Vi var i Disentis 5 veckor i vintras med vår 12 månaders Ebba. På förhand hade vi tänkt dela dagar för att få ut det mesta, men väl på plats blev det så att vi åkt varannan dag. Vårt boende (www.harcourtrenting.com) hyrde vi privat och det låg en bit från liften. Det var buss som gällde. Med Ebba i barnvagn eller bärsele var det en lagom promenad till liften för att mötas upp för lunch eller eftermiddags fika.
Jag skulle verkligen rekommendera Disentis för alla friåkningsfantaster, speciellt dom med barn. Att le och hälsa verkar vara något man får i blodet när man kommer till Disentis. Sedan var Nangijala något i hästväg grym personal och grym atmosfär.
Vi köpte ett föräldraliftkort där ett kort gick i "hela" systemet och ett bara funkade i kabinen. Vi kontaktade info@disentis3000.ch så fick vi pris och korten låg och väntade när vi kom ned.
Ska man nämna något negativt med Disentis skulle det väl vara att det inte händer så mycket i byn. För vår del var det helt OK då vi ändå la vår dotter efter middagen och sedan helt slut hängde i soffan och pratade om vad vi gjort under dagen (och kollade CNN)
Jag skulle inte få för mig att åka med barn i bärsele då jag inte kan tänka mig att det är speciellt givande att åka skidor i pist med tungryggsäck och därför inte värt risken. Jag var dock ute och hikade på vintervägar med min dotter i bärsele. Väldigt mysigt och fysiskt utmanande, Ebba sov mest
Vi åkte bil ned från GBG och övernattade en gång i varje riktning. Startade väldigt tidigt och stannade väldigt ofta. Undvik dock gränspassagen vid Lindau. Kanske något det flest erfarna alpbilare vet, men vi hade aldrig passerat där dagtid när vi streckkört utan barn.
Är det någon som har några frågor eller funderingar får ni gärna kontakta mig. Längtar redan tillbaka... Denna vinter i Disentis har blivit mitt happyplace.
Mvh / Jocke