
Ok. Tack. Har troligtvis samma bredd. 100mm bromsar verkar ju vara max ca 108 bredd utan utböjning (stora fyrkantiga plastdelar som hakar fast på motsatta bindningens metal skaft då man sätter ihop skidorna för transport)

Får du verkligen dom att rymas utan utböjning på 109 midja.?Bakbindningen och därmed bromsarna är ju vanligtvis inte på smalaste stället på midjan har jag för mig ?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Så, ni alla som pillat på den och kollat bromsarna. Måste jag verkligen ha 120-bromsar om jag ska ha dem på växelvis 104-midja och 118-midja? Eller Kan jag kanske klämma in en 110-broms?

7ranan

Ny medlem
Har 110-broms på en 110mm som oxå låser sig i transportläge precis som
@termons prata om. Bör man fila lite på plast-stoppen eller bända bromsarna lite? (vet att man kmr bli sjukt irriterad på låsningen i längden)

Dafastest

Ny medlem
Fikk prøvd mine Shift for første gang siste helg. På vei oppover fikk jeg en del problemer med at gåfunksjonen på bakbind/skistopper hoppet ut av posisjon. Litt irriterende da skistopperne bremser når man fører skiene fremover. Kunne se ut som det var snø/is som var årsaken. Andre som har erfart dette, og evt funnet løsninger?

Pillard

Aktiv medlem
Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?

termons

Medlem
Skumt med mina 100? som jag fick böja på en 103 midja. De var monterade när jag fick dem och bromsarna gick inte ner överhuvudtaget utan att böja. Skidan är 107 där bromsarna passerar. Kanske de har monterat 90 bromsar trots allt?? Svagt isåfall att de inte kontrolerat funktionen.

Hur är det, låser bindingarna för dig också?

yiu-han

Medlem
termons sa:
Då man skall bära skidorna alltså har belagen mot varandra så låser sig stoper armarna mot varandra så att man måste använda handen rätt avancerat för att få loss skidorna igen.
Aha. Ja det funkar bra. Dom låser sig utan problem.

kurono

Medlem
Kan det vara så att under massproduktion och paketering så har fel skistoppers hamnat i fel låda? Anledningen varför det skiljer så mkt för olika?

pontusp

Ny medlem
Verkar definitivt som man misslyckats i packningen hos Salomon/Atomic...Mina 110 stoppers låg emot 108 skidor. Hade väl fungerat att trycka ut dem men butiken bytte utan problem. Yes, bindningarna låser sig även för mig

termons

Medlem
yiu-han sa:
termons sa:
Då man skall bära skidorna alltså har belagen mot varandra så låser sig stoper armarna mot varandra så att man måste använda handen rätt avancerat för att få loss skidorna igen.
Aha. Ja det funkar bra. Dom låser sig utan problem.
Jo det tycks funka bra för andra också. Riktigt iriterande kommer det bli om man inte åtgärdar. Hoppas att fila löser problemet. Förstår inte hur Salomon tänkt ?

Corin

Aktiv medlem
Pillard sa:
Nån som har en och kan förklara vad det främre hålet har för monteringsfunktion? En kompis som funderade på att testa den på ett par V-Werks men det hålet lär ju hamna utanför ”H”et på skidan. Jämför jag med Beast tex som också har sådana hål en bit framför så är ju belastningen i dessa minimal. Hur ser det ut här?
Man skulle kunna säga att typ hela tådelen sitter i det främsta hålet. Man monterar en bricka där, och sen drar man liksom på tådelen på brickan, och fäster med skruvar vid AFDn. Skulle inte kört utan den skruven, även om det är lite konstigt gjort, och jag tycker även att den dras på åt fel håll.

Kolla en sparad story på Cody Towndsends instagram! Han visar riktigt tydligt mpnteringsprocessen för shift. Finns ju en unboxing och montering här på freeride också!

OleK

Ny medlem
Dafastest sa:
Fikk prøvd mine Shift for første gang siste helg. På vei oppover fikk jeg en del problemer med at gåfunksjonen på bakbind/skistopper hoppet ut av posisjon. Litt irriterende da skistopperne bremser når man fører skiene fremover. Kunne se ut som det var snø/is som var årsaken. Andre som har erfart dette, og evt funnet løsninger?
Høres ut som at du går med litt tighte spor og tråkker på stopperen, da popper den plata som holder stopperen oppe ut av hakket. Har opplevd det noen ganger med mine som er fra pre produksjonen, men da har jeg også merket at jeg har skubbet borti bindingen med den andre skia i de tilfellene det har skjedd. Sjekk at det ikke er is og snø under når du setter de i gå modus. Aldri opplevd at de popper opp uten å fysisk tråkke på stopperen. Har mange dager på den bindingen siden Februar og som sagt ikke merket noe til det om jeg ikke selv har løst den ut. Normalt sett er det bare å tråkke helen ned igjen og den sitter på plass om ikke plata har åpnet seg helt som kjøremodus.

iSooLi

Medlem
Pillard sa:
Det där H:et verkar ju dessutom vara något av en marketing scam för att lura på folk Markerbindningar. Enligt flera källor, såväl Wildsnow som TGR kan man placera borhål utanför H:et utan negativa konsekvenser. De angivna viktbesparande hålrummen i kärnan ska man även kunna stöta på innanför H:et.

Völkl har dessutom ändrat instruktionstexten "Använd endast Marker-bindningar..." till "Marker-bindningar rekommenderas..."

En god dos epoxy och "upp-och-ned-läge" under härdning är väl ändå att föredra vid montering!

Pillard

Aktiv medlem
iSooLi sa:
Pillard sa:
Det där H:et verkar ju dessutom vara något av en marketing scam för att lura på folk Markerbindningar. Enligt flera källor, såväl Wildsnow som TGR kan man placera borhål utanför H:et utan negativa konsekvenser. De angivna viktbesparande hålrummen i kärnan ska man även kunna stöta på innanför H:et.

Völkl har dessutom ändrat instruktionstexten "Använd endast Marker-bindningar..." till "Marker-bindningar rekommenderas..."

En god dos epoxy och "upp-och-ned-läge" under härdning är väl ändå att föredra vid montering!
Precis! Jag tänkte också att man borde kunna dra en rejäl epoxiladdning i hålet och därmed få minst samma stadga som i ett vanligt hål. Är det inte så att godset där också är tunnare dock så att det inte finns nog för skruven?

iSooLi

Medlem
Pillard sa:
iSooLi sa:
Pillard sa:

Precis! Jag tänkte också att man borde kunna dra en rejäl epoxiladdning i hålet och därmed få minst samma stadga som i ett vanligt hål. Är det inte så att godset där också är tunnare dock så att det inte finns nog för skruven?
Jag ska inte slå mig för bröstet och påstå att jag är personligen insatt i frågan, eller har obducerat ett par såna kärnor. Men när en sån som spyderjon från the piste office vittnar om flertalet yrkesmonteringar inom och utanför h:et, och likheten mellan dessa och deras hållfasthet, så har jag då ingen anledning att tvivla på det. Kör så det ryker tycker jag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp