Säsongade i Valdi för snart 4 vintrar sedan, vissa saker kanske inte är jätteaktuella längre men delar med mig av vad jag vet!
Jobbade för Langley på ett av deras tre hotell, totalt var vi runt 40 pers som arbeta för det företaget. Rätt så kasst boende ingick(för oss i hotellkällaren på alpernas mysigaste 60 kvadrat) och drogs från lönen, rätt så kasst betalt men rätt så mycket tid för skidåkning beroende på vad/var du jobbade. Kockarna gick in vid 13-14, jag och servis gick in vid 17-18. Slitigt jobb och sunkigt boende men så sjukt värt ändå, kunde inte varit så mycket bättre när man tänker på det såhär i efterhand.
Rent generellt vill du arbeta så mycket kväll som möjligt, så kolla barer/klubbar i första hand. Arbeta absolut inte som guide/pistvisningssnubbe för något företag.
Många av dem som inte arbetade för Langley arbetade för Doudounne(stavning?), Dansken(Le Petit Danois) och någon på Café Face om jag minns rätt. Sen fanns det någon enstaka som arbetade i klädaffär, någon i skidaffär. Ett gäng hade den klassiska veckostädningen, inte mycket pengar men alltid något. Restaurang och andra barer kanske kan vara ett alternativ om man pratar bra franska. Skidskola kan du nog glömma utan fläckfri franska och utbildning.
Angående mat så är det som nämnts dyrt som bara den. På min tid(gubbvarning) så fanns det ett "local-kort" som gav oss 20% rabatt på mat(inte sprit, försökte) i mataffärerna, kanske finns kvar. Liftkortsrabatten var nog ännu sjukare innan, betalade 350E för mitt säsongskort om jag minns rätt, behövs kontrakt/kontakt från arbetsgivare för det.
Se till att inte supa för mycket utan åk skidor istället.
Skaffa lavinutrustning, lär er hur man använder den och åk med ett gäng där alla vet vad de ska göra ifall det släpper.
Finns på PM om det är något mer, extra uppmärksam nu innan terminen börjar!