Säsong i Kicking Horse?

PeeGee

Medlem
Säsong i Kicking Horse?
Hallå!

Någon som har tidigare erfarenheter av att säsonga i Kicking? Har läst både på TGR och Freeride att folk som varit där på semester inte skulle rekommendera att göra säsong där, men har inte läst om någon som faktiskt gjort säsong där.. Ni som har varit i Kicking varför anser ni att det inte är att rekommendera för säsong, eller det kanske ni gör? Lite pros and cons hade varit nice..

Jag har förstått att Golden är ett riktigt sunkhål, men vafan, så länge där är minst 20 bummare så räcker det väl? Dessutom har jag hört om freshmeat mondays, känns ju som ett givet måndagsmyz :).

Jag är lite sugen på att testa vart fall.. Terrängen verkar utmanande och det verkar finnas en jävla massa pillowlines och sköna dropp.

Spenderade förra säsongen i Fernie och gillade stället, men önskar lite mer utmaning, fler klippor, mer fallhöjd. Har även funderat på revy, men känns som att det är ganska likt Fernie, fast lite mer höjd.

What say you?

Säsong i Kicking Horse?
Jag drar till Revelstoke men räknar med att hänga i Kicking, Rogers Pass och även i Banff en del under säsongen. Banff och Revelstoke är väl bäst att dra till om du vill åka i Kicking men jag tror att Rev är närmare, minns inte riktigt.

Säsong i Kicking Horse?
PeeGee! Golden är ett sunkhål. Kicking horse har bra åkning, men man måste hika på allt! annars blir åken korta och flacka. De är bara övre delen av berget som är bra, dvs brant.

Åk till Revelstoke. Sjukt bra skidåkning.

Golden har inte haft fresh meat mondays sedan 2005 tror jag. Allt sånt där är borta.

Golden har 2 barer som ändå är rätt okej, mycket säsongare och liveband!

Säsong i Kicking Horse?
Micke! Men jag gillar ju hike ;) Aha, men din favorit va red mountain eller?

Synd att köttet stack :(. Men Hellre en halv bra bar och grym åkning än 50/50.

Men är de nå brant i revy då? Eller typ som Fernie?

Ska du tillbaka till BC i vinter eller?

Säsong i Kicking Horse?
PeeGee sa:
Micke! Men jag gillar ju hike ;) Aha, men din favorit va red mountain eller?

Synd att köttet stack :(. Men Hellre en halv bra bar och grym åkning än 50/50.

Men är de nå brant i revy då? Eller typ som Fernie?

Ska du tillbaka till BC i vinter eller?
Ja Freshmeet (som det stavades på Roadhouse) ær øver. 2009 var sista året det fanns. Men alla i Rev kan glædjas åt att den strippklubben fortfarande ær øppen. Billiga øl ær det oxå...2cad styck! Små glas men...int ær man kræsen int.

Kan bara hålla med de flesta som redan sagt sina 2cents om KHMR. Byn Golden ær liten men otroligt charmig på sitt redneckiga vis. Många otroligt duktiga åkare som hænger dær varje dag. Bara att fråga om man får åka med så får ni se en helt ny dimension av KHMR. Finns mer att gøra æn vad man først tror!

Slackcountry ær helt magiskt om man frågar mig. Antingen bootpack skiers høger från Golden eagle express som ger dig varierande åk på ca 1000fhm. Eller så hudar man skiers vænster dær man får allt från branta, tekniska rænnor till øppna fælt men framførallt....SJUKT bra skog på Molars (tredje kammen från Ozone som ligger precis utanfør KHMRs grænser.

Jag har massa tips och kontakter før er som ska dit så det bara att fråga på!

Säsong i Kicking Horse?
hur långt "behöver" man huda för att få de härliga rännorna du snacka om :). Har absolut inget emot att huda långt, men man vill kanske inte göra 4 timmars hiker varje dag för att få kötta lite :P..

Också, ungefär hur många bummare brukar hänga där på en vinter?

såg att du varit i både revy och kicking, vilket föredrar du?

/ P

Säsong i Kicking Horse?
Jag var i och för sig bara i Golden en dryg vecka men har Bara bra saker att säga om stället. Sjukt skönt folk som bor där på vintern, och som PNyberg säger, så är dom riktigt duktiga också.

Fin fint med närheten till Rogers Pass och vill man är det ju bara att tuta över till Revy med.

Säsong i Kicking Horse?
PeeGee sa:
hur långt "behöver" man huda för att få de härliga rännorna du snacka om :). Har absolut inget emot att huda långt, men man vill kanske inte göra 4 timmars hiker varje dag för att få kötta lite :P..

Också, ungefär hur många bummare brukar hänga där på en vinter?

såg att du varit i både revy och kicking, vilket föredrar du?

/ P
Ja du börjar med en hike upp från stairway to heaven till Ozone (tar 10-15 min ca) där du får köra lite fina rännor. Sen är det på med hudarna. Åken är inte långa och hajkerna blir därmed rätt korta de oxå. Jag tippar på mellan 20-40min per ridge effektiv gåtid beroende på form väg och ridge. Du hinner lätt med Ozone-Rudys-Molars-Repeater på en dag utan att varken stressa eller att vara i ditt livs form :)

Jag tippar att det är ca 10-20 "fasta" skandinaviska bummare där var vinter och sen en del som kommer och går.

Ja...den är svår den där

Mest snö = Rev
Längst åk inbounds = Rev
Mest utmanande åkning inbounds = Kicking
Brantast åkning = Kicking
Bäst landningar (drop) = Kicking
Bäst atmosfär = Kicking
Strippor = Rev
Nära till Rogers Pass = delat
Mysigast by = Golden
"Ski out slackcountry" = Kicking
Mest snö = Rev....

Så jag kommer iaf att vara i KHMR nästa gång och köra ett par powpow dagar i rev. Vet man att det kommer att snöa FETT i Rev så tar man sig dit tidigt på morgonen från Golden (rev ligger 1 timma efter Golden och 2 timmar att köra) och har möjlighet till first trax! :D

PeeGee sa:
Låter grymt!

Har du spenderat en hel säsong där?
Yes..2 st hela och nu senast så blev det bara 5 veckor.

Säsong i Kicking Horse?
Låter inte helt fel! Verkar som att jag landar i golden nästa säsong dårå.

Grym film sulan!

Ah visst är det så att tidsgränsen ligger typ mellan revy och kicking horse? Så att det tar 1 timme dit o 3 timmar hem?

Om du varit där 2 säsonger lär du ha bra tips på boende :)?

Tack för all info..

Senast ändrad:
Säsong i Kicking Horse?
PeeGee sa:
Låter inte helt fel! Verkar som att jag landar i golden nästa säsong dårå.

Grym film sulan!

Ah visst är det så att tidsgränsen ligger typ mellan revy och kicking horse? Så att det tar 1 timme dit o 3 timmar hem?

Om du varit där 2 säsonger lär du ha bra tips på boende :)?

Tack för all info..
Har lite tips om boende såklart :)
Marys motel, Rondo motel. Annars så är det bara att lägga ut en annons i "The Force" som är den locala tidningen.
Annars har jag sj bott på "a quiet corner B&B" och hyrt hela skiten för 500cad/per person(edit) i månaden. Vi var 8 st och huset är ca 250m2 och har en hottub utomhus :D

Säsong i Kicking Horse?
Det dära B&Bet lät ju ganska så nice! Såg ut som att det hade rätt bra läget också? Antar att det var 500 cad/person? Om det är 500 cad för hela tar jag det direkt!

Vart vill man bo? mitt i centrum typ?

Såg att båda motelen låg utanför "stan". Verkar lite drygt att göra säsong på ett motel :P ?

Tackar för tipsen! ska spana in the force :).

/pG

Säsong i Kicking Horse?
Har googlat som en galning men lyckas inte hitta någon hemsida som hyr ut hus eller liknande. Är det bara motell och B&B som gäller i kicking horse eller wååtts dö dill here?

Säsong i Kicking Horse?
Måste väl vara rätt vanligt att folk kör mellan Kicking och Rev dock, är ju bara 2 timmar i bil mellan liksom? :/

Säsong i Kicking Horse?
Jo, men om man nu vill bo i Golden och slippa kora genom rodgers ar det vall battre att hitta boende i byn? :P

Edit,
Lagomt feta hus dar PG, haha. Hur var det med trailern?

Senast ändrad:
Säsong i Kicking Horse?
Hehe, jo självklart ;)

Är ju rätt aggressiv åkare själv så jag kommer nog att gilla Kicking, men jag tror inte att jag pallar att springa runt på hudar/klättra en hel säsong (verkar vara vanligt?). Däremot fundrar jag på att fixa tält och kanske köra lite vinterövernattningar ute vid några fina linjer då och då, ta dagsturer osv :)

Säsong i Kicking Horse?
va menar du? Pendla 4 timmar var dag känns som en korkad idé?

Du vet väl att kicking horse har liftar :O ? Så varför skulle man hika mer i khmr än rev?

Trailer hade varit nice att bo i. men vill nog bo fler än 3 pers tror jag.. 6 pers har jag hört ska va en höjdare ;) ;) ;)

Säsong i Kicking Horse?
Tror det är mycket slackcountry i KH, precis som Fernie.
Är det sant det som sägs, att hälften av KH's fallhöjd suger pga. flack terräng?

Det som verkar bäst med Revy verkar vara typ 1800 fhm (KH 1200-något, så inte mycket skillnad) och snösäkert medan KH har med högalpin terräng o "extrem".

Just ja, bara tre. 5-6 pers blir bra!

Senast ändrad:
Säsong i Kicking Horse?
Men det måste väl gå att tura rätt bra i Revel också, har kollat en del i Google Earth och det finns ju en massa andra toppar runt själva anläggningen? Försöker inte göra reklam för Revel här egentligen, men jag är intresserad av randonne för stället och ni verkar ju ha koll ;)

Säsong i Kicking Horse?
Ja, det är fysiskt möjligt att tura även i Revy... sen har du en timma till Rodgers.

Säsong i Kicking Horse?
The_teo sa:
Ja, det är fysiskt möjligt att tura även i Revy... sen har du en timma till Rodgers.
Yessir. Rogers ligger nästan mitt emellan Golden och Rev (lite närmare från Rev) och är ett måste om man är i området!

Jo alltså Kicking Horse och Revelstoke (och säkert många andra anläggningar för den delen) har en nedre del av berget som är lite för flakt för att man ska tycka att det är brant ;) Men då kommer det ist fina pister som gör det hela en del trevligare. Revelstokes sista ....200-300(?) fhm är rent skräp och "fanns" inte första året de hade öppet. Det är helt enkelt en kass pist som leder ner från midstation till lodgen....that is all. Riktigt så många ljugfallhöjd har inte KHMR IMHO.

Sen när det kommer till turandet. Jag är ingen utpräglad tur-nerd med kroppsstrumpa, dynafit, och lättviktsskidor, men jag anser att det är ett måste meden ok turrigg när man ska vara i KHMR eller Revelstoke.
Den store skilladen mellan orterna, för mig, är hur enkelt det är att ta sig till och från åket. I KHMR så glider man bara ner till botten när man är klar för dagen. I Revelstoke brukar uppdraget "att-ta-sig-ned" betyda att man startar med en bootpack på 30min (i bästa fall).
Men visst..det går att överleva utan att känna sig tvungen att åka utanför repen en hel säsong i KHMR/RMR och det finns det många levande bevis för.....men det är helt enkelt inte lika kul :P

Säsong i Kicking Horse?
Sen är det ju för jävla trevligt att tura :D

Låter jävligt gött att det är lätt att ta sig tillbaka. Tura/bootpacka tillbaka från ett åk är inte lika skoj som när man ska dit :P

Så anser du att khmr har minst lika långa åk som rev om man ser till "vettig" åkning? För det är lite det som drar mig från khmr till rev istället.

Säsong i Kicking Horse?
Om det enda du oroar dig för när det gäller khmr är de korta åken i förhållande till revelstoke så tror jag du kan välja khmr och bli ganska nöjd :) Va i kicking horse i vintras men åkte även nån vecka i revelstoke, och enligt mig får man sjukt mkt mer åkning för jobbet i kicking horse.
Alla åk som inte va precis out-of-bounds i revelstoke måste du hika/tura tillbaka ifrån (iaf allt som vi åkte), medan du i kicking kan gå låååångt och ändå kunna ta ett skråspår som tar dig tillbaka till anläggningen på 10-15min. Om man som jag hatar att tura tillbaka från åk så är det ganska skönt.

No-brainer att köra säsong i kicking horse om man ska till kanada ;)

Säsong i Kicking Horse?
Gött att höra!

Vart bodde ni? Några bra tips på vart jag kan hitta en trevligt hus i centrala golden :). Nära till overwaitea är typ prio 1! haha..

Säsong i Kicking Horse?
PeeGee sa:
Sen är det ju för jävla trevligt att tura :D

Låter jävligt gött att det är lätt att ta sig tillbaka. Tura/bootpacka tillbaka från ett åk är inte lika skoj som när man ska dit :P

Så anser du att khmr har minst lika långa åk som rev om man ser till "vettig" åkning? För det är lite det som drar mig från khmr till rev istället.
Jo alltså RMRvsKHMR ...den ær inte lætt. Før mig så ær det fræmst dessa faktorer som ær de stora skillnaderna.

RMR: Lættare att pussla ihop små åkaaa till længre åk
Hela berger ser ut som en trappa. Detta gør att du kan hitta ett gæng klippor per åk.
Skogsåkningen ær waaay bættre i RMR...
Stort berg..før att vara nordam

KHMR: Ingen trappa hær inte.
Landningarna ær mkt bættre i KHMR..alltså brantare
Det slackcountryt som man kan till 99% sækerhet kommer vara åkbart under en sæsong ær way fetare!
Allt du åker på ligger i skugga=snøn håller MKT længre!

Säsong i Kicking Horse?
ja men då så... Jag är inte jätte sugen på att ha mycket skogsåkning ändå :P Fick mycket skog i fernie, nu vill jag komma åt lite annat :)... Vill man köra bra skog är jag övertygad om att man kan hitta det i khmr med lite hike..

Brant landing är ju också en stor fördel, landa platt är bra trist..

Säsong i Kicking Horse?
"Allt du åker på ligger i skugga=snøn håller MKT længre!"

Hehe, ingen goggletan den här säsong med andra ord ^^

Säsong i Kicking Horse?
PNyberg sa:
Molars ligger ju inte i skugga! Där kan man få bra åkning OCH jobba googlebränna :)

Kicking horse tillgänglighet+revelstokes terräng+kicking horse landingar, tips på vart den skidorten ligger?

Säsong i Kicking Horse?
PeeGee sa:
Jan-krokant sa:
PNyberg sa:
Molars ligger ju inte i skugga! Där kan man få bra åkning OCH jobba googlebränna :)

Kicking horse tillgänglighet+revelstokes terräng+kicking horse landingar, tips på vart den skidorten ligger?
Ja tack!
Haha....ja när jag hittar den orten så lovar jag att jag.....INTE kommer att berätta :P heheeee

Snödjup

Tillbaka
Topp