säsong i antingen chamonix eller Kanada! GEAR?

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Tjenare!

Ska göra en säsong i antingen chamonix eller kanada, kommer framförallt fokusera på offpist och turer.

Vilka grejer behöver man för att få ut så mycket som möjligt av säsongen, till exempel klättergear.. Har nästan ingen koll alls på vad man behöver. SKulle vara trevligt med lite hjälp och tips på vad man SKA ha med sig och vad som är BRA att ha med sig på sin resa. Vill vara ute i god tid för att kunna planera med kostnader osv :)

Tack för DIN hjälp!

Johan Sundström

Det korta svaret är att den utrustning du behöver fråga om vet du inte hur du ska använda och kommer därmed inte ha så stor nytta av ;) I alla fall när det gäller klätterutrustning är det faktiskt en rätt bra måttstock, gör man fel kan det lätt bli väldigt fel...

Det långa svaret är betydligt mycket mer komplext. Tänkte du spendera säsongen i Chamonix med att plocka korridorer kan du ju komma att behöva en lång harrang med klätterprylar, men om du tänkte spendera din tid med att kryssa stora snöfält och fin skog i Kanada behöver du nog inte mycket mer än skidor och hudar...

okej!!

Nja, men man får ju ta och lära sig! :))

Ja, hudar är ju givet att man måste köpa!!

Men om vi säger att man ska "plocka" korridorer, vad behöver man? :)

Vad behöver man.....
Klättersele, stegjärn, karbiner, slingor, kilar, kamkilar, isskruvar, yxor osv. men framförallt kunskapen att använda dem. Har du ingen kunskap sà är det grymt att ta en nybörjarkurs i klättring bara för att lära sig att använda dessa prylar och göra standplatser och räddningar i lavinsprickor. Insàg nu i helgen att bygga standplats med djupfrysta fingrar är inte sà superenkelt som man önskar. Sà lite förkunskap är skönt att ha dà det är mànga faktorer att tänka pà om man nu planerar att àka mycket runt aguille du midi till till exempel.

Om detta är din första säsong tror jag att du kommer få ut mest bra åkning om du åker till nåt ställe i kanada. Det är rätt hård konkurrens om pudret i chamonix och för att få ut så mycket som möjligt av stället är det bra att ha åkt lite skidor innan... Åk till kanada först, sen chamonix nästa år är mitt tips! :) Det finns ju många bra ställen i kanada, tex revelstoke, där du också kan tura i rogers pass som är helt grymt.

Lycka till!

EDIT:
Om du ändå bestämmer dig för att dra till cham eftersom det är det brantaste, mest radikala vår jord kan uppbringa och dessutom dödshypat i tuffa skidfilmer just nu så därmed fyllt av amerikaner som ska åka brant och stort - kan du ackumulera på dig utrustning på plats. Det är betydligt billigare där än hemma i sverige och du kan köpa på dig saker allt eftersom du behöver dom och därmed vet vad du behöver!

Senast ändrad:
FF sa:
Om detta är din första säsong tror jag att du kommer få ut mest bra åkning om du åker till nåt ställe i kanada. Det är rätt hård konkurrens om pudret i chamonix och för att få ut så mycket som möjligt av stället är det bra att ha åkt lite skidor innan... Åk till kanada först, sen chamonix nästa år är mitt tips! :) Det finns ju många bra ställen i kanada, tex revelstoke, där du också kan tura i rogers pass som är helt grymt.

Lycka till!
Kan inte annat än att hàlla med FF.

Bäst skidàkning är inte lätt att hitta i cham, däremot sà kan den bli väldigt màngsidig pà grund av övriga alpina upplevelser.

Japp, anledning till att Chamonix är ett alternativ är att jag känner folk som kan fixa både jobb och boende!!

Så att ta en kurs och köpa sakerna på plats är alltså att rekommendera? Låter vettigt!!

Längtar!!

Nu har jag aldrig varit i cham men jag kan tänka mig att det är som på andra ställen, börja häng med rätt folk och skaffa erfarenhet på det sättet. Ta en kurs men räkna inte med att det räcker.

Det främsta argumentet med att köpa grejer på plats är att i takt med att du inser dina behov kan du köpa grejerna där. Som sagt, de grejerna du ändå inte är helt 100% säker på hur du ska använda ska du inte använda och än mindre äga ett ex av. Det leder bara till olyckor.

De du känner, har de någon kunskap på området? Ett alternativ är ju helt enkelt att haka på dem och lära sig saker. Men jag skulle nog personligen rekommendera Kanada framför Cham också. Aldrig varit i Kanada, men som Andreas Fransson sa i en video för ett tag sen - "90% av åkningen i Chamonix är bara tillgänglig för väldigt få av åkarna som är här."...

Senast ändrad:
Ja självklart är kunskap oerhört viktigt!! Går NV-Räddningstjänst så har redan en del praktiska kunskaper om livräddning och HLR osv. Deltidsbrandman.. men måste ju lära mig betydligt mer!!

Ja, såg den filmen, Såg ut som ganska avancerad klättring..

Tror dem som kan fixa boende och jobb har ganska bra koll. Ska höra mer med dem.

Är nog mer sugen på kanada, men verkar lite knepigare att fixa jobb osv. Någon som vet något om detta kanske?

Behöver du använda livräddningskunskaper har det redan gått fel, du behöver kunskaper som gör att du slipper livrädda...
Klätterprylar är inget du ska fundera på nu, lavinkurs(er) och lavinutrustning är första steget. När du sen är på den nivån att du behöver klätterprylar för dina åk lär inte en tråd här behövas.

JL76 sa:
Behöver du använda livräddningskunskaper har det redan gått fel, du behöver kunskaper som gör att du slipper livrädda...
Klätterprylar är inget du ska fundera på nu, lavinkurs(er) och lavinutrustning är första steget. När du sen är på den nivån att du behöver klätterprylar för dina åk lär inte en tråd här behövas.
Om man àker i chamonix och planerar att göra turer sà tycker jag personligen att det verkar som man passerar en hel del glaciärer. Steget att behöva klätterprylar i det avseendet tycker jag inte känns sà làngt bort. Man behöver inte klättra uppför för att àka en ED-klassad couloir utan det kan vara nàt sà enkelt som Vallee blanche. Sen hur mycket man behöver är en annan fràga. Lavinkurser och utrustning är som JL76 första steget oavsett var du än gör säsong.

Deltidsbrandmän hänger väldigt ofta i högalpin terräng med glaciärer och repeleringar antar jag! Nu ska jag iofs inte säga så mycket om att klättra och åka på glaciärer då jag inte har balls nog till att göra det men Canada är nice! Man slipper rep, klättring och glaciärer och når det mesta av åkningen! Oftast håller resortsen bra lavinkurser om man inte redan har gått någon tidigare!

Blackriverpaint sa:
JL76 sa:
Om man àker i chamonix och planerar att göra turer sà tycker jag personligen att det verkar som man passerar en hel del glaciärer. Steget att behöva klätterprylar i det avseendet tycker jag inte känns sà làngt bort. Man behöver inte klättra uppför för att àka en ED-klassad couloir utan det kan vara nàt sà enkelt som Vallee blanche. Sen hur mycket man behöver är en annan fràga. Lavinkurser och utrustning är som JL76 första steget oavsett var du än gör säsong.
De (få) gånger jag behövt klättergrejer (sele) i Chamonix har de alltid tillhandahållits av den bergsguide som jag åkt med vilken enligt min åsikt är absolut nödvändig ifall man inte har åksällskap med god lokalkännedom och kunskap. Så jag håller fast vid att egen klätterutrustning är låg prio. Vill man dock hålla på med klättring kan man ju gå kurser i det också, UCPA har klätter- och alpinismkurser på sommaren i Chamonix t ex.

http://web.mac.com/jeffbanksguide/Avalanche/Avalanche_level_1.html

Jeff Banks är en sjukt bra kille och proffsig guide! Snacka med honom om en kombinationskurs med aive1 och en extra dag glaciärkunskap så har du en bas att stå på inför att ge dig ut tillsammans med mer erfarna åkpartners!

Att ha en kurs i ryggen kommer dels ge dig själv en viss möjlighet att kunna reflektera över vad det är för kille du ger dig ut tillsammans med - kanske kan han faktiskt egentligen ingenting och gör konsekvent dåliga beslut? Och då är det inte så kul att lägga ens liv i den personens händer. Men också för att det kan bli svårt att hitta någon som accepterar att man hänger på om man är helt blåbär och aldrig sett en repbroms eller en prussikknut förut.

Tjena,

Jag är också väldigt sugen på att åka till Chamonix.
Denna säsong är jag i Whistler och här finns det mycket bra åkning som är lättillgänglig.

Många här nämner kurser. Menar ni då klätterkurser här på hemmaplan eller menar ni någon kurs när man kommer ner?
Jag har ingen erfarenhet av klättring eller glaciäråking och förstår att en kurs är ett bra sätt att börja.

Jag tror att en svensk grundkurs i klippklättring ger mycket bra kunskap till den typen av åkning, det handlar mest om repellering och att bygga stand/ankare.

Senast ändrad:
JL76 sa:
Så du menar att livsräddningskunskaper är helt onödiga? Låter ju också väldigt vettigt!

JohanSundstrom sa:
JL76 sa:
Så du menar att livsräddningskunskaper är helt onödiga? Låter ju också väldigt vettigt!
Eh? Nej det skrev jag inte, läsförståelse är rätt viktigt ifall du tänkt kommunicera på ett forum i skrift.

Senast ändrad:
Allt han menar är att livräddningskunskap inte ger dig någon kunskap om klättring.
Klart att det är bra att ha men måste du använda den kunskapen så har något redan gått fel.

I Chamonix kommer du långt med Stighudar,Sele, Stegjärn, 1 slinga med karbinhake. 1 hink för rappel.
Touring pick lättare modell av is yxa.+ Goda vänner
Goda vänner är nog det viktigaste. Kunskapen måste man ju skaffa på något sätt.
Men kom ihåg "if you have to ask your not ready:)"
Man kommer även en bra bit med bara sele och hudar med!

Senast ändrad:
JohanSundstrom sa:
Det var ju det du syftade på?

Oj vilken tråkig ton du använder!
Citerat från den andra tråden du började gnälla i ..."du borde göra nåt åt din känslighet, du kommer få ett jobbigt liv annars...", läste du detta?
Du har en tråkig (och korkad) ton i ditt svar till mig. Gillar du inte mitt svar, anmäl det till admin eller skriv att jag är en sorglig människa som känner ett behov att förminska någon osv. Ditt svar om räddningskunskaper lät väldigt naivt och det ville jag påskina i mitt svar.

Det är andra gången i rad du tycker du får "tråkiga" kommentarer du borde fundera på om du kanske är delaktig i varför de uppstår?

JL76 sa:
JohanSundstrom sa:
Det var ju det du syftade på?

Oj vilken tråkig ton du använder!
Citerat från den andra tråden du började gnälla i ..."du borde göra nåt åt din känslighet, du kommer få ett jobbigt liv annars...", läste du detta?
Du har en tråkig (och korkad) ton i ditt svar till mig. Gillar du inte mitt svar, anmäl det till admin eller skriv att jag är en sorglig människa som känner ett behov att förminska någon osv. Ditt svar om räddningskunskaper lät väldigt naivt och det ville jag påskina i mitt svar.

Det är andra gången i rad du tycker du får "tråkiga" kommentarer du borde fundera på om du kanske är delaktig i varför de uppstår?
Tycker faktiskt det är du (och endast du) som kommer med dem tråkiga kommentarerna. Du behöver inte svara om du ska vara tråkig :) Tack ändå <3

Tillbaka
Topp