Vill bara tillägga att visumet var inte alls svårt att få! Har hört så mycket snack om att det skall vara så svårt att få visum och allt detta, bullshit! Jag och tjejen bokade en interjuv via internet på Amerikanska Ambassaden i Stockholm. Någon vecka därpå var det dags så vi satte oss i bilen i Göteborg och drog iväg till Stockholm. För er som inte tagit någon typ av visum innan så vill jag förklara vad som är viktigt för att det skall gå igenom, det är att man har med ALLA papprena som måste vara med, har du det så har du svårt att misslyckas.
Saker som jag hade med till interjuvn:
* Mitt Pass (Viktigt att det inte gått ut och att det inte är skadat)
* Personbevis papper som man beställer ifrån skattemyndigheterna
* Ett färgat foto på mig själv som är tagit hos en fotoaffär, fotot skall vara i ett exakt mått 50mm tror
jag det var, de har även koll på de i fotoaffären man går till. Och det måste vara mindre än 6 mån gammalt.
* Ett skrivet brev på engelska som beskriver vad man skall göra i USA och vart man tänkt att åka.
* Personbevis som man beställer ifrån skattemyndigheterna
* Adress på vart man tänkt att bo och om man har någon kontaktperson i USA
* Ett utskrivit kvitto ifrån banken som bevisar att man betalat avgiften för visumet, i mitt fall så kostade
det 980:- för Non-immigrant Visas B1/B2 (turistvisum för 6 månader) och det skall vara stämplat av banken.
* Ett kuvär som det sitter frimärken på av ett värde på 67:- för de skickar sen tillbaka passet till dig i det kuväret.
* Man måste fylla en lång blankett på internet ifrån Amerikanska Ambassaden för just det visumet man söker och
den finns på deras hemsida, sen får man en bekräftelse via mail med ett nr och hela den utskriften den skrev
jag ut och hade med till interjuvn.
* Ett kvitto ifrån banken som är stämplat som där visar hur mycket deg man, just för att klara sig i USA i 6 månader
utan att behöva jobba.
* Anställningsavtal ifrån jobbet som är påskrivet utav mig och min chef.
* Om man skulle ha något i polisregistret så måste man ha med det.
* Hade även med min flygbiljett både dit och tillbaka så de ser när jag skall åka hem.
Har du med allt detta jag skrev ovan så är det inga problem. Det ser väldigt besvärligt ut när man kollar igenom allt men det är bara sätta sig en dag och beta av grejerna sen drar man bara iväg till sin interjvu, sen rockar man i USA i 6 månader! Kolla även hemsidan där står allt, och det är inte försent för att skaffa visum till denna säsongen!
http://stockholm.usembassy.gov/consulate/book9.html