Säsong i Italien

SallySalazare

Ny medlem
Säsong i Italien
Heeeeeeeeeeeeej

Vilka ska till Italy i år?! Jag är sjukt sugen på att göra säsong denna vinter i Italienska alperna men har inte kommit fram till vilken ort som verkar softast. Kollat en del på Cervinia, Livigno och Monterosa men undrar om någon har varit där eller har någon annan ort att tipsa om i Italien! Var i St Anton förra vintern, sköna människor och rätt soft skidsystem med extremt mkt partaj, kul men i år letar jag efter ett place där det är lite mer åkning än festande :D

Säsong i Italien
Ska själv till Mayrhofen, men har spenderat ett par veckor i Cervinia för länge sedan. Tyckte det var riktigt nice ort!
Har ingen aning om hur det ser ut med att vara där en hel säsong men det skulle jag iaf kunna tänka mig :)

Zermatt som ingår i liftkortet är ett jävligt schysst system också, kan tänka mig att Cervinia/Zermatt står sig ganska bra mot många andra italienska orter :)

Men det finns garanterat mycket annat folk här som är mer erfarna och bättre kan jämföra de olika orterna rent åkmässigt :)

Säsong i Italien
Hej!
Är själv sugen på säsong i Italien, jag menar vad kan man inte älska om detta land, och har varit i Gressoney (alltså en av dalarna i Monte Rosa-systemet) 5 gånger. Och det finns en anledning till att jag varit där så många gånger, jag tycker detta är alpernas bästa skidåkning och håller med många som varit där som säger att det är alpernas bäst bevarade hemlighet. För det är just en hemlighet: minimala köer, genuin italiensk miljö (det har inte blivit så kommersialiserat som många andra orter) men helt otrolig skidåkning. Med detta kommer att det inte är mycket drag i byarna, upp till en själv om det är plus eller minus, jag tycker det många gånger är ett plus. Men visst finns det after-ski och Champoluc (som är byn längst västerut) ligger nog bäst till där.
Har besökt många system i alperna och jag tycker att Monte Rosa ligger bäst till, det kan se litet ut på pistkartan men är större än man tror, och framförallt är varje backe toppklass och prepareras på italiensk vis, alltså grundligt och varje natt. Dessutom bjuder Alagna (byn längst österut) på grym off-piståkning. Till detta kommer fantastisk italiensk mat och du har ett helhetspaket som är något i hästväg.

Säsong i Italien
Hej!

Jag ska göra en säsong i Cervinia i vinter. Är astaggad självklart, men har aldrig varit i byn. Någon som vet hur festlivet är där? Alla andra saker typ mat, åkning, liftsystem verkar ju inte ha några tveksamheter :) Har gjort en säsong i Sauze dOulx i östra Piemonte tidigare, konstaterade att Italien är helt underbart. Därför blev det en säsong till i landet och jag ville ha ett stort system, valet blev Cervinia.

Säsong i Italien
Hej !
Är inne på min andra säsong i Cervinia just nu och kan säga att festlivet är väldigt varierat. Just nu när det är såpass lugnt i byn är det ganska lugnt med festandet med, men sen när säsongen drar igång mer så blir det är mer party. Över jul/nyår och sen vid sportlovsveckorna är det som mest men kan bli bra när som! Brukar inte bli speciellt mycket till after ski, mest slappe sitta i solen å dricka spritz vilket inte är fy skam heller. Festandet på kvällarna brukar bli bäst på måndagar då alla resebyråerna har sin pub crawl, då är det mycket turister ute och så även säsongarna. Sen blir det ofta att man är ett större gäng med säsongare som äter sen middag ute, dricker vin på typ Copa Pan eller Ymeletrobe och sen går till Max's eller senare Gasoline där man hänger där man är shit faced haha, så det blir bra fest i byn men inte varje dag och kanske lite senare än vad man kanske är van vid om man hängt mer på Österrike-afterskin tex. Ursäkta för ett lite luddigt svar men det är lite luddigt ämne.
Cervinia som by och skidort är helt underbart så du gör absolut ett bra val ! Har du fixat jobb än eller vad tänkte du göra ? :)

Säsong i Italien
Hej!
Jag är sugen på en månad i alperna i vinter, blev tyvärr inte en hel säsong på grund av jobb och lite annat men nu behöver jag en sängplats under Januari månad. Helst i Cervinia men jag är öppen för förslag!
har ni en sängplats/soffa ledig så hör av er till mig, jag är ordningsam och enkel att ha och göra med!

Säsong i Italien
Hej! Jag och en kompis (24 & 25 år) är sugna på att åka mycket skidor, från ca 10 februari och framåt. Är det någon som har tips på billigt boende i Alagna, Champoluc eller någon annan ort där det är mycket snö helt enkelt? Någon som behöver två inneboende? Vi kan sova på golv, under bord, är med andra ord inte så kräsna och lätta att ha att göra med!
/Helena

Tillbaka
Topp