Salzburg - Bad Gastein transfer

popcorn123

Ny medlem
Tjena! Ska flyga ner till Salzburg för att sedan ta tåget till Bad Gastein nu i veckan. Tänkte ta buss från flygplatsen till tågstationen. Undrar om det är någon som gjort denna resa och vill dela med sig av lite nyttig information angående rutten. T.ex. vilket bussnummer man ska ta eller hur man hittar på tågstationen, antar att tågstationen i Salzburg är lite större än typ Mjölbys :) ?

Har åkt taxi från flygplatsen till tågstationen varje gång och det kostar inte många europeiska sedlar. Stationens storlek är inte så farligt stor, den är väldigt enkelt uppbyggd faktiskt. Den är lite större än stationen i Mjölby men knappast lika charmig.

Du kommer hitta jag lovar! :)

Buss nummer 2 går från flygplatsen till stationen. När du kommer ut från flygplatsen, gå rakt över parkeringen till busshållplatsen, kostar 2,70 euro om du betalar ombord.
Gå in på https://salzburg-verkehr.at/ för att se tider. Salzburg Flughafen - Salzburg Hauptbahnhof är din rutt.

Stationen är nästintill idiotsäker. Gå in, kolla på tavlan, fortsätt framåt tills du hittar rätt spår.

Det är väldigt idiotsäkert. Det går 3 bussar (om jag minns rätt) från flygplatsen och 2 av dom går till bahnhof, står på skyltarna vilka som gör. Väl på tågstationen är det omöjligt att gå vilse. Är väldigt litet jämfört med tex Stockholm.

Snabbast är väl buss 2 som raaggee säger! Smidigt faktiskt. Väldigt trevliga små kupéer på tåget också, alla gånger förutom en har jag fått en för mig själv.

klassy sa:
Det är väldigt idiotsäkert. Det går 3 bussar (om jag minns rätt) från flygplatsen och 2 av dom går till bahnhof, står på skyltarna vilka som gör. Väl på tågstationen är det omöjligt att gå vilse. Är väldigt litet jämfört med tex Stockholm.

Snabbast är väl buss 2 som raaggee säger! Smidigt faktiskt. Väldigt trevliga små kupéer på tåget också, alla gånger förutom en har jag fått en för mig själv.
Härligt! Köper man biljett på tåget, via mobilen eller på tågstationen?

popcorn123 sa:
klassy sa:

Härligt! Köper man biljett på tåget, via mobilen eller på tågstationen?
Jag har gjort båda, men deras nya app ”ÖBB” är väldigt smidig för köp av biljetter. Annars finns det automater på tågstationen som också går bra.
Bussbiljetten har jag köpt i någon automat utanför flygplatsen, men kanske finns app för det också, men det minns jag inte.

Tillbaka
Topp