Säsong i Whistler 08/09. Reskompis(ar) och tips.

Kinsey

Ny medlem
Hej! Har tänkt att jag ska ta mig till Whistler säsong 08/09 för att åka skidor och förbättra min Engelska. Vet inte om jag ska söka jobb hos langleytravel, söka jobb på plats eller ta en lång semester och bränna sparpengarna :) , eventuellt jobba lite för att dryga ut reskassan... , det finns säkert massor av alternativ. Kanske blir lite ensamt om man väljer enbart semester alternativet och åker själv. Kan även tänka mig att dra lite tidigare till Kanada då kurserna jag läser slutar i Juni. Är det någon som har liknande planer eller har erfarenhet av något liknande?
Söker alltså ev. reskompis(ar) och lite tips på hur man kan lägga up sin vistelse.

Hej!

Jag har liknande planer, fast vet inte helt om det blir Whistler, eller om det blir någon annan ort i Kanada, men kanada blir det! blir dock först i januari, då hösten går åt penga ihopskrapande, för jag skall ha en lång semester =) Har tidigare gjort en säsong i chamonix, och det är den sjuka puderhetsen där, som gör mig lite tveksam på whistler, då jag hört att den även finns där, även om inte i lika hög grad som i chamonix. Vet inte heller om jag reser i sällskap eller ensam, då mina kompisar har svårt att få tummen ur, så kan ju eventuellt slå våra ensama själar i hop.

/sara

Jag kommer att åka till Kanada nu i april och bli där i ett år, så tanken är att åka till Whistler när säsongen drar igång till hösten/vintern. Hör gärna av er då ni kommer så kanske man kan sammanstråla.

/Lisa

jag och en polare ska åka, vi åker väll i december är planen.
det svåra ska väll tydligen vara att få tag på ett boende så om vi hittar nått att dela på så är vi inte sena på att hänga på.

Jag åker till Kanada i december är det tänkt, tänkte dock inte röra mig i Whistler/Vancouver området utan rör mig mer i Alberta, typ Revelstoke, Banff osv. Men kanske blir en resa över till Whistler senare...Jag är personligen lite mer inne på de mindre orterna som man hört så mkt om, Kicking, Revelstoke, Jackson Hole osv...

Vill inte skryta *host* men jag har ju då gått i Engelsk skola sen ettan så engelskan är inget problem :)

// Oskar.

Senast ändrad:
OskarHolmblad sa:
Vill inte skryta *host* men jag har ju då gått i Engelsk skola sen ettan så engelskan är inget problem :)

// Oskar.
Tur för dig, då kommer skidåkningen fungera felfritt skulle jag tro..

Vi är ett bra gäng från LTU (Luleå Tekniska Universitet) som åker över Atlanten i december/januari för att stanna säsongen ut. Kommer bli lite spridda skurar, dock är vi 4 st som kommer styra mot Whistler. Ses där!

OskarHolmblad sa:
Heinz_p sa:
OskarHolmblad sa:

// Oskar.
Själv ska jag ju inte bumma utan även jobba så det är väl rättså relevant?
Själv har jag inte gått engelsk skola och ska jobba i Kanada ändå...

Heinz_p sa:
OskarHolmblad sa:
Ja, visst. Men det står det inget om i ditt ursprungsinlägg.
Oj förlåt, glömde att merparten av freerides medlemmar inte kan läsa mellan raderna, eller överhuvudtaget tänka lite analytiskt. Kanske förståeligt dock med tanke på att du går på LTU...

Lajsa_m sa:
OskarHolmblad sa:
Heinz_p sa:
Själv har jag inte gått engelsk skola och ska jobba i Kanada ändå...
Jasså trevligt. Jag verkar vara en av få som bortser från Jantelagen men ni andra inskränkta svenskar får gärna hacka på mig för det! :)

OskarHolmblad sa:
Oj förlåt, glömde att merparten av freerides medlemmar inte kan läsa mellan raderna, eller överhuvudtaget tänka lite analytiskt. Kanske förståeligt dock med tanke på att du går på LTU...
Herregud, du måste skämta..Har du ens varit norr om Stockholm någon gång? Är själv en utemigrerad skåning och jag vet att det kan kännas lite läskigt när man lämnar landet i söder för att vidga sina vyer.
Att försöka läsa mellan raderna att du ska jobba i Amerikatt och inte bumma, hur går det till? Dessvärre finns endast 7.5 hp Spådam på folkhögskolan Sundsgården, inte på LTU. Släpp sargen nu.

Heinz_p sa:
OskarHolmblad sa:
Herregud, du måste skämta..Har du ens varit norr om Stockholm någon gång? Är själv en utemigrerad skåning och jag vet att det kan kännas lite läskigt när man lämnar landet i söder för att vidga sina vyer.
Att försöka läsa mellan raderna att du ska jobba i Amerikatt och inte bumma, hur går det till? Dessvärre finns endast 7.5 hp Spådam på folkhögskolan Sundsgården, inte på LTU. Släpp sargen nu.
Haha, har dock bott i England, Indien och Singapore så jag klarar mig tack ska du ha...
Trevligt att du gått på Sundsgården, ännu en merit i CV:n.
Det känns väl rättså förståeligt att jag talar om att jobba, att åka skidor kan man ju, som du tydligt framfört, göra utan större engelskkunskaper. Om du dessutom läser vad trådskaparen har skrivit, "...och förbättra min engelska" tycker jag att mitt svar var någorlunda preppy och lite retligt kanske till och med. Något mer du vill tillägga?

Btw, orkar inte bråka om sånt här skit längre. Grattis att du ska till Kanada och lycka till...

Senast ändrad:
Kinsey sa:
Hej! Har tänkt att jag ska ta mig till Whistler säsong 08/09 för att åka skidor och förbättra min Engelska. Vet inte om jag ska söka jobb hos langleytravel, söka jobb på plats eller ta en lång semester och bränna sparpengarna :) , eventuellt jobba lite för att dryga ut reskassan... , det finns säkert massor av alternativ. Kanske blir lite ensamt om man väljer enbart semester alternativet och åker själv. Kan även tänka mig att dra lite tidigare till Kanada då kurserna jag läser slutar i Juni. Är det någon som har liknande planer eller har erfarenhet av något liknande?
Söker alltså ev. reskompis(ar) och lite tips på hur man kan lägga up sin vistelse.
ifall du ska förbättra din engelska finns det inget bättre än att jobba på något ställe, och att du åker själv. Jag gjorde detta och känner att min engelska har förbättrats rejält. jag använde ett företag som heter Work and Travel Company, de dom gör att de "hjälper dig att fixa allt". Nej bojkotta det företaget.

Ifall man åker hit själv så är du tvungen att träffa folk, ifall du vill ha en social vistelse. Ifall du vill ha jobb skaffa det på någon affär eller något sånt här istället, vet ej vad Langley har att erbjuda, men jag tror mer på att åka hit och hitta något själv. Du kommer även då vara tvungen att prata engelska på intervjuer med mera. Bara de är en lärdom att kunna förklara saker på engelska.

Det är lättare att få boende desto tidigare innan säsongen du åker, även att få ett bra jobb. Men fixa boende innan du åker är ett tips, så att du vet att du har ett ställe att bo på ifall du inte får något jobb direkt.

/Johannes

OskarHolmblad sa:
Heinz_p sa:
OskarHolmblad sa:
Haha, har dock bott i England, Indien och Singapore så jag klarar mig tack ska du ha...
Trevligt att du gått på Sundsgården, ännu en merit i CV:n.
Det känns väl rättså förståeligt att jag talar om att jobba, att åka skidor kan man ju, som du tydligt framfört, göra utan större engelskkunskaper. Om du dessutom läser vad trådskaparen har skrivit, "...och förbättra min engelska" tycker jag att mitt svar var någorlunda preppy och lite retligt kanske till och med. Något mer du vill tillägga?

Btw, orkar inte bråka om sånt här skit längre. Grattis att du ska till Kanada och lycka till...
Oscar åk inte till Kanada. Dom gillar inte otrevligt och drygt folk.

Giro sa:
Kinsey sa:
ifall du ska förbättra din engelska finns det inget bättre än att jobba på något ställe, och att du åker själv. Jag gjorde detta och känner att min engelska har förbättrats rejält. jag använde ett företag som heter Work and Travel Company, de dom gör att de "hjälper dig att fixa allt". Nej bojkotta det företaget.

Ifall man åker hit själv så är du tvungen att träffa folk, ifall du vill ha en social vistelse. Ifall du vill ha jobb skaffa det på någon affär eller något sånt här istället, vet ej vad Langley har att erbjuda, men jag tror mer på att åka hit och hitta något själv. Du kommer även då vara tvungen att prata engelska på intervjuer med mera. Bara de är en lärdom att kunna förklara saker på engelska.

Det är lättare att få boende desto tidigare innan säsongen du åker, även att få ett bra jobb. Men fixa boende innan du åker är ett tips, så att du vet att du har ett ställe att bo på ifall du inte får något jobb direkt.

/Johannes
Giro varför ska man bojkotta Work and Travel Company? Jag ska dra till Whistler 08/09 och hade tänkt fixa det genom dom nämligen.... Vad är dåligt?

Vi ses där alla andra som ska till Whistler!! Hör av er om ni vill sammansträla!

//CG

Hej! Kul att man fått lite respons, har inte bestämt mig än för hur jag ska lägga upp min tripp. Jag undrar precis som Pine, vad är det för nått fel på Work and Travel Company förutom att man inte får erfarenheten av att fixa allt själv? Finns det någon annan med erfarenhet från denna organisation?
Härligt att det finns ett intresse för att sammanstråla, skriv gärna ett gästboksinlägg eller en inlägg i forumet när ni åker till kanada så får vi se om jag hunnit dit:)

Senast ändrad:
Jag har faktiskt också funderat på att åka. I samma syfte. Min fråga är när säsongen drar igång? Jag måste nog dessvärre vara tillbaka i Sve redan i Januari... Har en höst att fylla med skidor och engelska. Om det inte fungerar med Kanada så kanske någon har tips på annat ställe (ytterligare ett problem är att jag nog måste hem ett par gånger under hösten...)?

Visst Work and Travel Company är säkert jätte bra men det känns lite som "morsan fixar". Jag är helt övertygad om att man får ut mycket mer av resan om man ordnar det själv, så svårt är det inte! Var bara öppen och trevlig så löser det sig. Släpp den svenska mentaliteten!

Härligt att folk styr "jag är bäst på englska"? fight här, haha :D

Jobb kryllar det av här, speciellt nu inför OS, står "now hiring" på i princip var och varannan butik här, och det sägs hålla sig så tills nästa år. Så jobb behöver man inte oroa sig för. All energi bör du lägga på boende, det kan du få via jobb, tex om du fixar jobb på IGA (ica) så får du boende av dom, i annat fall får du fixa själv och det gör du via piquemagazine (tips: ring och, eller maila allt som verkar vara något, ljug så gott du kan. Tjejer, par och sådana som stannar mer än 6 månader är mest poppis).
Ska du förbättra engelskan bör du skaffa jobb, annars är det ganska stor risk att du hamnar i svenskfällan och lär dig göteborska istället.

Tja går i samma planer att dra till Kanda i vinter. Vet ej dock om det blir Whistler eller ej. Tänkte dra ner så tidigt som möjligt i januari. Fan vad nice det kommer att bli!

Tjena.
Vi är ett gäng Cham-bums som också har planer på kanada, närmare bestämt Whistler nästa vinter. Ni som har vart där innan, hur löser man boende med mera? Antar att det inte ör som europa att boka en flygbiljett och lösa allt på plats? :)

Eric

Sitter och planerat lite smått att dra till whistler till hösten också, dock har jag inte fått några kompisar att vilja hänga med, så det vore skoj om man kunde hitta nån att åka med här :)

Tillbaka
Topp