Samma lästbredd, kan det vara olika bredd?

isis91

Ny medlem
Jag var på alpingaraget i helsingborg idag och köpte pjäxor. Jag är 20 år gammal, relativt grön, kille, lättviktare. jag ska ha pjäxan till pist och kanske lite off-pist i alperna i vinter, samt för snökite här hemma då tillfälle ges.

Tyvärr gick det på aningen mer än vad jag har råd med, 4000. Och då ska jag helst göra en sula också, för ytterliggare 800 kr. Tyvärr har jag inte mkt att välja på då min fot är extremt bred och pjäxan atomic b 120 tydligen är den bredaste på marknaden. Även den var aningen smal. Jag har öppet köp i tio dagar.

Han hade förra års modell av pjäxan inne, nedsatt till 2400 vilket verkar mycket rimligare för min budget. Han avfärdade min förfrågan om den snabbt med att han inte hade min storlek, samt att förra årets modell var smalare än årets modell. Dock går min storlek att beställa från alpingaraget i stockholm, så det borde inte vara några problem. Men när jag läst om pjäxan så verkar det som att även 2010 års modell hade samma lästbredd, dvs. 104mm. Jag får också uppfattningen att denna pjäxa är gjord för mkt avancerade åkare samt att det finns flera modeller som har samma lästbredd, både atomic och andra märken.

Så om någon av er mer erfarna åkare skulle villja bidra med råd skulle det uppskattas mycket. Har säljaren fel när han påstår att denna pjäxa är den absolut bredaste på marknaden? Tror ni att jag lika gärna kan beställa förra årets modell av pjäxan? Även om jag skulle behöva lästa ut den så skulle ju det löna sig mot att köpa den för 4000. Eller ska jag rentav kolla på andra modeller med 104mm läst?

Många funderingar på en gång här, men den centrala frågan är väl egentligen om 104mm bred betyder det, eller om 104mm "var smalare" förra året.

Joakim

Jag kan inte svara på om förra årets pjäxa är smalare än årets, men jag har också ett par B120.. Jag gillar dom inte alls, dom är breda framme vid tån, men just där foten är som bredast är dom inte alls breda. Får svinont av dom och tårna domnar bort.
Så dom pjäxor jag kör på är ett par Full Tilt Hot Dogger, som har 99mm läst.. Har aldrig, någonsin, haft ont av dom. Från första dagen så har dom bara varit sköna, och varma som fasen!

Provade du några andra pjäxor? Kanske finns något annat som passar bättre, även om dom är "smalare".

atomic b120 ar val en hyftat styv pjaxa, kanske inte sa mycket for avancerade som for tunga akare dock. det ar ju en pjaxa som alla jattar aker runt med. dessutom ar den latt att trycka, och darmed inga problem att anpassa efter din fot.

har man sana problem att hitta en pjaxa som sitter bra far man helt enkelt rakna med att lagga ner lite arbete pa den, med t.ex. sula och kanske nagra tryck pa knolar osv. pjaxorna ar definitivt inte det du borde snala med!

Problemet är inte att hitta en pjäxa med ca 104mm läst. Det finns många modeller som har det. Det unika med B 120 från Atomic är att den har en så bred läst OCH dessutom är relativt högpresterande med ett i sammanhanget ganska hårt flex. Rossignol och Lange är ett typexempel på hur marknaden ser ut i övrigt. Pjäxor i flex 60-100 ca finns i 104mm läst. Sen finns flex 90-120 ca i 100-102mm. 130-140 i 97-99mm och rena raceplugs (flex 110-150 ca) i 92-94mm. Ju mer avancerad pjäxa, desto smalare läst med andra ord. Nästan alla pjäxtillverkare följer den modellen, i alla fall i stora drag. Atomics B120 är populär bland stora åkare med stora fötter just för att den går ifrån den allmänna normen.

Känner du att du nöjer dig med en 80-100-flexande pjäxa, med mer komfortkaraktär så har du mycket att välja på. Det är trots allt väldigt många åkare som åker med och är nöjd med den typen av pjuck. Men... om du har ambition att utveckla din åkning mot mer fart och kraft i pisten, eller att kunna driva en större och bredare skida utanför pisten så räcker inte en sådan pjäxa till. B120 är inte på något sätt en racepjäxa, men det är ändå ett bra alternativ för åkare med höga ambitioner som har problemfötter i form av breda sådana.

När man köper en pjäxa letar man efter en sko som sitter så bra som möjligt i originalutförande. Men det krävs så gott som alltid någon form av anpassning efterhand för att få den exakt som man vill ha den. Det gäller oavsett om du väljer årets modell eller fjolårets.

Angående frågan om eventuella förändringar med B120 så är jag ytterst tveksam till att säljarens argument stämmer. B120 var en populär modell även förra året bland skapligt avancerade åkare med breda fötter och det är rätt osannolikt att Atomic har lagt ner någon större utveckling på den skon till i år. De lanserar ju exempelvis Live-Fit-serien i år, och utvecklingsresurserna har nog gått till den. Det kan vara små förändringar i innerskon eller liknande, men min gissning är att skalet är i princip identiskt. Det finns framförallt inget som säger att den inte skulle passa dig, speciellt om du redan har testat 2012 års modell och gillade den. Att andra åkare inte gillar den har ingen betydelse alls. Fötter är olika.

Jag hade beställt en fjolårs och testat den. Det är ju öppet köp som sagt och Alpingaraget har ju tom fri frakt på pjäxor. Man kanske tom kan göra en deal att man kan återlämna skorna i butiken i Helsingborg om den mot förmodan inte skulle passa.

Head har en pjäxa med 104 mm med flex 100, Heter adapt 100.
Ordinarie pris 3000 kr,
Finns en del butiker som säger att ordinarie pris är 3995 och sen rear den för3000.
Att den är 104 mm betyder att den är 104 i bredd 26.5.
27,5 är givetvis bredare än så

Senast ändrad:
Tack så mycket för tips och information. jag åker till en annan skidbutik i malmö imorgon och testar ett par live-fit. Om det är en revolutionerande skillnad mot b 120 så blir det dem, annars beställer jag b 120 från alpingaraget och gör en sula och lästar eventuellt ut dem för mellanskillnaden.

Tack återigen för hjälpen.

jjosefsson sa:
Ordinarie pris 3000 kr,
Finns en del butiker som säger att ordinarie pris är 3995 och sen rear den för3000.
Somna om nu... 26,5 är 104 mm och 29,5 är 104 mm och så även 27,5...

Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Ordinarie pris 3000 kr,
Somna om nu... 26,5 är 104 mm och 29,5 är 104 mm och så även 27,5...
Går du upp en storlek på pjäxan så blir självklart även bredden vidare, vore helt orealistiskt annars...

Hasse kan du ingenting.
Pjäxbredd anges vi d 26.5
Större pjäxa bredare
Mindre pjäxa smalare
Mät utvändigt med skjutmått ser du skillnaden
Tyvärr funkar det inte helt för tjocklek i plasten ka skilja mellan olika storlekar
Stora pjäxor har ibland tunnare plast, som lange tex
Helt orealistiskt att 24,5 skulle ha samma bredd som 30.5
Vad tänker du med Hasse , Arslet

Senast ändrad:
Hasse tänker helt rätt med sitt arsle. Har några olika storlekar hemma av Lange och de har samma läst brädd bredd. även inne i skon.

Senast ändrad:
Ställ samma pjäxa med 25.5 och 30.5 bredvid varandra och titta om de är lika breda.Ser ni nån skillnad i bredd.
Om ni fortfarande är osäkra ta ut innerskon och mät innerskons omkrets.
Jag vet vem som har rätt.

Tillbaka
Topp