Sänk era priser på begagnat och få ruljans på det hela!

fredw

Aktiv medlem
Tittar på många annonser och ser många skidor som jag gärna skulle prova en säsong. För att sedan kanske kunna sälja dem vidare om jag inte gillar dem, eller bara för att prova något annat. Men de är ofta litet (eller mycket) för högt prissatta för att jag ens ska orka kontakta säljaren. Och jag har känslan av att ganska mycket förblir osålt.

Jag kan ju ha fel, kanske blir det mesta sålt? Men för mig tar det emot att köpa begagnat par skidor över 3000 kr om det inte är något alldeles speciellt i utmärkt skick. Viktigare veta att det är god snurr på beg-marknaden om jag inte gillar dem. Det handlar ju inte om några lägenheter/villor där man måste få tillbaka de miljoner man har investerat (eller snarare lånat).

Varför inte sänka förväntningarna på säljpriset, acceptera att det faktiskt kostat några tusenlappar att äga/åka sprillans nya skidor några år, "price to sell" och få igång en större rotation på utrustningen? Vi vet ju alla hur mycket som står nästan oanvänt i förråden.

Man får ju förstås sälja till vilket pris man vill. Men om man vill få ett förslag på pris kan man prova min gamla hittepåformel som någon också använde till en app. Men jag tror inte appen funkar längre:

Eriks hittepåformel:
ingångsvärde, i: pris just nu för samma eller motsvarande produkt på typ sportconrad (för utgången produkt: inköpspriset)
ålder, a: från 0 om det är årets och uppåt
nyskick, n: 1 för oanvänt, 0.5 för nästan oanvänt, 0 annars
årets modell, m: 1 för om det är årets modell
pjäxa, p: 1 för om produkten är pjäxor (pjäxor har antagligen sämre andrahandsvärde)

i * (0.50 - (a*0.05) + (n*0.15) + (m*0.15) - (p*0.15))

släng in i excel och prova. På egen risk. :-)

Utgångspunkten är alltså att begagnat är värt hälften av nytt med ett ytterligare åldersavdrag på 5% per år, men om det är nyskick plussar man på 15% och samma om det är årets modell.
Så om jag har en skida som är i nyskick med årets modell kan jag sälja den till 80% av priset på sport conrad. Tro't den som vill.
En snyggare formel skulle ju aldrig ge minuspris men den här är som elmarknaden. :-)

Fick krängt mina BC Camox (2022) med Shift för 7000kr på marketplace, så om man skall vara rent krass så tror jag att det är "marknaden" som bestämmer om något är för högt prissatt. Tror väl, på gott och ont, att det är lättare att få bättre betalt på marketplace än freerides köp och sälj av den simpla anledningen att folk här har bättre koll. Andra vill bara ha snygga skidor, och har inte koll på pris, värdeminskning etc.

Fick krängt mina BC Camox (2022) med Shift för 7000kr på marketplace, så om man skall vara rent krass så tror jag att det är "marknaden" som bestämmer om något är för högt prissatt. Tror väl, på gott och ont, att det är lättare att få bättre betalt på marketplace än freerides köp och sälj av den simpla anledningen att folk här har bättre koll. Andra vill bara ha snygga skidor, och har inte koll på pris, värdeminskning etc.
+1 på den. Om målgruppen e de samma som säller sin Peakställ efter en vecka i Åre,för att det numera är fjolårets modell, är de mer intresserade av märket o statusen än vad som e rimligt att punga ut med. //snål

Tillbaka
Topp