Säsong i Val d'Isere

sofialouise

Ny medlem
Säsong i Val d'Isere
Halloj på er!

Tänkte höra om här är någon som säsongat i Val d'Isere och som kan tipsa när det gäller var man ska bo, att hitta jobb, ja tips i allmänhet :)

Säsong i Val d'Isere
bo: någonstans i själva byn, inte
la daille som ligger en bit bort, surt när bussen slutat gå. Annars vartsom typ.
Boende är DYRT.
Maila alla "agencies" för boenden, finns ca 3-5 st tror jag o fråga efter säsongsboenden.
Finns lite annat folk som har lägenheter med för säsongshyra.
Jag tycker att man bör skaffa boende i förväg, man sitter i dåligt förhandlingsläge därnere utan boende.
Jobb: Ju tidigare du åker ner desto lättare att få jobb. Om man jobbar därnere får man liftkort billigare, vissa fick ca 50% rabatt.
Lätt att få jobb som hotellstädare en dag i veckan.
Jobba i kök går om man har erfarenhet sen innan o helst kan lite franska.
Vissa restauranger går med.
Nattklubb/bar/garderob.
Några jobbade i skidshop.
Gå runt o fråga i byn.
Överlag sämre lön än i sverige och sämre arbetsförhållanden.
Mat är snordyrt i byn. Bil ner till bourg är bra... Men inte bra om inte parkering ingår i boendet om man har bil.
Åk myycket skidor!
Det är svinkul!

Säsong i Val d'Isere
Säsongade i Valdi för snart 4 vintrar sedan, vissa saker kanske inte är jätteaktuella längre men delar med mig av vad jag vet!

Jobbade för Langley på ett av deras tre hotell, totalt var vi runt 40 pers som arbeta för det företaget. Rätt så kasst boende ingick(för oss i hotellkällaren på alpernas mysigaste 60 kvadrat) och drogs från lönen, rätt så kasst betalt men rätt så mycket tid för skidåkning beroende på vad/var du jobbade. Kockarna gick in vid 13-14, jag och servis gick in vid 17-18. Slitigt jobb och sunkigt boende men så sjukt värt ändå, kunde inte varit så mycket bättre när man tänker på det såhär i efterhand.

Rent generellt vill du arbeta så mycket kväll som möjligt, så kolla barer/klubbar i första hand. Arbeta absolut inte som guide/pistvisningssnubbe för något företag.

Många av dem som inte arbetade för Langley arbetade för Doudounne(stavning?), Dansken(Le Petit Danois) och någon på Café Face om jag minns rätt. Sen fanns det någon enstaka som arbetade i klädaffär, någon i skidaffär. Ett gäng hade den klassiska veckostädningen, inte mycket pengar men alltid något. Restaurang och andra barer kanske kan vara ett alternativ om man pratar bra franska. Skidskola kan du nog glömma utan fläckfri franska och utbildning.

Angående mat så är det som nämnts dyrt som bara den. På min tid(gubbvarning) så fanns det ett "local-kort" som gav oss 20% rabatt på mat(inte sprit, försökte) i mataffärerna, kanske finns kvar. Liftkortsrabatten var nog ännu sjukare innan, betalade 350E för mitt säsongskort om jag minns rätt, behövs kontrakt/kontakt från arbetsgivare för det.

Se till att inte supa för mycket utan åk skidor istället.
Skaffa lavinutrustning, lär er hur man använder den och åk med ett gäng där alla vet vad de ska göra ifall det släpper.
Finns på PM om det är något mer, extra uppmärksam nu innan terminen börjar!

Senast ändrad:
Säsong i Val d'Isere
Tjaba!

Vi är tre killar som ständigt letar boenden i alla orter då vi inte har bestämt oss vart vi vill åka. Alla har bra skiderfarenheter och är lätta att resonera med.

Är ni intresserade så är det bara att skicka ett pm!

Tillbaka
Topp