Säsonga i Stranda

blum

Medlem
Säsonga i Stranda
Hej!
undrar bara om det är någon annan här på freeride som ska göra en säsong i stranda nu i vinter. allmän info om stranda är också intressant då jag aldrig har varit där.

Säsonga i Stranda
"För att arbeta i Norge behöver du ett norskt skattekort. Du ansöker om skattekortet hos Skatteetaten som är norges motsvarighet till svenska skattverket. Tillsammans med ditt skattekort följer även ett norskt personnummer eller D-nummer som bland annat är nödvändigt för att öppna ett norskt bankkonto. Så ansök om skattekort så fort som möjligt."

Säsonga i Stranda
Ja det måste göras på plats i Norge. Ta med dig ditt pass. Kan ta mellan 1-5v att få kortet och under denna tid kan inte din arbetsgivare betala ut någon lön. Tänk på att du måste ansöka om ett nytt skattekort efter nyår, alltså kortet gäller bara per kalenderår.

Skatteetaten i Stranda ligger i kommunhuset mittemot Coop. De har helkassa öppettider så kolla upp det först.

https://www.skatteetaten.no/no/Adre...ortyper/Skattekontoret/?sourceid=62013&m=true

Säsonga i Stranda
Lön kan betalas ut innan man har skttekortet, då med 50% skatt.

När du väl är inne i Norska systemet och har minID osv går det att beställa nytt skattekort på skattetatens hemsida.

Det går att få skattekortet skickat till din adress i Norge, förutsatt att du gör detta klart för din handläggare på skatteetaten. Oftast hat de frågat mig om jag vill ha den till min norska adress.

Säsonga i Stranda
Helt rätt Jarle. Du kan få ut lönen med 50% skatt och då oftast genom ett utbetalningskort. De flesta norska banker kräver minst ett D-nummer för att skapa ett konto.

Inga problem att få kortet skickat till en adress. Jobbar du på Strandafjellet och fått boende av dem så använder du deras adress.

Säsonga i Stranda
ok, all denna byrokrati, men tack för hjälpen låter ju perfekt om man kan fixa det i stranda. när jag kollade så hittade jag bara en i ålesund o det hade ju varit lite jobbigare

Säsonga i Stranda
kim_sv sa:
Ja det måste göras på plats i Norge. Ta med dig ditt pass. Kan ta mellan 1-5v att få kortet och under denna tid kan inte din arbetsgivare betala ut någon lön. Tänk på att du måste ansöka om ett nytt skattekort efter nyår, alltså kortet gäller bara per kalenderår.

Skatteetaten i Stranda ligger i kommunhuset mittemot Coop. De har helkassa öppettider så kolla upp det först.

https://www.skatteetaten.no/no/Adre...ortyper/Skattekontoret/?sourceid=62013&m=true
är du säker på att det går o fixa det i stranda? min arbetsgivare säger att det endast går att ordna i ålesund

Säsonga i Stranda
Jag tror det är så att skattekontoret i stranda stängde nån gång i jan-feb. Förra säsongen fick en del av de anställda åka in till ålesund för att skaffa skattekortet. Men det är inga problem att lösa det där när du kommer till stranda, tänk på att du måste ha med ett pass.

Senast ändrad:
Säsonga i Stranda
Eandersson har helt rätt. My bad! Det är inga som helst problem att lösa det på plats, och har du några ytterligare funderingar så rekommenderar jag att maila eller ringa skatteetaten i Ålesund. De har högvis med svenskar hos sig varje år så de vet nog exakt vad som gäller.

Säsonga i Stranda
Jag och tjejen ska också vara heisförare på Stranda i vinter.
Vi skulle åkt upp till säsongsstart men eftersom det inte varit så mycket snö i början av december så väntar vi tills annandagen med att sticka upp. Är någon av er där redan?

Säsonga i Stranda
JSellberg sa:
Jag och tjejen ska också vara heisförare på Stranda i vinter.
Vi skulle åkt upp till säsongsstart men eftersom det inte varit så mycket snö i början av december så väntar vi tills annandagen med att sticka upp. Är någon av er där redan?
Yes, har ett rum för er två i vårt hus. Bara en lift och en backe öppen atm, men snö kommer hela nästa vecka.

Säsonga i Stranda
Mja, har undervåningen av ett hus så det är rätt stort men kallt. Vi har uppkoppling med väldigt varierande kvalité, en gammal tjocktv utan kanaler, helt okej avstånd till närmsta butik, busshållplats precis utanför, dåligt utrustat kök och en fin vedspis.

Säsonga i Stranda
Hej, hur är det med snön egentligen? strandas snöfattigaste vinter någonsin?
Skall till sunnmörsalperna i slutet februari för att topptura, finns nån snö åt oss eller ska man funderas på att hitta ett annat resmål?

Säsonga i Stranda
hej strandabor, hur har ni det?! jag hade tänkt åka till norge om två veckor med bilen och göra lite turer. har hunden med så det blir ingen liftburen åkning. tar gärna emot tips på fina turer eller ännu bättre, ni vill göra mig sällskap! är en hyfsat vass telisåkare med god kondition och turvana. är en trevlig prick.
fred på jorden! / Love

Tillbaka
Topp