Säsong JAPAN?

sofiabeijer

Ny medlem
Säsong JAPAN?
Hallå där!
Jag har åkt skidor en säsong i Whistler, vilket var något av de absolut bästa jag någonsin gjort men skulle vilja testa ett annat puderparadis nästa säsong.. Jag är hemskt sugen på att göra säsong i Japan och undrar om det finns någon som redan gjort detta och har lite fina tips att dela med sig av? Skulle vara guld värt!!

Säsong JAPAN?
Svårt att jämföra Niseko med Whistler. Två helt olika berg. Whistler är ju mkt större system, större berg, mer fallhöjd, tätare skog.
Vill du åka djupt puder åkeru till Niseko!

Säsong JAPAN?
Säsong JAPAN?
Vi var iväg två månader till Niseko i vinter. Stannar man ett tag så missar man ju inte dom dagarna då det är helt "sjukt". Det var några såna dagar med puder upp till bröstet!

Jag skrev också lite blogg, richardkalenius.blogspot.com.

När det gäller boende kan jag tipsa om Pension Kanon Log House som ligger mitt i byn och är billigaste man får tag i. Bara bummare, vi bodde som mest 15 svenskar där under en period.

Säsong JAPAN?
ricric sa:
Vi var iväg två månader till Niseko i vinter. Stannar man ett tag så missar man ju inte dom dagarna då det är helt "sjukt". Det var några såna dagar med puder upp till bröstet!

När det gäller boende kan jag tipsa om Pension Kanon Log House som ligger mitt i byn och är billigaste man får tag i. Bara bummare, vi bodde som mest 15 svenskar där under en period.
Booendet set sjukt bra ut. Ännu bättre är att man fick ledigt av chefen jan-feb så det blir nog att boka snart :D Inga mer bra tips, t.ex. flygbolag(sidor som amn söker på) eller andra bra saker att veta för resan :)

Säsong JAPAN?
Soppan sa:
ricric sa:

Booendet set sjukt bra ut. Ännu bättre är att man fick ledigt av chefen jan-feb så det blir nog att boka snart :D Inga mer bra tips, t.ex. flygbolag(sidor som amn söker på) eller andra bra saker att veta för resan :)
bor i japan så jag har flugit ett antal gånger, med olika flygbolag. sas är alltid smidigt att resa med, men air china är ofta rätt mycket billigare. turkish airlines är också ofta billiga, och har faktiskt riktigt bra service.
boka via flygbolagens hemsida för lägsta pris, annars tycker jag travellink.se ger en ganska bra bild av vilka flygbolag man kan titta närmare på för den aktuella perioden.

Säsong JAPAN?
Lee-nus sa:
Soppan sa:
ricric sa:

bor i japan så jag har flugit ett antal gånger, med olika flygbolag. sas är alltid smidigt att resa med, men air china är ofta rätt mycket billigare. turkish airlines är också ofta billiga, och har faktiskt riktigt bra service.
boka via flygbolagens hemsida för lägsta pris, annars tycker jag travellink.se ger en ganska bra bild av vilka flygbolag man kan titta närmare på för den aktuella perioden.
Hur är åkningen i de olika skidorterna i Japan jämför med varandra? För och nackdelar som t.ex. puderhets, mycket folk, bara barnbackar, prisskillnad etc. Går det att jämföra områdena storleksmässigt med någon europeisk skidort så man får ett litet hum om det är stora berg eller mindre.

Säsong JAPAN?
Soppan sa:
Lee-nus sa:
Soppan sa:
Hur är åkningen i de olika skidorterna i Japan jämför med varandra? För och nackdelar som t.ex. puderhets, mycket folk, bara barnbackar, prisskillnad etc. Går det att jämföra områdena storleksmässigt med någon europeisk skidort så man får ett litet hum om det är stora berg eller mindre.
det finns flera hundra skidorter i japan så lite svårt att jämföra...
generellt sett väldigt lite puderhets i japan, priserna billigare än alperna, både vad gäller boende och liftkort. fallhöjden är mindre, så även anläggningarna. för en veckas (eller för den delen, en månads) skidåkning kan jag dock inte se hur nåt av de större områdena skulle kunna vara för litet. japans största fallhöjd hittar du i hakuba som har strax över 1000 meter. mer som kanada än alperna, skulle jag påstå.

Säsong JAPAN?
Aaaarghhh kan inte bestämma mig var jag ska dra i 2 månader i vinter. Niseko... Hakuba...vad väljer man?!

Go skogsskidåkning(älskar skogen) i Niseko men lite platt, vad jag hört
Brantare och längre i Hakuba, men får de 15 m snö per säsong som Niseko??
Finns det goa pillows och drops i båda ställen eller vad ska man föredra då?

Niseko ligger ju lite längre ifrån Fukushima vilket inte är fel, även om det inte är farligt i Hakuba nu vet man ju inte hur det utvecklar sig om ett halvår.

Vilken stad är roligast att bo i och var träffar man lättast andra skidåkare att åka runt med, då jag troligtvis åker själv från sverige? Känns som man behöver en till med transiver när det dumpar så mycket...

Ligger sömnlös i detta kval

Säsong JAPAN?
Soppan sa:
Aaaarghhh kan inte bestämma mig var jag ska dra i 2 månader i vinter. Niseko... Hakuba...vad väljer man?!

Go skogsskidåkning(älskar skogen) i Niseko men lite platt, vad jag hört
Brantare och längre i Hakuba, men får de 15 m snö per säsong som Niseko??
Finns det goa pillows och drops i båda ställen eller vad ska man föredra då?

Niseko ligger ju lite längre ifrån Fukushima vilket inte är fel, även om det inte är farligt i Hakuba nu vet man ju inte hur det utvecklar sig om ett halvår.

Vilken stad är roligast att bo i och var träffar man lättast andra skidåkare att åka runt med, då jag troligtvis åker själv från sverige? Känns som man behöver en till med transiver när det dumpar så mycket...

Ligger sömnlös i detta kval
hakuba får 13 m/säsong och har betydligt roligare och mer varierad terräng, är ett större område och har bättre fallhöjd. det enda niseko är bättre på är snömängden.

Säsong JAPAN?
hmm, nu blev jag också lite sugen på Japan.

Verkar som att de flesta som drar till japan bara är där Jan-februari? Hur kommer det sig att jag aldrig hört/läst om någon som varit där en längre period?

Säsong JAPAN?
PeeGee sa:

Verkar som att de flesta som drar till japan bara är där Jan-februari? Hur kommer det sig att jag aldrig hört/läst om någon som varit där en längre period?
Något dyrare samt att man bara får visum för tre månader tror jag två avgörande faktorer.

edit: visumfritt i tre månader ska det naturligtvis vara, vill man stanna längre krävs det visum.

Senast ändrad:
Säsong JAPAN?
PeeGee sa:

jag bor i japan? :)
dumpade rejält i mars i år, början av april med.

Säsong JAPAN?
Soppan sa:
ricric sa:

Håll utkik på lufthansa.com efter kampanjer till Tokyo. Jag flög från Stockholm till Tokyo tur/retur för 4500 spänn!

Säsong JAPAN?
Lee-nus sa:
PeeGee sa:

Ah fan! NICE!

När börjar säsongen ungefär? Hur ser det ut i december? Funderade på om jag kanske skulle ta 3 månader i japan och 3 i USA... Eller något liknande..

Säsong JAPAN?
PeeGee sa:
Lee-nus sa:
PeeGee sa:

Ah fan! NICE!

När börjar säsongen ungefär? Hur ser det ut i december? Funderade på om jag kanske skulle ta 3 månader i japan och 3 i USA... Eller något liknande..
beror på var, men det kan snöa hyfsat i december, med chans till ordentliga dump på vissa håll också. inte som i januari och i februari dock. många orter börjar hålla öppet i november, men de flesta öppnar väl på riktigt i december. säsongen ser rätt mycket ut som den svenska.

patrikontour sa:
Någon mer som funderar på Hakuba-området?
jag kommer vara där en del i vinter. det är ett sjukt bra ställe, japans chamonix.

Säsong JAPAN?
patrikontour sa:
Nå, vilken är den bästa skidsetupen för japan.
K2 Hellbent med dynafitbindning!?
lättaste bindningen på tyngsta skidan...? :)
nej, hellbent är nog inte den bästa skidan för japan.

tumma inte på vikten. generellt sett i japan får du tura om du vill köra nån annanstans än i skogen. bergen ser inte ut som alperna, snarare som kanada. kommer turandet i andra hand kan du ju satsa på en medellätt skida som är rolig i skogen.

Säsong JAPAN?
Det ligger nog något i vad du säger, jag har bara lite svårt att bestämma mig.
I vilket fall känner jag att det är dags att byta ut min legend pro med diamir mot något lite större med rocker som gärna är kvick o lätt i skogen samtidigt som den inte väger bly uppför till skillnad från det jag åker på idag...

Säsong JAPAN?
Verkar som de flesta drar till hakuba, Får nog bli det då :)
Själv har jag inhandlat ett par völkl kuromed jester bindningar som en snubbe sålde billigt här på freeride. Älskar att åka i skog och har hört att de ska vara grymma där. Sen gillar jag inte när bindningen är så hög som de är på alla turingbindningar. Får väl kppa mig ett par trekkers och skins till de dagarna man går. Har ett par mantror som kanske får vikariera som turskidor i år.

Säsong JAPAN?
Kolla in DPS 112RP eller DPS Lotus 120 pure modellerna, de är sjukt lätta. Åkte själv på ett par 112RP pure i Japan i år och de var helt underbara i skogen. Hann dock bara åka i två dagar innan jag råkade bryta benet :-( , men det var två riktigt bra dagar. Det var skapligt surt att ligga på sjukan medans det snöa nästan 3m från tors-mån.

Säsong JAPAN?
Har någon ett bra tips för booende i hakuba? Behöver amn ta skidbuss runt eller hur är systemet upplagt etc?HUr är staden att bo i?

Säsong JAPAN?
Bonumm sa:
Kolla in DPS 112RP eller DPS Lotus 120 pure modellerna, de är sjukt lätta. Åkte själv på ett par 112RP pure i Japan i år och de var helt underbara i skogen. Hann dock bara åka i två dagar innan jag råkade bryta benet :-( , men det var två riktigt bra dagar. Det var skapligt surt att ligga på sjukan medans det snöa nästan 3m från tors-mån.
Hur upplevde du 112'orna i det japanska pudret? Jag siktar på att ta mig dit i januari och jag bävar för att bara ha med mig mina 112RP. Jag har åkt helikopter med mina i Riksgränsen och det halvmeter/lårdjupa pudret vi hade tyckte jag blev "för mycket" för att kunna ösa på och verkligen åka som jag ville.

Det beror väl mycket på åkstil men jag misstänker att jag vill ha bredare och längre för att kunna landa lite hopp...

Säsong JAPAN?
Helt ok, bromsade lite i djup puder i svängarna men annars så var de riktigt skoj att köra på. Otroligt lättsvängda vilket är riktigt skönt eftersom mycket av åkningen sker inne bland träden. De var helt perfekta för min typ av åkning. Jag ska också till Japan till vintern och funderar på att kanske köpa lotus 120 eller 138:orna att komplettera med om det skulle bli sanslöst djupt puder. Mina 112 är 190cm.

Säsong JAPAN?
Soppan sa:
Har någon ett bra tips för booende i hakuba? Behöver amn ta skidbuss runt eller hur är systemet upplagt etc?HUr är staden att bo i?
Hakuba House för bästa access till Happo One (ski in, ski out - slutar vid foten av ett grymt skogsåk), grymma frukostar också. Jävligt skönt ställe att hänga på. Annars Hakuba Powder Lodging som är billigare i vandrarhemsstil, mycket skandinaver som hänger där. Bra för den som är ensam och behöver åksällskap!

Hakuba har massor av skidsystem - tio totalt om man räknar med t.ex. Tsugaike som ligger en bit bort. Kommunikationerna med buss är bra och går hela dagarna, oftast typ en gång i halvtimmen om jag inte missminner mig.
Man ska inte förvänta sig en stad. Hakuba är en liten håla, starkt präglat av alla australiensare som hänger där, dock inte alls som i Niseko. Fortfarande en trevlig by dock, många bra barer och restauranger.

Bonumm sa:
Helt ok, bromsade lite i djup puder i svängarna men annars så var de riktigt skoj att köra på. Otroligt lättsvängda vilket är riktigt skönt eftersom mycket av åkningen sker inne bland träden. De var helt perfekta för min typ av åkning. Jag ska också till Japan till vintern och funderar på att kanske köpa lotus 120 eller 138:orna att komplettera med om det skulle bli sanslöst djupt puder. Mina 112 är 190cm.
Glöm 112RRP, det är inte det du vill ha när det snöar och du åker väl knappast till Japan för att åka pist. Vart ska du åka?
Lotus 120 eller 138 är ett mycket bättre väl är jag säker på.

Jag har tre skidor jag använder i Japan, samtliga Ski Logik: Howitzer (nollspann på min), Rock Star (lik Armada JJ fast bättre och lite fetare) och Depth Hoar (143 mm midja). Av dessa är sistnämnda den klart roligaste i Japan förutsatt att det inte snöat på en vecka, då går jag ner på #2, och när jag turar blir det förstnämnda.

Summa summarum, när det är puder här (vilket det ju ofta är) vill du ha en skida som är byggd speciellt för det. Jag hade tveklöst gått på Lotus 138 om du redan har en 112RRP. Förutsatt att du vill ha DPS dvs, annars rekommenderar jag Depth Hoar varmt! Once you've had fat, you never go back! :D

Senast ändrad:
Säsong JAPAN?
Hur ligger det till med att ta ut pengar i atomater och betla med kort i affärer och resturanger på skidoretner? Jag täntke mest på Niseko och Hakuba? Har det var problem för er som vart där förr att få ut pengaar? Hur mycket behöver man i så fall ha med sig när man reser?

Säsong JAPAN?
Soppan sa:
Hur ligger det till med att ta ut pengar i atomater och betla med kort i affärer och resturanger på skidoretner? Jag täntke mest på Niseko och Hakuba? Har det var problem för er som vart där förr att få ut pengaar? Hur mycket behöver man i så fall ha med sig när man reser?
dåligt med tillgång på bankomater. betalning med kort finns det ingen tradition för. ha mycket kontanter.

Tillbaka
Topp