Säsong Narvik?

Säsong Narvik?
Hej, jag hade tänkt säsonga i Narvik på narviksfjellet denna vinter men skulle gärna vilja ha lite inputs om hur det är? Någon annan som säsongat där och kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har varit mycket i narvik som turist och säsongat i gränsen, Björkliden men vill ta nästa steg över.

Hur är det med boende? Finns det säsongsboende eller måste man leta på egenhand?
Har försökt googla runt men hittar inget bra svar.

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Säsong Narvik?
Vad för typ av säsong tänker du? Ska du arbeta eller bara åka skidor? Två saker att ha i åtanke:
- De flesta du kommer åka med här sannolikt inte gör fullsäsong, så de kommer arbeta eller plugga på olika sätt och inte "alltid" vara tillgängliga för att åka (därmed inte sagt att det är omöjligt att inte "alltid" hitta nån att åka med).
- Själva fagernäsfjället/Narvikfjället är i sig inte så stort, jag personligen skulle vara tveksam till om jag tycker att det håller en hel säsong dag ut och dag in. Jobbar/pluggar du samtidigt så du inte kan åka hela tiden alltid är det ju en klart bättre sits sett till hur snabbt det fjället tar slut.

Vad är din inställning till att tura? Narvik med omnejd är ganska begränsat utan hudar hudar under skidorna.

För boende skulle jag leta efter att hyra en hybel alt del i kollektiv nånstans, det borde gå att hitta till OK pris. Speciellt om du har tillgång till bil (vilket jag _starkt_ rekommenderar, det finns så in i maren mycket häftig åkning som blir tillgänglig här kring med bil+tur) och kan tänka dig hyra i typ ankenes eller håkvik (andra sidan beisfjorden, inte centralt).

Och ha också i åtanke att de har stängt gamla gondolen och håller på att bygga ny. De _säger_ att den ska öppna till årsskiftet, men jag skulle inte ha onödigt bråttom att komma upp (men som gränsen-veteran antar jag att du inte tänkt att komma upp innan solen börjar komma tillbaka lite oavsett, och jag har svårt att tänka mig att den inte skulle vara färdig till dess).

Hvis du kommer deg opp i vinter så si ifra. Vi kanskje kan shredde sammen! :)

Säsong Narvik?
Visst ja, det kan jag nämna också - för boende kan du hålla utkik på finn.no och på facebook-grupperna "Ønskes leid / Til leie - Narvik" samt "NYE Ønskes leid/ til leie i Narvik: Hybler, Leiligheter, Biler, Henger ++".

Säsong Narvik?
Gud vilken bra information! Jag har också säsongat i gränsen och björkis så jag är en gammal säsongare jag med! :D Jag går mycket på tur så hudar kommer jag ha under skidorna ;) Har varit en hel del i narvik och turat under mina år i Gränsen/Björkis. Men det var ju det där med bil. Jag har ingen bil och kommer inte skaffa någon, men jag räknar med att jobba 100% då jag är där för jobb. Vet att det inte finns så mycket att göra i Narvik under den mörka perioden.

Söker och söker efter boende men känns svårt. Hels hade jag delat boende så man kommer ner i kostnaderna så mycket som möjligt.

Säsong Narvik?

@MoaEriksson-drugge Skulle kanske varit tydligare, jag har inte gjort säsong i gränsen, jag menade DU som gammal säsongare i gränsen vet att det inte är den mest party delen av året här uppe under typ dec-jan :p Jag är permanentboende med 8-16-jobb i Narvik sen strax efter årssikftet. Tyvärr har inga riktiga local-ninja-skills än pga att jag rehabiliterade korsband i vintras. Men jag har varit här förr som turist också, och fick klämt in några dagar på vårvintern, så helt o-koll har jag inte heller :)

Räknar du med att jobba 100% tror jag det kommer vara lugnare på alla fronter, det enda som kommer ta emot är förmodligen när du är på jobbet och det är bra väder ute. Då är det nog inga direkta problem att klara sig utan bil heller, sannolikheten är dessutom att många du åker med här uppe kommer ha tillgång till bil.

Tyvärr har jag inga ytterligare tips på boenden, men det måste nästan finnas något med tanke på mängden människor som säsongsjobbar här (både vinter och sommar) - jag ska ta och höra mig för lite om någon jag känner har några tips.

Säsong Narvik?
Det vore så snällt om du ville göra det. vi kan väl fortsätta hålla kontakt! Jag tänker att man får åka skidor när man är ledig helt enkelt, på tur kan man ju gå efter jobbet och precis som du säger så finns det förhoppningsvis fler som har bil ?

Vill man på party får man väl åka till gränsen.

Tillbaka
Topp