Säsonga i Whistler

Zonnelied

Aktiv medlem
Säsonga i Whistler
Hej alla Freeride:are!

Jag är en kille som tar studenten nu till våren och till hösten/vintern är jag riktigt sugen på att dra till Kanada och säsonga i någon skidort där, Whistler och Banff verkar mest intressant just nu. Är det någon som har erfarenhet av att göra det och skulle vilja ge mig lite tips på hur man bäst kan förbereda sig, vad man kan jobba med och var det är bäst att vara (både avseende åkning, boende och jobb)? :)

Säsonga i Whistler
Hej! Jag var i Whistler 8 månader 13/14, vilket var det bästa jag någonsin gjort. Vart du än åker i Kanada kommer du nog inte bli besviken. Jag besökte ingen annan skidort så kan bara jämföra utifrån vad jag hört.

Whistler är rätt dyrt att leva och bo i, men det finns många jobbmöjligheter då byn är så pass stor. Du får garanterat jobb förr eller senare, kan ta lite mer tid om du kommer precis i början på säsongen. För att jobba måste du ansöka om working holiday-visum på kanadas ambassads hemsida, då får du arbeta i 12 månader(så var det då iallafall, kan ha ändrats).

Åkmöjligheterna i whistler är oändliga om du är redo att tura lite. Kanadensare i ALLA åldrar älskar puder vilket gör att hetsen är stor efter ett dump så speciellt i början av säsongen är det svårt att få tag på det orörda. Vill man inte kliva upp kl05:30 i dec-feb så tror jag det är bättre att åka till något mindre ställe.

Det häftiga med Whistler är att det ju faktiskt är ett friåkningens Mekka, det är här flest skidrullar spelas in per år osv. hela byn andas pow-lovin. Det tar ett tag innan man kommer över det där att bli star struck var dag man ser ett känt ansikte på byn.

Utelivet är också det största av alla Kanadas skidorter är jag rätt säker på. Varje kväll är det locals night på någon utav klubbarna/pubarna i byn då man går in gratis som skriven i byn.

För att hitta boende kan jag tipsa dig att göra som jag gjorde - skriv i alla forum du hittar. Så kan man antingen ansluta sig till ett gäng som hittat boende eller så går man ihop en grupp och kollar boende på craigslist. Det finns även vandrarhem där man kan bo tills man hittat annat om du tycker det är kul att trängas lite och träffa massa nya människor från jordens alla hörn.

Hoppas detta var till någon hjälp, bara att skriva om du undrar över något mer!

Säsonga i Whistler
Tack Hanna! Nu har jag nog fått en ganska bra uppfattning om vad det handlar om att säsonga. Innan så har jag nog föreställt mig lite att det ska kunna gå att fixa jobbet innan jag kommer dit, men det verkar jag kunna glömma. Gäller väl som med allt annat att ta risker och kämpa sig till sitt mål! Kommer definitivt att höra av mig igen till dig :)

Säsonga i Whistler
Tjena! Tar också studenten nu till våren. Ska säsonga i Whistler nästkommande vinter. Läste runt på flera siter men fastnade för Kilroy's erbjudande, där man får hjälp att skaffa jobb innan säsongen drar igång. Whistler och Silverstar kommer till Europa och håller arbetsintervjuer och förhoppningsvis har man ett jobb redan när man åker över. Jobben är då hos skidorterna, lönen är kass och betalar kanske nästan bara ditt boende och mat, men samtidigt är du ju inte där för att tjäna pengar?;)

Skickar med länken till Kilroy så kan du läsa själv, men vill du åka är det bra att börja ansöka om visum redan nu. Hör av dig om du undrar något mer :)
http://travels.kilroy.se/aventyr-upplevelser/working-holiday/kanada?mdd

Senast ändrad:
Säsonga i Whistler
Kilroy låter definitivt intressant, så det ska jag ta och fundera igenom! Priset var ju inte så farligt heller, drygt 9 000 kr :)

Säsonga i Whistler
Tja!

Jag och några kompisar går precis i samma tankar som er! Erbjudandet lät interessant men mitt mål är nog att försöka jobba så lite som möjligt där och mer här i Sverige under sommaren och hösten. Har dock insett att det kommer kosta skjortan där borta, speciellt om den kanadensiska dollarn går upp till tidigare nivåer.

Den stora frågan för mig är boende, hur fan löser man det? Känns som man måste känna någon som känner någon som vet någon. Kollat airbnb men det är ju framförallt för kortare vistelser right?

Säsonga i Whistler
ericpe sa:
Tja!

Jag och några kompisar går precis i samma tankar som er! Erbjudandet lät interessant men mitt mål är nog att försöka jobba så lite som möjligt där och mer här i Sverige under sommaren och hösten. Har dock insett att det kommer kosta skjortan där borta, speciellt om den kanadensiska dollarn går upp till tidigare nivåer.

Den stora frågan för mig är boende, hur fan löser man det? Känns som man måste känna någon som känner någon som vet någon. Kollat airbnb men det är ju framförallt för kortare vistelser right?
Planerade också till en början att enbart åka skidor och slippa jobba. Det som gjorde att jag valde Working Holiday var för att man får hjälp med det mesta. När man åker över är boendet (staff acommodation) och jobb redan löst. Finns förmodligen andra sätt att gå till väga men har dålig koll på dessa, vilket gjorde mitt val ännu enklare.

Pengamässigt krävs ca 16.000 för att överhuvudtaget få komma in i Kanada. Sedan rekommenderas man ha ungefär det dubbla om man ska kunna hitta på andra roliga grejer (heli-ski osv)

Säsonga i Whistler
Tjena! Har varit sugen på att snösäsonga länge, och är inne på samma spår just nu, speciellt whistler 16/17 Först var jag inne på att gå den "lätta" vägen och fixa allt via kilroy.

Sen träffade jag en grabb på fiji som hade säsongat i whistler, han tyckte dock det skulle vara mer värt att åka ner och fixa boende+jobb själv istället. Dels för att jobben via kilroy ofta är väldigt lågbetalda och dels för att du får mindre skidåkning då du troligtvis jobbar mer! Jobbmöjligheterna skulle vara stora i whislter med har jag hört! Så vart lite kluven!

Känns ju kanske lite roligare att åka ner ett par månader innan säsongen börjar och försöka lösa allt på plats men det är ju en risk det med!
Men somsagt är rätt osäker på hur jag ska lösa allt, får kolla lite mer när jag kommer hem från min resa! Är jävligt taggad iallafall haha!

Senast ändrad:
Säsonga i Whistler
Framåt sommaren får vi skapa en tråd och gå ihop några svenskar för att fixa boende tillsammans. Det går ju att fixa hemma i Sverige om man ligger i och letar, och är ju skönt om det är fixat innan!

Säsonga i Whistler
Zonnelied sa:
Framåt sommaren får vi skapa en tråd och gå ihop några svenskar för att fixa boende tillsammans. Det går ju att fixa hemma i Sverige om man ligger i och letar, och är ju skönt om det är fixat innan!
Låter bra!
Såg att det var fler som var sugen på kilroys erbjudanden så tänkte bara passa på att tipsa om att kilroy har inspiration & informationsmöte angående just "Powder Package" Working holiday i kanada (Bla. Whistler)
Har själv anmält mej, skadar inte att gå dit å lyssna!

Om någon var sugen så kika in på för datum osv
http://travels.kilroy.se/events?fpc

Säsonga i Whistler
Hallåhallå!
Jag är precis som ni inne på att hitta jobb i Kanada kommande skidsäsong. Viktigt att veta är att det är dags att söka arbets-VISA redan nu.

Var på Kilroy's informationsevent för dryga veckan sedan och jag fattade det såhär: för att få en kanadensiskt arbets-VISA måste du först få en inbjudan att söka ett från Government of Canada, vilket du får först efter du gått med i en "Pool of Candidates" på deras hemsida. Du fyller i en del fomulär om allt möjligt, bl.a. passnummer och dylikt (se till så att passet du har är giltligt). Dessutom delas de VISAn som finns ut i början av året, det finns ett begränsat antal för Sverige per år. Gå med nu, om du satsar på att åka i höst! Jag fick en guide av föreläsaren på Kilroy, och har följt den till punkt och pricka. Finns förhoppningsvis liknande att hitta efter en enkel googling.

Det är ungefär här min koll på tar slut. Det lockar att åka via Kilroy, det är ju defintivt den enkla vägen, men hoppas ta mig dit på egna ben.

Säsonga i Whistler
idacatarina sa:
Hallåhallå!
Jag är precis som ni inne på att hitta jobb i Kanada kommande skidsäsong. Viktigt att veta är att det är dags att söka arbets-VISA redan nu.

Var på Kilroy's informationsevent för dryga veckan sedan och jag fattade det såhär: för att få en kanadensiskt arbets-VISA måste du först få en inbjudan att söka ett från Government of Canada, vilket du får först efter du gått med i en "Pool of Candidates" på deras hemsida. Du fyller i en del fomulär om allt möjligt, bl.a. passnummer och dylikt (se till så att passet du har är giltligt). Dessutom delas de VISAn som finns ut i början av året, det finns ett begränsat antal för Sverige per år. Gå med nu, om du satsar på att åka i höst! Jag fick en guide av föreläsaren på Kilroy, och har följt den till punkt och pricka. Finns förhoppningsvis liknande att hitta efter en enkel googling.

Det är ungefär här min koll på tar slut. Det lockar att åka via Kilroy, det är ju defintivt den enkla vägen, men hoppas ta mig dit på egna ben.
Tack för informationen! Missade helt informationsmötet med kilroy.
Gjorde klart allting nyss så nu e det bara att vänta tills jag får en invite!

Är också sugen på att åka dit helt utan kilroy eller dylikt. Men det är ju just att allt blir så mycket enklare med kilroy & dom andra!

Säsonga i Whistler
Nu har jag precis skickat in alla mina visumpapper, så det är bara att hålla tummarna att kanadensarna släpper in mig! Dessutom har bestämt mig för att åka med Kilroy. Känns ganska tryggt att ha en organisation i ryggen eftersom jag aldrig varit i Kanada förut och inte har några kontakter där. Men om man väljer att åka själv eller med en organisation, beror ju helt på ens förutsättningar.

Hur går det för er andra som har planer på Kanada nästa säsong? :)

Säsonga i Whistler
Zonnelied sa:
Nu har jag precis skickat in alla mina visumpapper, så det är bara att hålla tummarna att kanadensarna släpper in mig! Dessutom har bestämt mig för att åka med Kilroy. Känns ganska tryggt att ha en organisation i ryggen eftersom jag aldrig varit i Kanada förut och inte har några kontakter där. Men om man väljer att åka själv eller med en organisation, beror ju helt på ens förutsättningar.

Både jag och min flickvän har fått vårt work-permit, så vi taggad för en säsong i Kanada!

Du KOMMER behöva bifoga ditt utdrag ur belastningsregistret vid ett senare tillfälle om du inte mot förmodan blir utsållad tidigare, så mitt tips till dig är att redan nu begära det från polisen, kan ju ta några veckor.

En ren intressefråga, gjorde du och bifogade ett Letter of Explanation?

Säsonga i Whistler
klassy sa:
Zonnelied sa:

Både jag och min flickvän har fått vårt work-permit, så vi taggad för en säsong i Kanada!

Du KOMMER behöva bifoga ditt utdrag ur belastningsregistret vid ett senare tillfälle om du inte mot förmodan blir utsållad tidigare, så mitt tips till dig är att redan nu begära det från polisen, kan ju ta några veckor.

En ren intressefråga, gjorde du och bifogade ett Letter of Explanation?
Härligt att höra att ni har fått det, vi får definitivt hålla kontakten då!

Ja, tyckte att det var konstigt att de inte begärde ett registerutdrag från mig, men fick rekommendationen om att bifoga det som ett Letter of Explanation, så gjorde det.

Säsonga i Whistler
Ja det får vi absolut göra!
Kan ju se om vi kan kirra något gruppboende tillsammans eller så!

Ja vi tyckte samma sak, men sista steget i processen om man tar sig igenom allt, så är det att de kräver att man bifogar det.

Både jag och tjejen skrev ett smörigt LoE, men det är ju som sagt frivilligt och det där blir säkert lika bra.

Lycka till och uppdatera oss på hur det går så vi kan planera lite!

Säsonga i Whistler
Tjena!
Jag tar också studenten i sommar och har kollat lite på Kanada.
Det ända som håller tillbaka mig är Alkohollagarna.... det är ju 21 på alkohol i Kanada vilket kan göra det lite jobbigt att komma in på klubbar mm...

Någon som har koll på om de är hårda med ID i området eller om man kan komma in överallt?

Säsonga i Whistler
Min visumansökan är hos CIC sen en månad tillbaka så lär få svar inom några veckor. Vad gäller gruppboende låter det najs, men vad jag läst är Staff Accomodation (via Kilroy) fruktansvärt mycket billigare. Åldersgränsen BC verkar vara 19 för alkohol om jag tolkat lagarna rätt

Säsonga i Whistler
Hej igen!
Till er som valt åka med Kilroy, är det Whistler som gäller eller? Som jag fattat det fixar de även jobb i Silverstar. Är det något ni övervägt? Varför/varför inte? :)

Säsonga i Whistler
idacatarina sa:
Hej igen!
Till er som valt åka med Kilroy, är det Whistler som gäller eller? Som jag fattat det fixar de även jobb i Silverstar. Är det något ni övervägt? Varför/varför inte? :)
Det är whistler som gäller för mig. Silverstar kände jag kunde bli tråkigt i längden samtidigt som whistler är nära Vancouver, och möjlighet till en roligare säsong, helt baserat på egna förutfattade meningar :)

Säsonga i Whistler
Lajni sa:
Tjena!
Jag tar också studenten i sommar och har kollat lite på Kanada.
Det ända som håller tillbaka mig är Alkohollagarna.... det är ju 21 på alkohol i Kanada vilket kan göra det lite jobbigt att komma in på klubbar mm...

Någon som har koll på om de är hårda med ID i området eller om man kan komma in överallt?
Jag ska göra dig lycklig och informera om att du faktiskt har fel! 19 år är vad som gäller i british columbia och de andra provinserna har 18 års gräns! Är nämligen 20 år gammal och har tillbringat de senaste 3 månaderna i whistler!

Säsonga i Whistler
Jag kom tillbaka från Whistler för en vecka sen efter 3 månaders vistelse och det är en plats jag starkt rekommenderar! Själv körde jag taktiken att inte jobba vilket leder till många skiddagar men kortare vistelse (om man intre e en jävel på att spara pengar). Annars så är det ett working holiday-visum som gäller och då får man stanna i max 12 månader. Vill dock säga att man bör ändå ha pengar sparat då lönerna är väldigt låga i förhållande till levnadskostnaderna. Boende är väldigt svårt att på tag på men det finns en facebooksida som heter "Whistler housing rentals for locals" där det kommer upp många alternativ (speciellt om man är beredd att bo med främlingar).
Annars är Whistler det optimala stället för att säsonga då det är enormt och har all typ av åkning man kan tänka sig, dessutom får de ofta mycket powderdays. Byn är även väldigt rolig och det finns mängder med saker att göra under downdays. Sedan är människor i allmänhet obehagligt trevliga.

Säsonga i Whistler
emol96 sa:
Jag kom tillbaka från Whistler för en vecka sen efter 3 månaders vistelse och det är en plats jag starkt rekommenderar! Själv körde jag taktiken att inte jobba vilket leder till många skiddagar men kortare vistelse (om man intre e en jävel på att spara pengar). Annars så är det ett working holiday-visum som gäller och då får man stanna i max 12 månader. Vill dock säga att man bör ändå ha pengar sparat då lönerna är väldigt låga i förhållande till levnadskostnaderna. Boende är väldigt svårt att på tag på men det finns en facebooksida som heter "Whistler housing rentals for locals" där det kommer upp många alternativ (speciellt om man är beredd att bo med främlingar).
Annars är Whistler det optimala stället för att säsonga då det är enormt och har all typ av åkning man kan tänka sig, dessutom får de ofta mycket powderdays. Byn är även väldigt rolig och det finns mängder med saker att göra under downdays. Sedan är människor i allmänhet obehagligt trevliga.
Man blir inte trött på liftköandet? Eller är det inte så illa som man tror kanske?

Säsonga i Whistler
kyvi sa:
Man blir inte trött på liftköandet? Eller är det inte så illa som man tror kanske?
Jag var där 4 veckor i februari och det var oftast ingen kö alls att prata om, förutom de dagar det kommit 20cm snö. Dock enligt min mening så är systemet så väll uppbyggt att det är endast vid dalstationerna det blir riktigt långa köer annars så sprids folket ut ganska bra över hela berget. Så det är nog inte så illa som man tror :)

Tillbaka
Topp