Säsong cervinia någon?

ElinWiberg

Ny medlem
Säsong cervinia någon?
Hej! Jag är en tjej på 19 år som funderar på att göra en säsong i Cervinia, Italien då jag hört att skidåkningen där ska vara underbar! Jag får förhoppningsvis även med mig min tjejkompis i samma ålder. Jag har gjort en säsong 15/16 i Bad gastein i Österrike som var underbar o hoppas på att få uppleva liknande säsong i år! Då är mun fråga: är cervinia någon att satsa på? Någon som har koll på jobb och boende där? Eller ska man satsa på annan ort t.ex. Val thorens eller chamonix?
Vill självklart gärna vet om någon annan tänkt i samma banor som kan bli reskamrater!

Säsong cervinia någon?
Hej

Vilken typ av åkning är du ute efter, pist? Puder? Cervinia i sig är supertråkigt åkning, man har åkt alla backar efter några dagar, meeen det sitter ju ihop med Zermatt, som är en mycket trevligare ort. Där kan man hitta skogsåkning och fina puderåk. Många säsongare bor i Cervinia för att det är billigare i Italien, plus att det är bra fest i Cervinia.

ValT: Ett väldigt stort system, där hittar du all typ av åkning, även riktigt mycket fest. Absolut ett säkert kort om du vill ha en kul säsong.
Chamonix: Också väldigt stort, men passar kanske mer för folk som har erfarenhet av åkning i alla typer av miljöer.

Gillar du Österrike kan du testa St.Anton. Snäppet dyrare än Bad Gastein (allt är relativt till hur mycket man slösar), med många säsongare, mycket fest och bra åkning.

Säsong cervinia någon?
Freeridefredde sa:
Hej

Vilken typ av åkning är du ute efter, pist? Puder? Cervinia i sig är supertråkigt åkning, man har åkt alla backar efter några dagar, meeen det sitter ju ihop med Zermatt, som är en mycket trevligare ort. Där kan man hitta skogsåkning och fina puderåk. Många säsongare bor i Cervinia för att det är billigare i Italien, plus att det är bra fest i Cervinia.

ValT: Ett väldigt stort system, där hittar du all typ av åkning, även riktigt mycket fest. Absolut ett säkert kort om du vill ha en kul säsong.
Chamonix: Också väldigt stort, men passar kanske mer för folk som har erfarenhet av åkning i alla typer av miljöer.

Gillar du Österrike kan du testa St.Anton. Snäppet dyrare än Bad Gastein (allt är relativt till hur mycket man slösar), med många säsongare, mycket fest och bra åkning.
Hej Fredde och tack för svar! Jag vill ha både pist och puder. Är ute efter något i stil med BG som är lite mindre så att man får lite mer alla känner alla känslan, st Anton är väl inte så utan mer stort vad jag förstått det? Är valT och cham liknande?
Hur är det med liftkort om man bor i Cervinia och vill åka i Zermatt också (det var det jag syftade på med bra skidåkning). Anställer dem säsongare där även om man inte kan italienska?

Säsong cervinia någon?
ValT och Cham är ju några av de största skidorterna i alperna, om man ser på alla sammanslagna pister de har. Har dock inte säsongat på någon av de orterna, så kan inte säga hur sammahållningen är tyvärr.

ValT tror jag är helt ok dock, de flesta bor ju i själva ValT, vilket bara är en mindre by med massa hotell högst upp i dalen, så tror absolut det kan vara bra sammanhållning mellan säsongarna där, eftersom alla bor nära varandra. Det är samma sak i Cervinia, en mindre ort som är uppbyggd med massa hotell, vilket gör att man lär känna de flesta säsongare. Det finns ju flera trådar om Cervinia på forumet nu, läs igenom de ang. boende, jobb mm.

Ang. liftkortet får du köpa säsongskortet som gäller i Cervinia+zermatt, kostar €950. Ska du åka till några andra orter i den delen av Italien kan ett större kort för hela Aosta-dalen vara aktuellt, kostar €1179.
Säsongskort cervinia+zermatt
Säsongskort Aosta+zermatt

Senast ändrad:
Säsong cervinia någon?
Hej du! Var i cervinia förra säsongen oxh hade jättekul! En har koll på alla säsongare och blir ett härligt gäng. Det som är lite minus med cervinia är att det blir väldigt utsatt för vind, så ibland var stängda rätt långt in på dagen. Jättemysig by och bra åkning, finns många backar (och ja Zermatt räknas med där för annars ör det ingen idé) men det är ganska flacka backar.
Lycka till!

Tillbaka
Topp