Säsonga i Mammoth, Kalifornien 2011/2012

Tja! Då är det spikat och klart. Jag kommer dra till Mammoth Mountain i början på Januari och stanna tills säsongen är slut är mitt mål, iallafall så länge pengarna räcker. Mammoth verkar jag själv anse vara det bästa stället att säsonga i om man ska till USA och vill ha extremt mycket snö, perfekta parker och sol nästan varje dag. Är det någon mer som skall dit i vinter och säsonga? :)

har du fixat nått speciellt visum? du får ej stanna i usa mer än 90 dagar annars. visum är i dagsläget väldigt svårt! tänkte att du skrev att du skulle stanna till säsongslutet!

Ah jag har koll på det med visumet, ska till sthlm (bor i Göteborg) någon dag framöver och göra mitt bästa för att få mitt turistvisum som gäller upp till 6 månader. Tror jag har ganska bra förutsättningar så hoppas det går bra, någon som vet vad det kostar föresten?

som jag förstod det ska du inte jobba men...

Om du åker på turistvisum så får du vara riktigt noga med att inte jobba på något sätt, även om de bara erbjuder dig boende/mat eller så. Det är stor risk att du åker dit och om de fattar minsta lilla misstanke så kommer du inte in i landet på länge.

Har vänner som har råkat ut för det nämnligen!

Nice å se att fler kommer rocka Mammoth i vinter. Jag å några polare ska bumma i ca 90dagar.
Har hørt att snøprognoserna ær goda før det hær året med. Inte El Nino kapacitet men snudd på :)

Hur styr du boendet? Vi ær 3 pers som førsøker få till det med MammothSeasonaires.com

Have fuN!

Jag är så taggad, känns som Mammoth är det absolut perfekta valet också! Vi har faktiskt bokat boende igenom MammothSeasonaires.com och det verkar skit bra! Nu slipper vi stressa med att själva hitta någon som har en lägenhet/hus ledigt utan de löser allt åt oss. Vi kommer betala våran deposition nästa vecka och de kommer fixa så vi har en egen lägenhet nära berget så det blir kanon! De är duktiga och snabba på att skriva tillbaka när man undrar saker och de har skickat bilder på boendet osv så det är kanon, kan starkt rekommendera att ta kontakt med dom för de visar verkligen service! För boendet så kommer vi att betala cirka 24 000:-/person för 1 dec - 31 maj så det är inte så farligt. Vi räknar med att flyg dit och tillbaka kostar cirka 11 000:- (Göteborg - Berlin - New York - Reno, Tahoe och sen hämtar de oss där och kör oss till Mammoth). Liftkort mellan 6 - 10 000:- och mat ungefär 20 000:- vi skall stanna i cirka 4-5 månader om vi får vårat visum annars i 3 månader så det är ungeför 4000:- i månaden på mat. Så grunden kommer väl ligga på cirka 60 000:- för en säsong sen är det ju kul att ha pengar till annat när man är där såklart så ungefär 85 - 90 tusen ska iallafall jag lägga undan men som sagt det är ju inviduellt! Jag kommer leva min dröm denna vintern! Och det måste vara fler här ifrån Freeride som ska dit?! Ses i klippiga bergen i vinter!

Sweet! Vi är jävligt Stokade med eftersom vi precis fått grönt ljust på vår resa. Jag och mina 2 polare är orsaken till \"special paketet\" de la upp på deras hemsida. Vi kommer rocka Mammoth mellan Feb-April, precis under 90 dagars gränsen. Vet inte hur det funkar men jag antar att det är chans att vi blir Roomies.

Jag kan också starkt rekommendera Mammothseasonaires.com. Var i kontakt med dom även förra säsongen men var tvungen att baila pga cash-flow problem. Dom är fruktansvärt snabba på att ge svar, personligt engagerade men framförallt så är dom jävligt softa. Ser alltid framemot att få svar från Diana :)
Och som jag sa tidigare så har dom ordnat upp ett säsongs-paket skräddarsytt efter våra möjligheter och önskningar. Alla som är intresserade av Mammoth BÖR höra av sig till dem.

Tips: Checka MVP12, ett pass med Early-ups (möjlighet att åka upp med liften före ord. öppningstid vissa dagar) och andra fina fördelar. Dessutom fruktansvärt billigt. Vi betalade $699 för det.

Have Fun!

Låter awesome! Vi kommer att ha en egen lägenhet som Diana och dom kommer fixa åt oss, vi betalar lite mer men det är det nog värt för jag kommer ihåg hur det var förra säsongen i Åre då vi bodde med massa andra hehe. Men absolut ses vi i Mammoth i vinter, vi planerar som sagt att åka dit efter nyår någon gång och om vi får vårat visum så stannar vi i 4-5 månader. Har ni redan skaffat säsongskort? vad är MVP12 och vart skaffade ni det? $699 låter väldigt billigt, och hur fungerar det? Hoppas fler ska dit det kommer bli så nice!

Ah, Sweet! Visste inte ens att det var ett alternativ. Hur många är ni och hur mycket extra fick ni lägga? Ah, det finns ju både för och nackdelar med att bo med andra :)

Hookade det via Mammoths egen hemsida, såg tyvärr att det var slutsålt. Men de brukar tydligen ge special deals på säsongskort varje år via div. affärer i trakten. Diana erbjöd sig att fixa sånt förra året ifall man inte är på plats när de släpps. Om jag kommer ihåg rätt.
-
MVP12 info: (19+ yrs) $659
http://www.mammothmountain.com/MountainActivities/Passes/MVP/

Bring A Friend* (BAF) - Give your non-MVP friends the best gift of all with discounted lift tickets.

Retail: 10% off purchases of $100 or more.

Exclusive Events Mammoth Mountain regularly schedules special passholder appreciation parties and Early Ups events so you can get on the hill before the public.
-
Några av de användbara fördelarna. :cool:

Senast ändrad:
Nice! Jag betalar min deposition på lägenheten ikväll sen betalas flyget imorgon, har bokat flyg ifrån Göteborg - Reno, Tahoe fram och tillbaka för 8800:- så det blev billigare än vad jag trodde. Vad jag fattat så kostade det inte så mycket mer att ha eget boende istället. I lägenheten som vi skall hyra är det bara jag och tjejen, de flesta av mina polare ska tyvärr upp tillbaka till Åre igen, men jag vill inte till samma ställe därför blir det Usa! Har några polare som antagligen skall till Northstar och även Breck, men man lär ju träffa massa nytt skönt folk i mammuten så det blir nice. När åker ni dit och hur länge skulle ni stanna?

L-C-K sa:
Sweet! Vi är jävligt Stokade med eftersom vi precis fått grönt ljust på vår resa. Jag och mina 2 polare är orsaken till \"special paketet\" de la upp på deras hemsida. Vi kommer rocka Mammoth mellan Feb-April, precis under 90 dagars gränsen. Vet inte hur det funkar men jag antar att det är chans att vi blir Roomies.

Jag kan också starkt rekommendera Mammothseasonaires.com. Var i kontakt med dom även förra säsongen men var tvungen att baila pga cash-flow problem. Dom är fruktansvärt snabba på att ge svar, personligt engagerade men framförallt så är dom jävligt softa. Ser alltid framemot att få svar från Diana :)
Och som jag sa tidigare så har dom ordnat upp ett säsongs-paket skräddarsytt efter våra möjligheter och önskningar. Alla som är intresserade av Mammoth BÖR höra av sig till dem.

Tips: Checka MVP12, ett pass med Early-ups (möjlighet att åka upp med liften före ord. öppningstid vissa dagar) och andra fina fördelar. Dessutom fruktansvärt billigt. Vi betalade $699 för det.

Have Fun!
snackade med henne om att köra februari till april men då kunde hon inte fixa ngt, hur fick ni igenom ert förslag??

Haloj allihop! Blev sjukt sugen på Mammoth Mountain nu! Jag oh två kusiner har tänkt göra en säsong men vi har inte bestämt var ännu och jag har nu börjat inse att vi kanske är för sent ute och sumpat en del chanser. Är det försent att söka visum nu och är det inte väldigt svårt att få visum för 6 månader trodde kanppt att det var möjligt att få mer än 3 månader. I och för sig skulle förmodligen 3 månader räcka för oss. Jag hörde av mig till Mammothsessionaires.com men jag gissar att jag är för sent ute, Ha det gött allihop!

Daniel:
Nice! gjorde precis min depo via Paypal, shit just got real :) Ah, då förstår jag. Ska man dit med tjejen så vill man ha tillgång till lite mer privatliv. Om inte annat kommer jag och mina polare köpa/hyra bil och cruisa runt en bit. Tänkte fara en sväng till Mt. Baker åtminstone och andra berg kommer vi nog åxå hinna med. För att inte tala om LA och LasVegas. Vi har inte bokat flyget ännu men vi lär landa i staterna någon gång de första dagarna i Februari. Stannar där till slutet av April. Tills visum tiden eller pengarna tar slut, beror på vilket som sker tidigast. 8800kr? är det inkluderat specialbaggaget? har haft svårt att få fram info på vad flygbolagen tar för avgift för en boardbag. Vilket flygbolag åker ni med?

palmdal sa:
snackade med henne om att köra februari till april men då kunde hon inte fixa ngt, hur fick ni igenom ert förslag??
Jag hade haft kontakt med dem redan förra året och vi började diskutera den här säsongen direkt efter jag avslutade min förra i franska alperna tidigare i år. Vi planerade upp dealen redan i... troligtvis juni/juli det här året och har precis nyligt fått grönt ljus på det hela. Det gick enbart att genomföra för att de fick tag i några australienare som vill göra en säsong som passar bra med vår bokning. Så jag antar att det helt enkelt var lite sent ute bara.

Hammpe:
Enligt min erfarenhet så kan det vara jävligt svårt, och tidskrävande att fåtag i ett Visa.
All information går att hitta här på USAs ambassads sida. Och om jag kommer ihåg rätt så kan väntetiden på beslutsfattande vid \"högsäsonger\" vara upp till 3 månader. Plus att deras telefontider sträcker sig till typ 2 timmar i veckan. Man önskar att man jobbade där ;)
http://stockholm.usembassy.gov/consulate/noni_visa_index.html

Om du inte ska vara där mer än 90 dagar och är svensk medborgare så behöver du inte ansöka om Visa, förutsatt att du uppfyller dessa kriterier.
http://stockholm.usembassy.gov/consulate/n2.html

Have Fun!

Senast ändrad:
Tack för svaret L-C-K! Ska kika på detta genast :) Har mejlat MammothSeasonaires.com angående boende, men är det någon annan som har något annat förslag på vart man kan vända sig när man söker boende? :)

L-C-K sa:
Daniel:
Nice! gjorde precis min depo via Paypal, shit just got real :) Ah, då förstår jag. Ska man dit med tjejen så vill man ha tillgång till lite mer privatliv. Om inte annat kommer jag och mina polare köpa/hyra bil och cruisa runt en bit. Tänkte fara en sväng till Mt. Baker åtminstone och andra berg kommer vi nog åxå hinna med. För att inte tala om LA och LasVegas. Vi har inte bokat flyget ännu men vi lär landa i staterna någon gång de första dagarna i Februari. Stannar där till slutet av April. Tills visum tiden eller pengarna tar slut, beror på vilket som sker tidigast. 8800kr? är det inkluderat specialbaggaget? har haft svårt att få fram info på vad flygbolagen tar för avgift för en boardbag. Vilket flygbolag åker ni med?

palmdal sa:
Jag hade haft kontakt med dem redan förra året och vi började diskutera den här säsongen direkt efter jag avslutade min förra i franska alperna tidigare i år. Vi planerade upp dealen redan i... troligtvis juni/juli det här året och har precis nyligt fått grönt ljus på det hela. Det gick enbart att genomföra för att de fick tag i några australienare som vill göra en säsong som passar bra med vår bokning. Så jag antar att det helt enkelt var lite sent ute bara.

Hammpe:
Enligt min erfarenhet så kan det vara jävligt svårt, och tidskrävande att fåtag i ett Visa.
All information går att hitta här på USAs ambassads sida. Och om jag kommer ihåg rätt så kan väntetiden på beslutsfattande vid \"högsäsonger\" vara upp till 3 månader. Plus att deras telefontider sträcker sig till typ 2 timmar i veckan. Man önskar att man jobbade där ;)
http://stockholm.usembassy.gov/consulate/noni_visa_index.html

Om du inte ska vara där mer än 90 dagar och är svensk medborgare så behöver du inte ansöka om Visa, förutsatt att du uppfyller dessa kriterier.
http://stockholm.usembassy.gov/consulate/n2.html

Have Fun!
Okej! Jag har uppfattat de som att när man har betalat sin deposition för lägenheten/boendet så har man två veckor på sig att betala hälften av kostnaden för boendet och när man kommer dit så betalar man resterande belopp, stämmer det? Diana tipsade oss om att ansöka om visum mellan 1-2 månader innan ankomst, tror inte det ska vara några större problem egentligen sålänge man inte har något i brottsregistret sedan innan. Jag kör själv Nordea och det krånglade när jag skulle betala med paypal, vilken bank kör du med och hade du något problem när du betalade? 8800:- är bara resorna utan extra baggaget, vi köper helt nya grejer när vi så vi betalar nog bara kanske något extra på vägen hem. Längtar otroligt nu, kul att man får med sig lite folk här hemifrån dit, ses ju där såklart!

Hammpe:
Det finns rätt många sidor att checka ang boende i Mammoth. Googla Mammoth Longterm rental eller dyl. Det mesta jag hittat har dock varit långt över min prisklass och/eller bokat för den tid vi ämnar vara där, men om man är många som ska åka så kanske det blir ett bra pris ändå. Skulle ändå rekommendera Mammothseasonaries bara för att man ska slippa nojja över alla fällor man kan falla i. Det är ju trots allt USA ;)
Man kan även checka här för tips: http://forums.mammothmountain.com/

Daniel:
Jag fick alldeles nyss svar på frågan ang just det med första delbetalningen. Diana räknade med att de kommer vilja ha den någon gång Nov-Dec. Men vi har ju då som sagt ett helt annat upplägg på våran säsong. Jag tror att det om 2 veckor handlar om att de ska ha pengarna 2 veckor efter de skickat dig räkningen. Typ.
Jag använder Swedbank, jag anslöt mitt kreditkort till paypal kontot och gjorde betalningen. Piece of cake :)

Ett tips jag fick av min polare.
Skaffa ICA-bankkort innan ni far. De tar tydligen ingen avgift alls för kontant uttag utomlands :)

Yes, Är fruktansvärt taggad. Nu när maskinen har börjat komma sig i gång så tänker jag knappt på något annat :) Om bara snön kunde börja falla här nere och sluta teasas uppe på topparna.
C ya guys state-side!
Have fun!

L-C-K sa:
har haft svårt att få fram info på vad flygbolagen tar för avgift för en boardbag. Vilket flygbolag åker ni med?
lite OT men tipsar ändå:
Lufthansa har precis ändrat sina baggage-regler till en djungel och jag försökte precis för några veckor sen lista ut det hela. Klart är att det kostar 70eur (per väg antar jag) till nordamerika om man har ski/board-bag utöver det vanliga economy 1 styck med max 23kg, och att man måste föranmäla via telefon. Om man åker economy och packar allt board + baggage i en väska för att försöka komman undan gratis blir det oklart vad det kostar, står att man inte får göra det utan att bli chargad, och då lär det väl bli tabellen "större" +100eur eller "större och tyngre" +200eur.

Jag åkte precis med British Airways från USA och där står det att sportutrustning ingår i vanliga baggaget dvs 1styck/max23kg. Står också där att "skis" måste packas separat. Anyway, jag tryckte på vanligt vis ner allt jag hade i boardbagen som blev 25kg, ingen föranmälning, internetincheckning där jag angav 1 baggage, och sen på med svenska charmen och de ville inte ha något extracash vid incheckningen.

Vi ska till mammoth, 1 mars till sista april o sen en liten kalifornien roadtrip på det.! :D Vi har också bokat boende via mammoth seasoinaries och har bokat flygbiljetter genom ticket.se, svinbilliga! typ 8000:- för Sthlm-Reno, Las Vegas- NY och NY-Sthlm!
Kmr bli sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå fett! :) gött att det är fler folk som har kommit på samma bra idé :)

Vill bara tillägga att visumet var inte alls svårt att få! Har hört så mycket snack om att det skall vara så svårt att få visum och allt detta, bullshit! Jag och tjejen bokade en interjuv via internet på Amerikanska Ambassaden i Stockholm. Någon vecka därpå var det dags så vi satte oss i bilen i Göteborg och drog iväg till Stockholm. För er som inte tagit någon typ av visum innan så vill jag förklara vad som är viktigt för att det skall gå igenom, det är att man har med ALLA papprena som måste vara med, har du det så har du svårt att misslyckas.

Saker som jag hade med till interjuvn:
* Mitt Pass (Viktigt att det inte gått ut och att det inte är skadat)
* Personbevis papper som man beställer ifrån skattemyndigheterna
* Ett färgat foto på mig själv som är tagit hos en fotoaffär, fotot skall vara i ett exakt mått 50mm tror
jag det var, de har även koll på de i fotoaffären man går till. Och det måste vara mindre än 6 mån gammalt.
* Ett skrivet brev på engelska som beskriver vad man skall göra i USA och vart man tänkt att åka.
* Personbevis som man beställer ifrån skattemyndigheterna
* Adress på vart man tänkt att bo och om man har någon kontaktperson i USA
* Ett utskrivit kvitto ifrån banken som bevisar att man betalat avgiften för visumet, i mitt fall så kostade
det 980:- för Non-immigrant Visas B1/B2 (turistvisum för 6 månader) och det skall vara stämplat av banken.
* Ett kuvär som det sitter frimärken på av ett värde på 67:- för de skickar sen tillbaka passet till dig i det kuväret.
* Man måste fylla en lång blankett på internet ifrån Amerikanska Ambassaden för just det visumet man söker och
den finns på deras hemsida, sen får man en bekräftelse via mail med ett nr och hela den utskriften den skrev
jag ut och hade med till interjuvn.
* Ett kvitto ifrån banken som är stämplat som där visar hur mycket deg man, just för att klara sig i USA i 6 månader
utan att behöva jobba.
* Anställningsavtal ifrån jobbet som är påskrivet utav mig och min chef.
* Om man skulle ha något i polisregistret så måste man ha med det.
* Hade även med min flygbiljett både dit och tillbaka så de ser när jag skall åka hem.

Har du med allt detta jag skrev ovan så är det inga problem. Det ser väldigt besvärligt ut när man kollar igenom allt men det är bara sätta sig en dag och beta av grejerna sen drar man bara iväg till sin interjvu, sen rockar man i USA i 6 månader! Kolla även hemsidan där står allt, och det är inte försent för att skaffa visum till denna säsongen!

http://stockholm.usembassy.gov/consulate/book9.html

Kul att flera mer ska till Mammoth, vi är här nu och det är awesome! Det har dumpat en hel del snö igår och ännu mer skall komma, efter nästa storm som vi kommer ha nu i veckan så snackar dom om 3-5 meter snö. Parkerna är riktigt bra och det är nästan sol varje dag, jag lägger upp bilder samt filmer på http://mammothmountain.blogg.se/ så gå in och kika där om ni vill se hur det är i Mammoth just nu! Ses i backen!

DanielPersson1990 sa:
Kul att flera mer ska till Mammoth, vi är här nu och det är awesome! Det har dumpat en hel del snö igår och ännu mer skall komma, efter nästa storm som vi kommer ha nu i veckan så snackar dom om 3-5 meter snö. Parkerna är riktigt bra och det är nästan sol varje dag, jag lägger upp bilder samt filmer på http://mammothmountain.blogg.se/ så gå in och kika där om ni vill se hur det är i Mammoth just nu! Ses i backen!
gött, peppar till din blogg nu då! :D

namayani sa:
DanielPersson1990 sa:
gött, peppar till din blogg nu då! :D
Kul, gör de! Uppdaterar nästan varje dag :) Ses i backen sen!

Jag baxar tråden och frågar lite:

-Om man ska dit, så måste man köpa mvp nu i april va(om man inte vill bli ruinerad då förstås)?
-Hur funkar bussförbindelserna i byn?
-Hur tar man sig dit från nån av de stora flyglpatserna billigt?

hyllengren sa:

-Om man ska dit, så måste man köpa mvp nu i april va(om man inte vill bli ruinerad då förstås)?
Jag köpte mitt liftkort septemeber förra året, är också ett MVP. Men det är lite billigare om du köper det nu, sen är det nog aldrig 100% om det kommer ett erbjudande på MVP pass i september, tror jag...
Bussförbindelserna tycker jag är bra, bussen går gratis och går från morgonen till 2 på natten typ.
Jag flög till Reno och tog sen en buss från flygplatsen för 40 USD till Mammoth, supersmidigt.

namayani sa:
hyllengren sa:

Jag köpte mitt liftkort septemeber förra året, är också ett MVP. Men det är lite billigare om du köper det nu, sen är det nog aldrig 100% om det kommer ett erbjudande på MVP pass i september, tror jag...
Bussförbindelserna tycker jag är bra, bussen går gratis och går från morgonen till 2 på natten typ.
Jag flög till Reno och tog sen en buss från flygplatsen för 40 USD till Mammoth, supersmidigt.
Vad kostade kortet du köpte i september?

Det är så svårt att hitta vettiga priser på flyg dit tycker jag, eller typ till alla ställen i krokarna, vegas, la osv. när vi flög till denver var det inga problem att hitta schysta priser men nu är det omöjligt o man bara kollar runt på lite random datum

hyllengren sa:
Det är så svårt att hitta vettiga priser på flyg dit tycker jag, eller typ till alla ställen i krokarna, vegas, la osv. när vi flög till denver var det inga problem att hitta schysta priser men nu är det omöjligt o man bara kollar runt på lite random datum
Ungefär när tänker du åka?

hyllengren sa:
tänkte väl åka precis efter nyår någon gång..
Många bolag har inte släppt uppgifter om sina biljetter så långt in i framtiden ännu, så det är svårt att hitta hemresa. Jag gjorde en snabbsök på att istället åka dit i oktober och hem i januari, då fanns det biljetter Stockholm-Las Vegas för 5001 kronor. Om några månader kan det finnas för din tidsperiod till motsvarande pris.

tommypeters sa:
hyllengren sa:
Många bolag har inte släppt uppgifter om sina biljetter så långt in i framtiden ännu, så det är svårt att hitta hemresa. Jag gjorde en snabbsök på att istället åka dit i oktober och hem i januari, då fanns det biljetter Stockholm-Las Vegas för 5001 kronor. Om några månader kan det finnas för din tidsperiod till motsvarande pris.
det låter ju fruktansvärt överkommligt!

hyllengren sa:
tommypeters sa:
hyllengren sa:
det låter ju fruktansvärt överkommligt!
Du kan ofta hitta rätt okej priser se bara till att kolla några gånger i veckan så hittar du. En hemsida som är bra är www.supersavertravel.com Vi köpte biljetter Stockholm - San Francisco för 6500:- och då tog ändå resan bara 13-15h.

Senast ändrad:
hyllengren sa:
namayani sa:
hyllengren sa:

Vad kostade kortet du köpte i september?

MVP pass solgte de i foråret kostet $799, året før var det $899, så den bedste pris er helt sikker april MVP pass.

Min favorit for at finde flybilletter er www.kayak.com eller www.momendo.com
Man kan flyve ind til Mammoth Lakes Airport MMH, men man skal huske at ind imellem bliver fly aflyst på grund af sne storm.
Reno er den nærmeste lufthavn, 3 1/2 time kørsel fra Mammoth Lakes. Bus køre 4 dage om ugen, eller du kan bestille afhentning fra Mammoth Taxi eller Mammoth Seasonaires.
Mere rejse info til og fra Mammoth se her: http://mammothseasonaires.com/?page_id=8

jariarkko sa:
Förresten, när sluter sesongen i Mammoth? Liftarna fortfarande i gång? I maj?
Normalt er Mammoth åben til juni, på et god sne år lukker de omkring 4 juli.
Sne-Parken holder åben til slutning af sæson og føles ligesom når man står på sommer ski/sb i Alperne.

I år har Mammoth haft en ret dårlig sne sæson, men regner med at lukke den sidste weekend i maj. Men vi har lige fået en del mere sne i april, så måske de ændre det. :D

Tillbaka
Topp