Salomon Z12 Ti / Salomon 914

finstorp

Medlem
Tjenare!

Jag har precis fått hem ett par Armada AR6 som jag nu ska köpa mig en ny bindning till.
Har inte hittat någon recension på Salomon Z12 Ti eller så mycket annan information så jag skulle gärna vilja ha lite seriösa åsikter om den. 914 har jag hört håller väldigt bra men är lite tung, stämmer det?
Och till sist, vilken av dessa bindningar eller någon annan bindning rekommenderar du till dessa skidor? Skidorna är tänkta att bara köras i park med.
Vilken bindning du än föreslår så vore det fint med ett motiverat svar!

Tack på förhand.

/adam

Z12 Ti skall vara fruktansvärt lätt, bra mycket lättare än de flesta andra bindningar. Så om du är relativt lätt i kroppen och jagar vikt (AR6:an är ju lätt i sig) så är den ett bra val. Angående 914 så håller den lika bra/dåligt som 912 då den endast har hårdare fjäder, all plast och så är likadan på bindningarna. För att få en bra Salomonbindning måste du gå upp till 914 Lab som delar konstruktion med 916, det vill säga en riktigt prestandabindning med metall som håller.

Beroende på hur mycket du väger och hur hårt du kommer köra så står det mellan en Din 12 eller Din 14-bindning... Jag som väger runt 70 hade direkt tagit en din 14 om jag hade köpt ett par AR6:or.

Men om du vill ha lätta bindningar som har högre din är nog Rossignols 140- eller FKS 150-bindningar samt Looks 14-bindnigar det du skall kolla efter.

Rossignol FKS race är mycket bra bindningar, det finns, 120, 155, 180... Din skalan är 4-12, 6-15 och 8-18. Det är mycket bra bindningar, 155 0ch 180 är i metall. '
BTW så har jag faktiskt 120 och 150 till salu

Tillbaka
Topp