Säsong 09/10 planering

aelgen

Medlem
Säsong 09/10 planering
Tjo!

Går ur högskolan nu i sommar så planerar en skidsäsong innan man behöver sätta igång med livet på allvar. Är riktigt sugen på Whistler, men OS ska ju vara där så det lär ju vara gött tjockt med folk ett bra tag.

Så det blir väl antagligen österike/schweiz som jag siktar in mig på, om jag inte lyckas förfärligt bra på börsen (ofta i dessa tider :D) så det blir Japan istället.

Frågorna är följande:
- Är det absolut måste att snacka tyska för att fixa jobb där nere?
- Vad säger ni som har jobbat där och hur bra tyska kan ni?
- Hur har ni gjort för att fixa boende? Google eller?
- Någon som kan ge en aning om hur mycket pengar man bör lägga undan inför en 3 månaders säsong i exempelvis Ischgl om man nu inte skulle jobba?

Franska alperna är ett nödalternativ då jag alltid åkt där så jag vill helst se lite nytt. Däremot kan jag franska lika bra som svenska så där bör jag iallfall kunna fixa jobb ifall österike skiter sig.

Tacksam för alla tips!

Säsong 09/10 planering
En variant är ju att du drar till någon annan ort i Canada. Typ Revelstoke eller Fernie, men det är ju helt beroende på vilken sorts åkning som du tycker om.

Försök på Whistler. Jag hade mina bästa 6 månader där någonsin.

Säsong 09/10 planering
Har läst runt här på forumet om whistler och kollade runt lite på deras hemsida. Det verkar riktigt nice så jag känner lite att det får vara Whistler eller inget i Kanada. Men har inte fattat några konkreta beslut. Måste se om jag kan få med någon av mina kroniskt panka polare =(

Säsong 09/10 planering
Fan va lustigt att du nämnde det. Har hört flera snacka om det men jag trodde mest det var skit snack. Man kanske borde kolla på det... Men rensa fisk i några månader är ju halvlockande. Nån här som testat? Värt det?

Senast ändrad:
Säsong 09/10 planering
Istället för att rensa fisk kan man åka till Oslo, fixa ett vettigt jobb och ändå leva relativt billigt. Lämna fiskrensandet åt dom riktigt tröga som inte vet bättre. För det lär vara ett riktigt slitgöra...

Personligen drar jag till Revelstoke nästa år, efter att ha spenderat en halv säsong i Whistler vill jag ha mer konsekvent fallhöjd, inte brant, platå, brant, platå osv.

/Oskar.

Säsong 09/10 planering
Mjo, kanske ett alternativ. Har inte kollat så jätte noga på andra orter i Kanada utan det var mer Whistler verkar grymt det får det bli. Men inget är spikat än så forskningen fortsätter!

Säsong 09/10 planering
För mig blir det antingen whistler eller val d'isere lutar åt whistler.. och jag ser ingen nackdel i OS. Tvärtom faktiskt. Kan vara skoj med mycket ståhej, fest etc. För skidåkning får du tillräckligt ändå.

Säsong 09/10 planering
Pillows sa:
För mig blir det antingen whistler eller val d'isere lutar åt whistler.. och jag ser ingen nackdel i OS. Tvärtom faktiskt. Kan vara skoj med mycket ståhej, fest etc. För skidåkning får du tillräckligt ändå.
Det lär vara sån hajp att många inte åker skidor just då, så var det i Bormio 2005, Åre 2007 och kommer vara i Val Disere 2009. - Saxat från Åka skidor...

Och jag håller med dem.

Säsong 09/10 planering
Frågorna är följande:
- Någon som kan ge en aning om hur mycket pengar man bör lägga undan inför en 3 månaders säsong i exempelvis Ischgl om man nu inte skulle jobba?

Säsong 09/10 planering
Körde säsong i st anton och slänger in lite tips!

Brannland sa:
Frågorna är följande:
Nej du behöver inte kunna tyska för att fixa jobb, är dock en fördel om man kan ett par ord.

Brannland sa:
Jag hade 2 år asgammal
skoltyska att förlita mig på, lyckades få jobb nästan direkt genom att gå runt och fråga (bara på engelska).
Brannland sa:
Boendelistan på skidortens hemsida är en bra början, maila runt som fan och hoppas att någon har ett rum eller vet någon som har ett rum svarar. Finns säkert någon här på freeride som har nummer till något av de stora bummarboendena också

Brannland sa:
Om du kommer ner med all utrustning: lavinutrustning skidor osv så borde du klara dig på runt 20-30 tuss! Varierar givetvis beoreiende på hyran och hur mycket man väljer att lägga på bärs!

Generellt tips är att bara vara öppen och inte tveka att snacka med folk då löser sig det mesta!

Senast ändrad:
Säsong 09/10 planering
En liten varning kan vara på sin plats. Jag gick också ut högskolan en gång i tiden och skulle göra en säsong innan jag "satte igang med livet på allvar". Nu 9 år senare är jag om några veckor på väg hem från min åttonde.

Säsong 09/10 planering
Sulan sa:
En liten varning kan vara på sin plats. Jag gick också ut högskolan en gång i tiden och skulle göra en säsong innan jag "satte igang med livet på allvar". Nu 9 år senare är jag om några veckor på väg hem från min åttonde.
Denna kommentar förgyller min dag!

Säsong 09/10 planering
aelgen sa:
Mjo, kanske ett alternativ. Har inte kollat så jätte noga på andra orter i Kanada utan det var mer Whistler verkar grymt det får det bli. Men inget är spikat än så forskningen fortsätter!
Du borde kolla på andra orter också, vet inte så mkt om Whistler men Kanada är ett grymt land att vara i.

Säsong 09/10 planering
Revelstoke är itne bra om man ska göra en hel säsong. Det är alldeles för litet. Bara 2 liftar. Inga direkta ytor att åka på heller och skogen är ganska tät.

Säsong 09/10 planering
Bara för att OS hålls där behöver det inte va tjockt med folk. Läs reportaget i åka skidor, februari numret 09 om Val Disere. Många som är i Whistler under OS är funktionärer eller åskådare och inte folk som är där för att åka skidor.
Men Whistler är väl som svenska Åre, dyrt och exploaterat, åk till nått annat place, typ Utah, grymt utbud.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp