Säsonga med insulin

MartinPers

Medlem
Säsonga med insulin
Hej.
Finns det någon här på forumet som har säsongat utomlands med diabetes, insulinpump och freestyle libre?

Tänkte uti främst uti alla hjälpmedel, om man ska ta med sig till överdrift eller om det går att hämta ut insulin och div hjälpmedel i utlandet. Förstår ju visserligen att det kan vara olika beroende vilket land man besöker.

Dela gärna med er av era erfarenheter ang skidåkning och diabetes också

Säsonga med insulin
TA MED!!

Plockade med själv både till Österrike och Canada.
Skulle inte rekommendera att försöka hämta "din egen sort", tveksamt om det går.
Skulle tro att du behöver besöka sjukan innan du får nya recept som funkar i lokala lilla apoteket i valfri alp-by.

Säsonga med insulin
zantarf sa:
TA MED!!

Plockade med själv både till Österrike och Canada.
Skulle inte rekommendera att försöka hämta "din egen sort", tveksamt om det går.
Skulle tro att du behöver besöka sjukan innan du får nya recept som funkar i lokala lilla apoteket i valfri alp-by.
Okej! Hur länge var du borta och hur mycket extra tog du med dig för att vara safe?

Säsonga med insulin
Powtin sa:
Hej.
Finns det någon här på forumet som har säsongat utomlands med diabetes, insulinpump och freestyle libre?

Tänkte uti främst uti alla hjälpmedel, om man ska ta med sig till överdrift eller om det går att hämta ut insulin och div hjälpmedel i utlandet. Förstår ju visserligen att det kan vara olika beroende vilket land man besöker.

Dela gärna med er av era erfarenheter ang skidåkning och diabetes också
Ta med! Var ej på skidresa men var i Usa i 2 månader, tappade bort mitt insulin och fick betala 1300kr per "tub" tills posten från morsan kom.

Skulle även rekommendera dig att ta med en insulinspruta om du bara kör med pump. Förstörs pumpen, vem vet hur lång tid de tar innan du får en ny.

Senast ändrad:
Säsonga med insulin
Räkna med normal förbrukning vid värsta förhållanden (ingen träning, mycket sprit och godis). Lägg på 20%. Du kommer garanterat sumpa några "pennor" osv om det är det du använder.
Hellre att man kommer hem med utrustning igen än att man blir utan.
Som Niklas säger, det går att posta om man är ute i god tid.

Säsonga med insulin
zantarf sa:
Räkna med normal förbrukning vid värsta förhållanden (ingen träning, mycket sprit och godis). Lägg på 20%. Du kommer garanterat sumpa några "pennor" osv om det är det du använder.
Hellre att man kommer hem med utrustning igen än att man blir utan.
Som Niklas säger, det går att posta om man är ute i god tid.
Tack ska du ha!

Säsonga med insulin
Frun pluggade i Italien i ett drygt halvår. Varje resa ner var jag fullpackad med nålar och "pennor". Nu har jag ju inte diabetes själv men utifrån det jag lärt mig av snart 10 år med en diabetiker så skulle jag inte vilja dra iväg på längre resor med pump. "Pennor" känns ju enormt mycket säkrare. Sen är det ju förstås stor skillnad från land till land. Hur sjukvård finansieras och organiseras lär ju skilja enormt mellan olika länder.

Säsonga med insulin
Pillard sa:
Frun pluggade i Italien i ett drygt halvår. Varje resa ner var jag fullpackad med nålar och "pennor". Nu har jag ju inte diabetes själv men utifrån det jag lärt mig av snart 10 år med en diabetiker så skulle jag inte vilja dra iväg på längre resor med pump. "Pennor" känns ju enormt mycket säkrare. Sen är det ju förstås stor skillnad från land till land. Hur sjukvård finansieras och organiseras lär ju skilja enormt mellan olika länder.
Okej! Jag kommer att packa med pennor och ha det som reserver.
Tack för dina tips

Säsonga med insulin
Tycker även att du skall dubbelkolla med din ansvariga läkare vad han/hon tycker. Som typ-1 diabetiker bör du vara knuten till en internmedicinsk/endokrinologisk klinik i ditt landsting? Spontant låter pennor att föredra då du lättare kan anpassa dygnsdosen utifrån aktivitet , födointag ev. sjukdom.

Säsonga med insulin
KonkeyDong sa:
Tycker även att du skall dubbelkolla med din ansvariga läkare vad han/hon tycker. Som typ-1 diabetiker bör du vara knuten till en internmedicinsk/endokrinologisk klinik i ditt landsting? Spontant låter pennor att föredra då du lättare kan anpassa dygnsdosen utifrån aktivitet , födointag ev. sjukdom.
Jo, läkaren kommer vara up to date när/om resan blir av. Pennorna kommer följas med som stöd!

Tillbaka
Topp