Säsongare!

henkaa

Ny medlem
Säsongare!
Tja, Jag har redan börjat fundera innför näst nästa säsong att dra till österike och säsonga :D
Jag har tänkt rätt mycket kring saalbach för jag gillar stället.
Ni som säsongat tidigare hur gick det för er med språket ? jag har haft tyska mellan 7 - 9 men har glömt det mesta :) förutom en massa svärord och du faulest mädchen.
Tror ni det funkar ändå att bara dra ? berätta gärna hur ni gjorde

Säsongare!
2011 eller? Funderar själv på att dra iväg då också...
Svärorden räcker nog, hur är det med engelskan där nere annars?

Säsongare!
hej

ja tänker dra ner redan i år.
fast till mayrhofen. någon som säsongat där som vet om det är ett bra place att göra sin
första säsong. ja funderar mäst över boende och jobb. hur har ni som säsongat innan gjort ?

peace

Säsongare!
felix sa:
2011 eller? Funderar själv på att dra iväg då också...
Svärorden räcker nog, hur är det med engelskan där nere annars?
2011? Hur räknar du egentligen? 09-10 menar han antar jag.

Svenska och engelska kommer du klara dig långt på där nere. Att du kan några ord på tyska är ju en ren bonus! Ska du jobba där nere så behöver du nog tyska... Men varför skulle nån vilja jobba i alperna? Jobba arslet av dig under sommaren och ägna all din tid i alperna åt skidåkning är mitt råd! Om du inte har säsongat så snöa inte in dig (ordvits!) på en ort, håll alla vägar öppna.

Sök lite i forumet, finns massor med fina tips skrivna, bara man letar lite

Säsongare!
Jag räknade så att han var lika gammal som jag, och för mig finns det ingen ledig vinter förens vintern 10/11. Går han däremot i 2;an kan han nog dra iväg redan 09/10.

Beror lite på hur man ser på nästa också, nästa vinter kan väl vara säsongen efter den som kommer också? Även om han säkert menade kommande vinter med nästa och 09/10 med nästnästa.

Säsongare!
ah jag hade tänkt mig att dra 09/10 för ajg går i 2an nu.
Men jag känner att det kanske skulle va skönt att jobba lite för jag får känslan av att man kan bli lite trött på att åka hela dagarna i ett halv år. Jag menar det blir ju så mycket tid år åkningen ändå plus att då akn man dra direk efter skolan :) är det någon som gjort samma sak ?

Säsongare!
henkaa sa:
Men jag känner att det kanske skulle va skönt att jobba lite för jag får känslan av att man kan bli lite trött på att åka hela dagarna i ett halv år.
Trött på att åka? Nu pratar du inattmössan, visst är man inte lika taggad som om man hade haft ett jobb och bara kunnat åka några dagar i veckan. Men allvarligt, slå ut det på hur många dagar du får på en hel säsong om du jobbar/inte jobbar.......

Hur kul är det att jobba när det tokdumpat hela natten och är strålande solsken på morgonen?

Hade själv för liten kassa i vintras (trodde jag, visade sig att jag trodde fel), var skräpväder hela januari (med något undantag) och jag bestämde mig för att börja jobba. Sagt och gjort, första dagen på arbetet (15 feb) bjöd vädret på -10grader, 3-4 dm fluff, 0-3 m/sek och klarblå himmel. Vem var förbannad?

Säsongare!
alltså. är d en turistort du drar till så invaderas den bara av en massa läskiga skibums & turister, som pratar engelska mer eller mindre, så mkt urinvånare brukar de inte finnas på sånna där orter. Så det ska inte vara något problem, om inte annat får du gö som mig & Beckson.

Tex: När vi går & handlar, skrivar vi lappar med det vi behöver, på ex, Tyska, visar dom som jobbar i mataffären & dom får gå och hämta det, eller visa oss var det finns.

Eller om du vill ha laktosfritt smör: Så tar du något som du fattar att det heter "Inte/Non/Nicht lactos", tar ett paket smör, står & pekar på både paketen & ser förbannat korkad & svensk ut, tillslut fattar dom, eller så går dom där ifrån & tycker du är dum i huvudet. haha

Tyska är i sig ett jävligt lätt språk, är du öppen för språket, läser skyltar, tidningar,försöker mm, så lär du dig det snabbt & dessutom, så är det ju bara att "förtyska svenskan", så fattar dom, för båda språken härstammar från samma grundstam & det finns många ord som är likadana.

Lycka till!
Over & Out ! ;)

Senast ändrad:
Säsongare!
henkaa sa:
haha, ah du kanske rätt, får se hur jag gör.
synd bara att st anton inte har någon park.
haha har du ens varit i st anton ?
ja va där i våras å dom hade 2 parker ;) öppna ögonen pojk :D

btw hur mkt cash behöver man typ om man lever fattigt utana att behöva jobba där nere ?

puss

Säsongare!
westcoast_surfers sa:
henkaa sa:
haha, ah du kanske rätt, får se hur jag gör.
synd bara att st anton inte har någon park.
haha har du ens varit i st anton ?
ja va där i våras å dom hade 2 parker ;) öppna ögonen pojk :D

btw hur mkt cash behöver man typ om man lever fattigt utana att behöva jobba där nere ?

puss
okej aj jag läste här på freeride och då stog det att st anton inte hade någon park :)
Hillson, jo jag vet tyskan känns inte så svår att lära sig.
När man väl är där nere så lär man sig nog snabbt, för min morsa gjorde likadant, bara drog ner och jobba

Tillbaka
Topp