Säsonga på Nya Zealand

brandt

Medlem
Säsonga på Nya Zealand
Tjena alla..

Jag funderar på att åke till Coronet Peak, Nya Zealand i sommar till "Winterfestival", och säsonga. Jag undrar nu om någon är intresserad att haka på.
Jobbmöjligheter finns vid skidorten. Coronet Peak som ligger 1 timme från storstaden Queenstown. Sissta ansökningsdagen för job vid Coronet Peak är 5 april.

/brandt

Säsonga på Nya Zealand
Vad går ett sånt kalas loss på då?
Är ruskigt intresserad, men är man student så är man och då är väl inte ekonomin den bästa.
Har du nån koll på golfmöjligheterna där nere?

Säsonga på Nya Zealand
Jag är bara i planerings stadiet. Tyvärr ingen koll på golfmöjligheterna.. Tror dom är bergänsade. iaf på södra ön dit jag hade tänkt åka. Det är ju vintersäsongdär nere under våan sommar och om du inte lirar vintergolf så ser det nog mindre lovande ut. Jobb finns det nog. Läset på en sida att dom söker 800 personer till 3 olika skidorter. Dom söker typ skidlärare, personal till skiduthyrningen samt liftpersonal. Boende har jag ingen koll på men det kan jag tänka mig att dom hjälper en lite med.. Efter som man jobbar på orten får man liftkort, ortens skidställ samt massa rabbatter och erbjudande..

Ett litet krux med att söka är att när man skickar ansökanmåste man bifoga en kopia på visum som ger en rätta att jobba (typ legal alien) i NZ.

Vill bara pointera igen att jag ligger bara i planeringsstadiet. Tar studenten i juni och känner inte för att börja plugga igen direkt..

Hittade en lite länk på vad som händer i Queenstown under säsongen; http://www.queenstownwinter.com/events.asp

Ciao / brandt

Säsonga på Nya Zealand
Tjenare!!

Nar drar du ivag till andrasidan klotet? Jag har lange funderat pa att dra till Zealand, men du vet det ar alltid jobbgt att resa sjalv. Just nu ar jag i Colorado, och snon borjar att tina bort har o jag kanner mig redo for en ny sesong!!!

eRIK

Säsonga på Nya Zealand
Kan bara meddela att bara för att Queenstown har 120 ställen att förlusta sig på (äta, dricka bäss etc) betyder det inte att den är en storstad! Du går lätt genom hela stan på ca 10-15 minuter, nästan som New York va.... :) Annars rekommenderar jag varmt att fara dit, mycket trevlig ort, o vad ryktena säger från de som testat är det bara att fara dit o åka lagg! Håll tag i repliften...

Säsonga på Nya Zealand
Hej brandt tanken på NZ har slagit mig också, kom precis hem från Österrike och snackade med en hel hög NZländare och div annat löst folk också och alla rekommenderade att åka dit. Folket ska tydligen vara super nice mot svenskar. Skidåkningen är tydligen hyfsad fast inte super. Säg till när du vet mer är defenitivt intresserad

/ph

Säsonga på Nya Zealand
Jag har oxå starka funderingar på NZ, men det blir nog inte förän till nästa sommar.. för tips och grejer kan man alltid kontakta Nya Zeeländska Vännskapsföreningen. Eller MyPlanet http://www.canada-usa.org/
Tror att man kan få billigare flygbiljetter där igenom oxå...

p e a c e ! ! !

Säsonga på Nya Zealand
hallo...
är jätte sugen på att åka till nya zeeland, vore skit kul! har precis kommit hem från badgastein där jag bla jobbat som skidinstruktör, men nu vill jag bara i väg igen. har hört att man tjänar ganska bra som det i alla fall i australien. vet du i fall det är många svenska som finns där nere eller?
ha dé
anna

Säsonga på Nya Zealand
Ja kollade lite på de där med visum oxå, för att ambassaden ska utfärda jobbvisum till en så måste mna ha intyg från arbetsgivaren att dom behöver just dig och att du har kompetens som ingen annan i NZ har. Dessutom ville ju arbetsgivaren i det här fallet att man skuile ha kopia på visum med i ansökan så de blir lite svårt. De vill dessutom inte hjälpa till på något sätt.
Sista ansökningsdag är 5 april oxå om jag inte minns fel, så ända chansen är väl att åka ner på semester och få ett svart jobb.

Säsonga på Nya Zealand
Tjena alla som har blivigt involverade i detta inlägg..
Som många har skrivigt ovan behövs det visum. Och det kommer i TVÅ former.. Ett visum som heter "Working Holiday" som gäller i 1 år. DÅ BEHÖVER MAN INTE HA NÅGON SOM HAR SKRIVIT UNDER ATT DEN PERSONEN BEHÖVER JUST DIN KOMPETENS! Tyvär kan man endast få detta pass EN gång i sitt liv (vilket suger brutal stor ***). Sedna finns den andra varianten som även nämns ovan. Den där ens kompetens efterfrågas av någon infödd. (Inte för att jag fattar varför en svensk skulle vara bättre på att raka får än vad en NZ:lirare skulle vara, men men.) Detta är iof ett visum som enligt vad jag arh hört ska vara ganska enkelt att fixa om man har rätt kontakter. En vanligt förekommande orsak till ett sådant visum brukar vara att en webbyrå på NZ ska göra en hemsida och behöver någon som kan översätta denna till svenska.

Man skaffar dessa två olika visum pass genom att skicka pass och 1200 riksdaler i ett kuvert till Nya Zeelänska ambasaden i Haag (vilken är den abmasaden som sköter om Svenska frgågor ang NZ)

På nzski.com där dom flesta NZ skidorter söker personal står det att man ska bifoga en kopia på sitt erhållna visum. Samtidigt säger ambasaden i Haag att för att man ska få ett visum ska man visa upp ett anställningsintyp. Det motsäger med andra ord sig själv ganska mycket..

Men de NZ bummare jag talat med är det även gansak vanligt förekommande att man att många bummare åker ner på en 2 månaders "semester" och jobbar svart vilket är ganska vardagligt där nere. Men det enda negativa då är bara att man får inte stanna längre än 2 månader om man inte har visum.

Detta var ungefär det jag kunde tillföra denna disskusion just nu.
Börjar mer och mer inse att jag får skjuta upp mitt säsongande till 2004 efter lumpen.

Glad Påsk / brandt

Tillbaka
Topp