säsonga i canada

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

anders_linden

Ny medlem
säsonga i canada
läste i senaste åka skidor att man klarar sig en hel vinter med boende, mat, liftkort och allt annat för 25000 under en säsong i Canada (Fernie). kan detta stämma, låter lite för 4-5 månader, eller?? någon som varit där?

säsonga i canada
nej, men jag bodde i Whistler, där gick det mer pengar.
Antar att det är samma som i Whistler dock, dvs. liftkort och boende är dyrt. Maten är riktigt billig. Men det är klart att du ska dra, Canada är hur grymt som helst, har aldrig träffat ett trevligare folk. ha det bra

säsonga i canada
Hur är Canada om man jämför mot Alperna (tex Österrike) rent prismässigt, flygstolen dit och hem måste väl väldigt dyr? Vad kostar boende etc. ?

säsonga i canada
Jag frågar detsamma!

Vad kostar boende i runda slängar per vecka?
Vad kostar käket per vecka?
Vad kostar flygstolen?
Vad kostar ett liftkort för en säsong?
Andra kostnader?

Jag tippar på att man behöver 50 papp om man vill göra en hel säsong i canada och inte vill jobba.
Stämmer det?

säsonga i canada
näe man kommer under 50 papp lätt om man håller sig till en ort, jag blåste 25 papp på 3 månader i Fernie, men då köpte jag en del utrustning och tog en tripp till las vegas med, boende i Fernie kan man få för ca 500 CAD/ månad = mindre än 3000 svenska, jag hade visserligen säsongskort bara för vardagarna, det kostade 600 CAD, minns inte vad det kostade att lägga till helgerna också men några fantasisummor var det inte iallafall..... priser på flygstol vet jag inte men kolla runt lite så hamnar du inte över 6 papp iallafall, angående käk så kolla vad en gul bil kostar....!!

säsonga i canada
25 papp på tre månader? Det var som attan.

Efter boende och flygstol så slängde du alltså 3-4 papp i månaden på mat, prylar och övrigt.

Fast hur bodde du då? Man vill ju gärna bo mitt i hålan och inte en mil utanför...

säsonga i canada
tre mån för en person i red moutain 04;
flyg 8000
boende per mån ~1000 kr(bra stort boende i stan)
liftkort ~5000kr
mat per mån ~1000kr

sen köpte vi en bil som vi åkte en del med,
den kostade 4500 + ~2500 i försäkring/4 = <2000 per person

vidare får man ju räkna med lite merkostnader i öl, prylar, bensin osv.
det är ju rätt känt att de mindra orterna är billigare än de större...
jag kan även intyga om att reds slogan (deep, steap and cheap) stämmer bra

ha det g
// jonas

säsonga i canada
Låter ju inte så farligt.
Har ni snålat då eller ni har unnat er en massa saker?

Har hört att 25 papp är en ganska liten budget om man ska säsonga, fast ni verkar ju inte ha levt på salladsblad hela tiden ju. Eller?

Hur är standarden på boende? Och hur bodde ni? Lägenhet eller någon form av stuga?

säsonga i canada
I fernie finns det två (minst) vandrarhem som man kan bo länge på, det finns också massa hus som hyrs ut, priserna blir ungefär desamma, men givetvis beroende på hur många man är som delar, jag bodde på raging elk vandrarhem hela tiden, (www.ragingelk.com) suveränt ställe tyckte jag. Ligger centralt i downtown Fernie, skidbuss precis utanför dörren.. nära till uteställena, det kan väl vara ide att lägga budgeten lite högre än 25 papp för en hel säsong det håller jag med om, när man är där vill man ju kanske unna sig lite grejor med, men du klarar dig definitivt och du behöver inte snåla

säsonga i canada
när det gäller flygresan finns det en massa olika biljetter, har man tur (eller bokar tidigt) kan man säkert hitta flyg till vancouver eller calgary för under 7. jag betalade 7200 har jag för mig, sen åkte jag greyhound till rossland för runt 600 spänn. min biljett hade ombokningsbar hemresa men jag åkte hem samma datum som bestämt tidigare.

när jag var över var det varken snål eller lyx, storhandlade i trail varje vecka där man köpte noname mat billigt.

vi bodde 6 personer i en lägenhet på 150 kvadrat, tre sovrum, kök, matsal och stort vardagsrum med heltäckningsmattor överallt ;). huset låg på 1:st Ave dvs. en gata från huvudgatan.
hyran var på kanske 950 CAD.

// jonas

säsonga i canada
Blir det någe kanada för dig? jag är grymt sugen.. men är ensam och det är rätt svårt att hitta boende själv... men bestämde mig typ igår för att skita i alperna i år och göra nåt nytt!!!

Va har du för planer?

säsonga i canada
Om man kan klara sig på 25 papp så är jag gärna på att hänga på någon som åker dit..
Om någon är intresserad så kan ni ju pm mig.

säsonga i canada
Samma här. Canada verkar skitshysst och jag har inte sådär överdrivet mycket pengar (än..). hör av er om det är någon som tänkt dra lr som är intresserade av att försöka styra upp nåt tillsammans.

/Adam

säsonga i canada
Åk via Seattle istället, flyg för 4500-5000, buss med amtrak till Vancouver för 50 USdollar t/r, tar typ 3-4h. Lite omständigt kanske, men man sparar ju åtmintone en 1000-2000 spänn på att göra så och dessutom kan man ju passa på att stanna till i Seattle några dagar på hemvägen har bara hört positiva saker om den staden b.l.a har Paul Allen(medgrundare till Microsoft och världens 5:e rikaste man) någon slags musikexperimentverkstad där som sägs vara ganska häftigt, skulle väl vara att det regnar en hel där om något. Hostel kan man få där för en hundring om dagen, passa även på att köpa utrustning och div. prylar där(Ipod 40gig 2800kr, 4200 i Sverige Levis 507 under 200 spänn- i Sverige 700-800 osv.) den låga dollarkursen för ju att det verkligen går att fynda där! Planerar iallafall själv att göra den rutten 2006!

säsonga i canada
Hur är det ang detta säsonga i canada? Måste man söka visum för detta om man stannar tex 4-6 månader?
Frågan gäller både för den som vill jobba där eller helt enkelt lever på sina besparningar

Har ett svagt minne om att en polare skulle söka visum för att få jobba i canada och säsonga, men han hade en prick i registret så han vart nekad.

Kan det mycket stämma? (Ja jag har en prick sen 2 år tillbaka :( )

säsonga i canada
Snehl sa:
Hur är det ang detta säsonga i canada? Måste man söka visum för detta om man stannar tex 4-6 månader?
Frågan gäller både för den som vill jobba där eller helt enkelt lever på sina besparningar

Har ett svagt minne om att en polare skulle söka visum för att få jobba i canada och säsonga, men han hade en prick i registret så han vart nekad.

Kan det mycket stämma? (Ja jag har en prick sen 2 år tillbaka :( )
För i helvete! Snacka om att gräva upp ett lik!
Tråden är från 2004!!!!
Finns sjukt många trådar om kanada som är nyare.

Nu låser jag denna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp