Säsonga som skidinstruktör

ebba1

Medlem
Hej!
Jag är sugen på att säsonga som skidinstruktör men skulle gärna vilja höra från folk som har gjort det hur det är? Är det kul? Hur mycket skidor får man åka?
Jag har kollat på en utbildning från Ski Instructor academy, någon som har erfarenhet av dem?

Jag jobbade som skidinstruktör för en evighet sedan, men inbillar mig att mycket med jobbet fortfarande är rätt lika.
Är det kul? Ja, det är nog det absolut roligaste jobbet jag haft. Arbetskamraterna och stämningen var super. Dessutom hängde man ju ihop både på dagtid och kvällstid så förutom jobbet det blev både träningar, middagar, utflykter, upptåg och en del festande med människor i ungefär samma ålder och med samma intressen och mindset.
Hur mycket skidor får man åka? Självklart spenderar du en hel del av dagen på skidor, men under lektionstid var det rätt sällan man fick åka skidor på den nivå man själv gillar. De flesta som tar skidlektioner i Sverige är inte speciellt vassa skidåkare, så den skidåkning man får på arbetstid är inte speciellt utmanande. Däremot fanns det ofta både möjlighet att utvecklas på de träningar som skidskolan annordnade för sin personal 1 gång/vecka och självklart även efter jobbet och på lediga dagar. Jag brukar ibland jämföra det med att älska rally och jobba som taxi- eller busschaufför. Du får köra ett fordon på arbetstid, men det har ändå inte många likheter med din favoritsysselsättning…..
Självklart dyker det då och då upp riktigt duktiga skidelever som man får gasa på ordentligt med, men de är tyvärr rätt sällsynta och de får oftast åka med de mest rutinerade skidlärarna som redan jobbat många år! En anledning att stanna kvar i yrket, trots dåligt betalt (i Sverige)!
Jobbar du utomlands så är det nog lite vanligare att även riktigt duktig skidåkare tar lektioner, men där är man ofta nästan lite mer av en guide än skidlärare, och man åker hel- eller halvdagar med eleverna och visar både skidområdet, bra restauranger samtidigt som man filar på åktekniken.
Så sammanfattningsvis tycker jag självklart att du ska ta chansen och göra minst en säsong som skidlärare. Och med rätt förväntningar tror jag inte att du kommer bli besviken!
Är du på en lite mindre anläggning kommer du lära känna fler yrkesgrupper än bara skidlärarna, men är du på en större kanske det finns mer rolig åkning.
När det gäller utbildningen är mina kunskaper och erfarenheter utdaterade så det får andra svara på!
Lycka till!

Hej!
Jag är sugen på att säsonga som skidinstruktör men skulle gärna vilja höra från folk som har gjort det hur det är? Är det kul? Hur mycket skidor får man åka?
Jag har kollat på en utbildning från Ski Instructor academy, någon som har erfarenhet av dem?
Tänker du arbeta i Sverige eller utomlands?
Det är stor skillnad både lön o hur man arbetar!
Jag har bara gjort 1 vinter i Sverige men 6 i Italien.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp