Säsong i St Anton Vintern 16/17

Steingrimsson

Ny medlem
Hej!

Jag och min kompis ska gå ut skolan nu till sommaren och vi vill göra en säsong till vintern nere i St Anton. Vi har båda två jobbat inom restaurang branschen nu i 2 år, och vill gärna hitta ett jobb nere på en bar eller nattklubb i St Anton. Då har jag lite frågor till er som har gjort en tidigare säsong nere i St Anton.

Vilken/Vilka ställen föredrar du till att söka jobb på?

Hur är skidåkningen?

Nattlivet?

Byn?

Tack på förhand.

Mvh Simon

Många bor inne i St anton det är dock hutlöst dyrt, billigare att bo i St Jakob eller Pettneu. Jag har alltid bott i pettan och gillar det starkt. visst det är lite krångligare att ta sig hem om man varit ute men nattbussarna går med helt okej tider fram tills mitten av april. (Ni vill inte bo i pettan efter att nattbussen slutat gå om inte många andra stannar säsongen ut. Tro mig, jag vet...) Det går att gå också om man så vill, dock 6km. Eller splitta en taxi för 20€

Jobba är inte magiskt, du tjänar slavlöner mot skitgöra för de mesta. Tyrolare är nästan aldrig roliga att vara anställd åt, inte de mest charmiga folket när det gäller arbetsvillkor. Det är inte som att jobba hemma direkt. Om du nu ändå vill/måste jobba så är det bästa att jobba kvällar och få lön samt boende av arbetsgivaren. Förutsatt att du inte behöver jobba 6-7 dagar i veckan vilket är mycket vanligt.

Självklart finns det bättre och sämre jobb, jag själv har egentligen bara jobbat för bra arbetsgivare men har också fått erfara en renodlad nazist (japp, han va öppet nazist) till arbetsgivare.

Skidåkningen är riktigt najs, dock många ställen som kräver en hel del snö pga stenig grund. Berget kunde dock ha varit 1000m högre men men. Använd lavinutrustning, träna med den och skaffa övrig lavinkunskap på lämpligt vis.

Nattlivet är ja, stökigt. Allt kan hända i den där byn. Beroende på vem du är som person kan man tröttna lite, jag har gjort men sen har jag varit där 3 år också.

Byn är en by. Inte så mycket mer än det. Tänk Åre by fast halva storleken typ.

Newlund sa:
Många bor inne i St anton det är dock hutlöst dyrt, billigare att bo i St Jakob eller Pettneu. Jag har alltid bott i pettan och gillar det starkt. visst det är lite krångligare att ta sig hem om man varit ute men nattbussarna går med helt okej tider fram tills mitten av april. (Ni vill inte bo i pettan efter att nattbussen slutat gå om inte många andra stannar säsongen ut. Tro mig, jag vet...) Det går att gå också om man så vill, dock 6km. Eller splitta en taxi för 20€

Jobba är inte magiskt, du tjänar slavlöner mot skitgöra för de mesta. Tyrolare är nästan aldrig roliga att vara anställd åt, inte de mest charmiga folket när det gäller arbetsvillkor. Det är inte som att jobba hemma direkt. Om du nu ändå vill/måste jobba så är det bästa att jobba kvällar och få lön samt boende av arbetsgivaren. Förutsatt att du inte behöver jobba 6-7 dagar i veckan vilket är mycket vanligt.

Självklart finns det bättre och sämre jobb, jag själv har egentligen bara jobbat för bra arbetsgivare men har också fått erfara en renodlad nazist (japp, han va öppet nazist) till arbetsgivare.

Skidåkningen är riktigt najs, dock många ställen som kräver en hel del snö pga stenig grund. Berget kunde dock ha varit 1000m högre men men. Använd lavinutrustning, träna med den och skaffa övrig lavinkunskap på lämpligt vis.

Nattlivet är ja, stökigt. Allt kan hända i den där byn. Beroende på vem du är som person kan man tröttna lite, jag har gjort men sen har jag varit där 3 år också.

Bra där nyllet! ;)

För att tillägga på detta så är ju smaken som baken. Någon föredrar att jobba sena kvällar för att få ut så mycket av åkningen som möjligt, andra föredrar kanske eftermiddag. Osv. Det du måste göra är att fråga dig vad du helst "offrar".
Jag brukar dela upp det i tre bitar: skidåkning, afterski och diskodisko. Räkna med att en ryker om du vill jobba (mer eller mindre). Tips är, var inte kräsen. Diggar du det inte så hittar du annat snabbt.

Senast ändrad:
Newlund sa:

Tjena!

Jag och en kompis från Helsingborg är sugna på säsong i vinter igen och siktar på St Anton alternativt Bad Gastein, men lutar åt St Anton då jag hört så mycket bra om byn. Förra säsongen blev lite av ett antiklimax så vill ha revansch. Har ni hittat något boende/jobb ännu eller är planen att åka ner tidigt och söka? Både jag och min kompis är på att dela boende och är enkla att ha att göra med. vi båda bodde och jobbade som råttor i Tignes i vintras(5 pers på 15 kvm typ) så kommer inte vara kräsna direkt. Vi har också erfarenhet av att jobba i krogbranschen och jag talare utöver engelska och svenska även flytande tyska så hoppas på enkel kontakt med locals/arbetsgivare. Hojta gärna om ni hittar något så ses vi förhoppninsvis i vinter!
Fridens

@QlJunior

Om du snackar tyska kan du ju få rätt najs jobb där cheferna inte kommer jävlas med dig allt för mycket haha. Finns väldigt många jobb i byn som erbjuder boende via jobb, Men det är nog att jobba 6 dagar i veckan då.

Tipset är att maila turistbyrån både i Pettneu och Anton och be om listan över långtidsboenden. Sen typ även kolla FB grupperna och då även kolla den engelska!

Tillbaka
Topp