Soppan sa:
Har någon ett bra tips för booende i hakuba? Behöver amn ta skidbuss runt eller hur är systemet upplagt etc?HUr är staden att bo i?
Hakuba House för bästa access till Happo One (ski in, ski out - slutar vid foten av ett grymt skogsåk), grymma frukostar också. Jävligt skönt ställe att hänga på. Annars Hakuba Powder Lodging som är billigare i vandrarhemsstil, mycket skandinaver som hänger där. Bra för den som är ensam och behöver åksällskap!
Hakuba har massor av skidsystem - tio totalt om man räknar med t.ex. Tsugaike som ligger en bit bort. Kommunikationerna med buss är bra och går hela dagarna, oftast typ en gång i halvtimmen om jag inte missminner mig.
Man ska inte förvänta sig en stad. Hakuba är en liten håla, starkt präglat av alla australiensare som hänger där, dock inte alls som i Niseko. Fortfarande en trevlig by dock, många bra barer och restauranger.
Bonumm sa:
Helt ok, bromsade lite i djup puder i svängarna men annars så var de riktigt skoj att köra på. Otroligt lättsvängda vilket är riktigt skönt eftersom mycket av åkningen sker inne bland träden. De var helt perfekta för min typ av åkning. Jag ska också till Japan till vintern och funderar på att kanske köpa lotus 120 eller 138:orna att komplettera med om det skulle bli sanslöst djupt puder. Mina 112 är 190cm.
Glöm 112RRP, det är inte det du vill ha när det snöar och du åker väl knappast till Japan för att åka pist. Vart ska du åka?
Lotus 120 eller 138 är ett mycket bättre väl är jag säker på.
Jag har tre skidor jag använder i Japan, samtliga Ski Logik: Howitzer (nollspann på min), Rock Star (lik Armada JJ fast bättre och lite fetare) och Depth Hoar (143 mm midja). Av dessa är sistnämnda den klart roligaste i Japan förutsatt att det inte snöat på en vecka, då går jag ner på #2, och när jag turar blir det förstnämnda.
Summa summarum, när det är puder här (vilket det ju ofta är) vill du ha en skida som är byggd speciellt för det. Jag hade tveklöst gått på Lotus 138 om du redan har en 112RRP. Förutsatt att du vill ha DPS dvs, annars rekommenderar jag Depth Hoar varmt! Once you've had fat, you never go back! :D