Salomon Twenty Twelve för en tjej?

Haloj,

Som rubriken lyder lurar jag på att köpa ett par Salomon Twenty Twelve till vintern, nya skidor ska det i alla fall bli. Tycker Salomon 2012 verkar som en perfekt skida sett till, form, skärning och bredd men jag undrar om de blir för hårda för mig, någon som har erfarenhet av skidan och kan råda? :) Jag väger 62kg och är 168cm lång, åker bra men har ingene extremt aggresiv åkstil.

Lurar också på vilken längd som kan vara lagom, finns i 163 och 171, 163 känns kort med tanke på tip och tail-rocker medans 171cm känns ganska mastigt, särskilt om de är gränsfall till för styva.

Som sagt all typ av info och erfarenhet av skidan är uppskattat till tusen! Även förslag på andra skidor uppskattas varmt, ha det gött allihop!

Cecilia

Jag har ingen erfarenhet av skidan personligen, men angående längden kanske jag skulle gå för den längre med tanke på att det är en twin-tip skida med ganska så markant rocker. Tror att skidan upplevs kortare än den är så att säga, men det är bara en gissning och ett råd. dessutom är du ju erfaren skidåkare, så 3cm längre än dig själv borde inte vara några större problem tycker jag. Ha det fint!

Jag har precis beställt ett par twenty twelve själv! tog ett par 171cm och jag själv är 172 lång. Längden är helt upp till dig själv tycker jag. För långa kommer inte bli speciellt roliga heller men jämför med det du tidigare ägt!
Ju kortare skida desto styvare blir den ju. Men jag tror absolut inte att 171 blir för svårt för dig om du åkt så pass mycket som du säger. Är det en all-mountain skida du är ute efter?

Jag blev starkt rekommenderad att köpa just twenty twelve skidan, plus att den är snygg med! har du kollat något på Majesty Comic annars?

Mvh simon

jag åkte på 2012 hela förra året och de va dem roligaste jag prövat. funkade kanon i både puder och park, för skandinaviska förhållanden alltså. jag är 177 lång och väger ca. 75 så de var inga probs med att manövrera runt dem i backen, även om de va ovant i börja. körde på 178 modellen. tycker verkligen du ska gå på 171 pga rockern

Flickvännen är 163 och väger 55. Hon kommer åka 2012 i 171 som allroundskida i vinter och en annan tjejkompis som är 157 och väger 52 åker på samma längd. Tycker därmed inte att du ska kika på 163 utan 171 kommer kännas kalasbra.

Jag har inte heller provat just 2012 men generellt sett tycker jag personligen skidor med rocker känns kortare och när det är en skida som ska monteras på mitten som denna så hamnar den mesta extra längden bakom fötterna (mot om det inte varit mittmonterat) så det märks mindre än man tror :)

Kör på 171!

Senast ändrad:
linder sa:
Jag har inte heller provat just 2012 men generellt sett tycker jag personligen skidor med rocker känns kortare och när det är en skida som ska monteras på mitten som denna så hamnar den mesta extra längden bakom fötterna (mot om det inte varit mittmonterat) så det märks mindre än man tror :)

Kör på 171!
Inte mitt montera då har du ingen nytta av dom i offpisten dom blir mer svår åkta och du kan inte ta lika långa svängar + att tailen (skidans bak kan fasta lite vid puder åkning. Jag satte mina på 2,5 bak monterat då förlorar du inte så mkt åk känsla men smaken är som baken det är vad jag tycker

HampZz0n sa:
linder sa:

Kör på 171!
Inte mitt montera då har du ingen nytta av dom i offpisten dom blir mer svår åkta och du kan inte ta lika långa svängar + att tailen (skidans bak kan fasta lite vid puder åkning. Jag satte mina på 2,5 bak monterat då förlorar du inte så mkt åk känsla men smaken är som baken det är vad jag tycker
jag kollade videon på https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/salomon/2012.html och där sa han att man skulle mitt montera dom :P Men visst förstår jag att man förlorar puder egenskaper (själv provat att mittmontera samt några cm bak på mina ross bc)

Senast ändrad:
Okej, verkar kanske vara 171:an man ska gå för då :) tack för alla tipsen! Att jag funderade på den kortare var för att jag tycker att svängradien är realtivt lång, gillar nog kvicka skidor, så då tänkte jag att 171:an blir ännu "trögare" men så kanske man inte ska tänka?
Sen är det väll inte bara svängradien som avgör hur kvick en skida upplevs, rockern gör väll att man snabbare kommer in i sväng och skär om jag förstått det hela rätt. Min nuvarande skidor har r:17 tror ni man känner någon större skillnad mot en r:21? Och hur står roll spelar egentligen radien på pappret?

Ha det gött!

Åkte på dom hela förra säsongen och det är riktigt roliga skidor. dom är också riktigt mjuka i tip och tail. Jag ska tillägga att jag är 183 och väger 93 kg. Jag körde riktigt hårt på dom i parken men även i backen. de känns riktigt kvicka att få upp på kant. Men det klart att radien blir ju inte mindre ju mer du trycker. Det går inte att svänga fortare (på kant) Men du kommer absolut inte bli missnöjd med 2012. det är riktigt fina skidor att åka på!

Tillbaka
Topp