Salomon Shogun 09/10-Info?

tackar för tipsen! Tackar även min flickvän som satt och översatte franskan! Marker bindningarna som visades i K2-filmen såg ju intressanta ut. Att man kan flytta hela bindningen från mittmonterad till vanlig montering.

Shogun-skidan är pro-model för Mark Abma. Den har 350mm tip rocker (som knappt märks har jag hört). Träkärna, bambulager och ett saltlager som minskar vibration. För de som bryr sig går en viss % av intäkterna på skidan till miljöverksamhet :)..

Senast ändrad:
Vill du ha en rocker skida så märks knappt rockern på denna. Men den har fantastisk stabilitet samt väldigt skön i pisten. Den är mycket bra att hika med, inte så otympliga som många andra BC skidor.

Instämmer, ingen stor rocker. Hur salomon kan säga att Lord har rocker förstår jag inte..

Jag kör den här säsongen på shogun, jag älskar dom! Bambun gör den sjukt lätt, smidig i parken/pisten dock lång svängradie så inge tajta carvingsvängar inte, rockern märks inte i pisten vilket är bra, men den märks utanför pisten där den verkligen gräver sig upp. 5/5

Jag är också sjukt nöjd med min shogun skida..
En lekfull skid som aldrig bangar på nått!!
Vågar du bjuda upp till dans så tackar den aldrig nej.

Så länge du inte ska göra säsong i Mt Baker och bara åka en halv meter puder varje dag är de här den bästa skida du kan ha!!
är du där hela säsongen skulle jag önska att de fanns en shogun med 115midja å rocker tal!
peace

Harlaut sa:

Så länge du inte ska göra säsong i Mt Baker och bara åka en halv meter puder varje dag är de här den bästa skida du kan ha!!
är du där hela säsongen skulle jag önska att de fanns en shogun med 115midja å rocker tal!
peace
exakt vad jag sagt själv, fanns den i ca 115 skulle jag aldrig behöva en annan skida!

Det ska med andra ord bli jäkligt spännande att se hur hur Cody och Kaj utformat "El Director" till nästa år! Om den inte är för plankig och ohanterlig är jag beredd att slå till direkt... Risken är bara att längden och styvheten gör den till en comp-only skida för oss mindre åkare.

BTW, någon som åkt 191-längden och kan berätta hur den är? Den är ju betydligt styvare än de kortare längderna.

Carled sa:
Det ska med andra ord bli jäkligt spännande att se hur hur Cody och Kaj utformat "El Director" till nästa år! Om den inte är för plankig och ohanterlig är jag beredd att slå till direkt... Risken är bara att längden och styvheten gör den till en comp-only skida för oss mindre åkare.

BTW, någon som åkt 191-längden och kan berätta hur den är? Den är ju betydligt styvare än de kortare längderna.
191:an av shogun? det är den jag kör!
sjukt vass, mycket imponerad av pistegenskaperna. stora svängar om man ska ligga på skär, men funkar bra i sladdiga kortsvängar trots den stora radien. fartstabila doningar, blir aldrig vare sig fladdrig eller tråkig. inte för mig som är 186/79 iaf!

berätta om el director, inte ens hört talas om den förut!

Jag testade flera olika skidor och gav mitt tycke om dessa i en tråd här på freeride :https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59570

Det var shogun som jag föll för!

Jag blir mer och mer sugen på att slå till på 191'orna ju mer jag pillar på dem, men samtidigt så intalar jag mig själv att det blir roligare om jag köper Czar... Vi får se hur jag gör!

Saxat från TGR http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=174167:
More rumor-ish: El Director Ski, 194 only, 114 underfoot. Flat camber underfoot with minimal rocker in tip and I think tail. This is the ski you saw Kaj Zakrisson on (had a shogun graphic) in that video in the 198 Rocker thread somewhere around here. Kind of replace the XW Lab. Meant to be a charging comp ski. Stiff.

Mer info finns även här:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=169692

Lee-nus sa:
Harlaut sa:

peace
exakt vad jag sagt själv, fanns den i ca 115 skulle jag aldrig behöva en annan skida!
Kan bara instämma, en riktigt skoj skida som funkar till mycket, dock är jag lite för tung för att den ska vara riktigt fartstabil ( 95 kg ) Men den funkar kanon för mig som allroundskida o ligga smöra med :)

Lee-nus sa:
Addicted sa:
Då blir det att köra på 191!Tack för snabba svar.
var dock uppmärksam på att den är styvare, som carled påpekade. inte våldsamt, men styvare är den. fortfarande grym skida i alla möjliga fören utom det riktigt djupa... :)
okej, jag förstår men så himla styva kan det väl inte skilja mellan dem?elr? för mig som inte väger så mycket så kanske det skulle vara bättre med ett par 3 cm kortare?(182:orna altså) :)

Senast ändrad:
Addicted sa:
Lee-nus sa:
Addicted sa:
Då blir det att köra på 191!Tack för snabba svar.
var dock uppmärksam på att den är styvare, som carled påpekade. inte våldsamt, men styvare är den. fortfarande grym skida i alla möjliga fören utom det riktigt djupa... :)
okej, jag förstår men så himla styva kan det väl inte skilja mellan dem?elr? för mig som inte väger så mycket så kanske det skulle vara bättre med ett par 3 cm kortare?(182:orna altså) :)
vad väger du då? väger du inte under 70 skulle jag nog välja 191 oavsett, roligare skida helt enkelt, framför allt utanför pisten.

Lee-nus sa:
Addicted sa:
Lee-nus sa:
vad väger du då? väger du inte under 70 skulle jag nog välja 191 oavsett, roligare skida helt enkelt, framför allt utanför pisten.
Jag väger 67. Men eftersom att jag inte är fullvuxen än så kanske jag skulle satsa på ett par 191:or.

Tillbaka
Topp