Säsonga i alperna

Annasss

Ny medlem
Säsonga i alperna
Tja! Jag och en kompis har snackat om att säsonga i alperna nästa år och bara leva livet. Helst vill vi ha jobb där man får åka lite skidor också, men hur ska man göra? Det känns inte värt att betala 10-15 000 för en "guideutbildning" då man ändå inte är garanterad jobb och det verkar vara svårt att bli skidlärare utan utbildning... Tar gärna emot tips om seriösa företag/organisationer men som ändå är sköna:cool:

Säsonga i alperna
Gå en skidlärar utbildning här. SLAO tror jag det heter. Att kunna språket där man säsongar och engelska sen att vara på plats i tid så löser det sig. Är ni unga kan ni alltid valla kidz i backarna och då bör ni klara er utan skidlärarutbildning. Vissa får ju jobb via en guiedeutb. men det verkar mest vara en dyrköpt (men kanske rolig) vecka i alperna för de flesta.

Hur hårt en svensk skidlärarutb. slår utomlands kanske någon annan kan svara bättre på men vill minnas att de anses vara bra.

Säsonga i alperna
Lösningen är självklart att jobba då backen inte är öppen! Jag har själv skid/snowboardlärar steg 2/1 men skulle aldrig någonsin få för mig att jobba i backen med att valla folk, oavsett om de var kids, medlålders "jag-kan-det-här"-farsor eller pensionärer. Hitta ett jobb i ett kök eller i en bar så kan du åka hur mycket du vill, hela tiden, varje dag. Skidåkning ska vara fritt och spontant, vilket inte rimmar bra med att åka runt i pisterna med betalande folk.

Men om du faktiskt är intresserad av det ovannämnda så är kontakter verkligen allt. Jag tvivlar rätt hårt på att du får något skidlärarjobb i Frankrike utan fransk utbildning och språk(Ecole de Ski Francaise är lite sådana). Österrike känns som ett bättre ställe för sådant, alternativt att sticka till ställen som har mycket engelsmän. Vet att några som jag känner lite halvt jobbade på nån skidskola i Engelberg(Schweiz) utan någon direkt utbildning(vad jag förstod), mest som typ "barnpassning" i backen men kan säkert bli till "skidlärare" efter nån öl.

Säsonga i alperna
Men vad tror ni om att jobba för typ nortlander eller liknande organisation som reseledare, får man åka något eller måste man bara bära hem fulla tonåringar hela nätterna?

Säsonga i alperna
Lånar tråden.

Hur viktigt att är det att vara nere redan i november och ''marknadsföra'' sig själv? Dela ut CV:n bland annat.
Jag funderar på att säsonga i Chamonix men kan inte komma ner förrän mitten på december. Bör man åka ner över ett par dagar och leta jobb eller kan man ta det i samma veva som man flyttar tror ni?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp