Säsonga som 19åring

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 143001
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 143001

Guest
Säsonga som 19åring
Halloj

Jo, som många andra vill jag dra ut efter gymnasiet och säsonga i Alperna/Kanada. Har varit runt på Nortlander och Slopetrotter och där måste man vara minimum 20 år för att vara reseledare, så det är ju inget alternativ då jag efter gymnasiet endast är 19. Hur har ni gjort, som åkt direkt efter gymnasiet. Har ni varit reseledare för en annan organisation/jobbat som skid- eller snowboardlärare/servitör osv? :)

Säsonga som 19åring
Jag fixade jobb och bostad själv... Lägg ner lite energi så ska du se att det går att lösa :)

Jag säsongade i Whistler

Säsonga som 19åring
Ett ett tips är att inte jobba som reseledare, eller i backen överhuvudtaget. Arbetade själv för Langley förra säsongen i Frankrike, och kan ju säga att jag hellre jobbade 6 kvällar/nätter i veckan än att åka runt i samma backar, alla veckor hela säsongen. Fick alltid lite roliga blickar efter halvmetersdump ifrån guiderna då man var påväg till liften med de riktiga skidorna och lavinutrustning.

För den oinvigde: Reseledare/skidguide får av sina företag inte åka en centimeter utanför pistad nedfart, pga. gästerna och försäkringstjafs. Att göra en säsong handlar i första hand om skidåkningen, och att begränsa den till endast pist i andras tempo känns lite som att köpa en bil och aldrig köra över 30 km/h med den. Om man inte är intresserad av offpist eller park så är det säkert ett fantastiskt roligt jobb dock.

Sen har det även blivit olagligt att leda pistvisning(iaf i Frankrike) om man inte är UAGIM etc. certifierad bergsguide, eller fransk skidlärare. Hur pass hårt det hålls på det varierar förmodligen från ort till ort, men glöm att åka runt i företagets färger iaf.

Säsonga som 19åring
Precis som dekadent säger så är kanske inte reseledare det ultimata jobbet för den som vill säsongs och åka mycket skidor. Jag har själv jobbat för ett företag som heter STS-alpresor (där kan man jobba som 19 åring) och det var sjukt roligt och en bra erfarenhet så ska absolut inte avråda dig från det. Men tror att ett jobb som diskare/servitör/annat skit med mer fritid är bättre om du är ute efter att åka jävligt mycket! Men alla typer av sösongsjobb är nog kul så försök bara att få de gjort!

Säsonga som 19åring
Jag stack ner till Val Thorens efter gymnasiet, hade fixat boende hemifrån men löste kvällsjobb som diskare på plats. Är du nere när säsongen börjar (sent november) och är en glad och arbetsvillig typ brukar det alltid finnas jobb att få. Extra plus på jobbmarknaden om du talar rätt språk.

Och jag instämmer med ovanstående - vill du åka så mycket som möjligt så sälj dig inte till resebolagen. Det blir en dyrare säsong att fixa saker själv, men du får åka så himla mycket mer. Plus att lönerna på Langley är helt uppåt väggarna usla.

Säsonga som 19åring
Tack så väldans för svaren! :D
Ni som har jobbat som diskare osv, hur var lönerna? Inte för att det är det som avgör saker men hade varit roligt att veta vad den låg på ungefär för er?

Säsonga som 19åring
Min första säsong jobbade jag omkring 25h/vecka och fick väl ut 450 alpdollar efter skatt. (Vilket är typ lika mycket som Langleypersonalen fick kvar av sin lön efter att Almighty Pontus dragit av hutlösa summor för mat och boende.)

Räckte alldeles lagom till kostnaderna nere på orten - dvs mitt boende + liftkort hade jag redan betalt med sparpengar.

Dessutom kunde jag äta hur mycket som helst på jobbet de dagar jag jobbade, och fick ta med käk hem rätt ofta. Jäkligt värt då matlagning i bummarpentryn är ganska deprimerande.

Säsonga som 19åring
Heddious, okej tack! Då är det nog ett jobb på plats jag ska försöka skaffa dårå. :) Snowboardlärare antar jag är svårt att få och det blir ju ganska lite egen åkning om man lär ut hela dagarna, fast annars känns det jobbet lockande :lol:

Säsonga som 19åring
Det beror på vart du har tänkt åka. I Frankrike (där jag vart) är de superstrikta med utbildningen när det kommer till skid/snowboardlärare. Har jättehårda tester varje år och grejer. Men jag har även förstått på folk i forumet att det inte är supersvårt att få skidlärarjobb på vissa orter i Österrike.

Sen har du rätt i att det inte blir mycket egen åkning. Det är det där med kvantitiet/kvalitet :)

Diskare är tamejfan det bästa jobbet som finns om man vill jobba mycket. Plus att diskare på restauranger (som inte är barer också) slutar hyfsat tidigt, dvs man är fräsch dagen därpå, eller hinner ut på byn efter jobbet.

Säsonga som 19åring
Jag är inne på samma spår dock kommer jag säsonga som 18 åring.

Heddious en fråga, är det inte smartare att försöka hitta boende i samband med jobb. Då kan man ju spara X antal tusenlappar? :)

Säsonga som 19åring
Det har både för- och nackdelar att få boende genom jobbet. Precis som du säger – det går att spara pengar på det, plus att man slipper leta själv. Nackdelen är att om du vill säga upp dig/blir av med jobbet blir du också hemlös. Ofta krävs jobben med boende även att man jobbar ganska mycket, trettio timmar i veckan eller mer.

Det är lite upp till en själv vad som är viktigast. Jag brukade tänka att jobbsäsong är bättre än ingen säsong alls, men att säsong med bara strö/extrajobb är bättre än jobbsäsong. Rent principiellt kan man säga att ju mer sparpengar du lägger på säsongen desto mer åkning får du, men precis som med allt annat finns det undantag.
Jag jobbade hellre arslet av mig maj-november hemma och var ledig sedan, men alla har olika förutsättningar och prioriteringar så det är upp till en själv vad som känns bäst.

En sak till med jobb/boendekombon fixad hemifrån är att man automagiskt får en rätt stor umgängeskrets tämligen omgående. Kan vara trevligt om man som jag är en blyger. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp