Salomon SUSPECT vs Salomon 2012

Poppowisch

Ny medlem
Hejsan!

Jag har funderat och läst om många olika skidor och tror att det är någon av dom här jag ska köpa men nu vill jag ha lite hjälp att bestämma mig.

Åker just nu på ett par scott neo 176cm långa
Jag själv är ca 182cm lång och väger 88kg.

Jag har två frågor om skidorna som jag hoppas på att någon kan svara på

1: Vilken av dom är bäst i pisten? (jag är inte ute efter en pistskida men jag undrar vilken av dom ni vet/tror går bäst)

2: suspecten finns i 176cm vilket jag åker på nu (känns bra)
2012 finns i 171 och 179cm vilken av dom längderna bör jag ta om det nu blir 2012.

//Pontus

Asså 2012 är en rocker skida så om du är en grabb som kör pist me familjen och så och parken med polarna köp Suspect! Ska du köra bara park med polarna och ha pisten till för att transportera dig själv till parken köp 2012!

Ganska övertygad om att suspecten är bäst i pist då den har ett riktigt spann och är mycket hårdare än 2012. Antar att du är medveten om att det är två väääldigt olika skidor du väljer mellan? 20120 är en mjuk, lekfull skida med rocker, medans suspecten är en hård jävel med ordentligt spann. Mer ödarskida helt enkelt. Nu vet ju inte jag hur du åker eller så, men med tanke på att du väljer mellan dessa två skidor antar jag att du är en ganska duktig åkare. Och med dina 182 cm och 88 kg skulle jag inte tveka en sekund på suspect 181. En mjuk skida med rocker på 179 cm känns i minsta laget...

håller med MedlemJapaner här... Suspect i 181 skulle passa perfekt, rocker på 179 samt suspect i 176 känns kort :/

Jag tvekar på att Rauz.... åkt på skidorna...
Suspecten är ett klassiskt parkbygge med en riktigt fin träkärna. Skidan levererar definitivt, men det är väldigt klassiskt, på gott och ont. Om du håller dig borta från mittmontering har du en av marknadens bästa pistdräpare i parksegmentet.
Jag hade höga förväntningar på 2012 efter att ha kört Aplha 2 ett bra tag. Rocker är sjukt trevligt på parklagg och 2012 hade det jag saknade hos A2'an: bredd, "tyngd" och stabilitet. Men oj vad jag blev överraskad när jag klev på 2012 första gången. Långt över förväntningarna... Jag hade harvat slitna Årepister med A2 ngn timme när jag bytte till 2012. Allt blev bättre. Jag kunde höja snitthastigheten märkbart! jag förstod direkt varför man kan se Mike Douglas köra puder med dessa (och han har mååånga puderskidor). Sjukt skön balans och stabilitet, men ändå ruskigt lättåkta och lekfulla tack vare rockern!

Ang pistprestanda: i nypistad pist är Suspect vassare tack vare styvhet och utformning, men till allt annat är 2012 både roligare och bättre.

Om du vill ha en skida som funkar till allt (pow->chillpark): 2012
Om du vill ha en renodlad parkskida för stora hopp och rails: suspect

Ang längd så ska du ha längsta längden av båda, dvs 181 och 179. Ingen disskution. Jag är 10kg lättare och hade gärna haft fler cm på 2012...

Senast ändrad:
Jag har också funderat på 2012. Jag är dock 183 och väger 93 kg (blir lätt så som hockeyspelare) just nu kör jag på ett par k2 disoderly och gillar dem skarpt. Det roligaste som finns är ju att köra runt och leka i backen. Köra rails och dra feta 360 och 540s i lagom feta hopp.

Frågan är bara om kanterna på 2012 är sämre än på suspect. För man vill ju gärna att skidan ska klara ganska mycket railåkande. Även om inga kanter håller för de så fina stålrören i längden. Någon som har koll på hur kanterna på 2012 klarar sig i jämförelse med tex suspect?

Tack så mycket för svaren, tror jag skipar 2012.
Hur mäter sig Wall med suspect ?
Fick nämligen wall rekommenderad av en skidshop idag

//Pontus

Tillbaka
Topp