Säsongskort Åre

Teddo

Medlem
Säsongskort Åre
Så har man köpt säsongskortet då. 2700 för Årebor.
Man kan tycka att kommunen borde förhandla till sig lite bättre priser om de vill att folk ska skriva sig här och betala hutlös skatt.

De ska inte bli förvånade om folk skriver sig någon annanstans om man inte kan spara mer än en tusenlapp på saker som liftkort...

Säsongskort Åre
jag har hört att säsongskorten skulle vara gratis om man var skirven i komunen. Kan gissa att jag borde känna mig grundlurad då eller?

Säsongskort Åre
Kommunen har väl inget med att göra att man får rabatt av Skistar när man är skriven i Åre kommun! Förr när kommunen delägde liftarna så hade dom lite att säja till om men då hette det "kommunkort" och man fick åka på det i alla anläggningar i hela Åre kommun. Från Bydalen till Storlien.

Säsongskort Åre
Det är klart att kommunen har att säga till om. De sätter ju knappast priserna, men de lär ju ha förhandlingar.

Gratis - ja då är du blåst.

Säsongskort Åre
Vad det klagas. 2700 är ju inte mycket. För dessa pengar får man ju inte ens två veckokort. Har för mig att ett säsongskort i St. Anton kostar över 6000.

Säsongskort Åre
Tror nog Skistar sätter dom priser dom tycker är relevanta och skiter fullständigt i Åre kommun. Dom är ju ett vinstdrivande aktiebolag och som kommuninnevånare får man ändå nästan 30% off på årskortet. Svårt att se att kommunen på något vis skulle kunna pressa Skistar att sänka liftkortspriserna. Skulle dom hota med något då eller? Deala med några tomter och lite markplaneringsavgifter mot några ytterligare %? Tro inte att jag inte vill ha billigt liftkort men det är nog att skjuta på fel häst att skylla priserna på Åre kommun. Gör du det när du handlar på ICA också?

Säsongskort Åre
Försöker du jämföra Åre och St. Anton så har du nog inte varit på båda ställena.
"Debatten" gällde att Åre kommun tycker att man får igen den höga skatten de har genom t.ex. bra rabatter på liftkort. Den rabatten är ingenting jämfört med hur mycket mer skatt jag betalar i Åre mot om jag skulle skriva mig i Stockholm igen.
Show me the money, Åre.

Ska jag ge ett konkret exempel. Säg att jag en säsong tjänar 100000. Då betalar jag typ 34000 i skatt om jag är skriven i Åre och snudd 30000 om jag skulle vara skriven i Stockholm. Skillnaden täcker inte direkt liftkortsrabatten.

Nej, jag kräver inte detsamma på Ica - en butik där man handlar är lite svår att jämföra med ett liftsystem som lockar tusentals turister och påverkar de som bor i kommunen. De har dock haft rabatt för boende på Ica i Åre, så du var inte helt fel ute.

Säsongskort Åre
Men du. Jag menar att Skistar och Åre kommun har inget med varandra att göra mer än att Skistar bedriver en del(den som går med förlust!!) av sin verksamhet i Åre/Duved. Ska kommunen subventionera liftkorten i Åre/Duved så är det ju lika relevant att dom gör det med mjölken på ICA också. Boende på ICA i Åre?? I glada hörnan eller bakom grönsaksdisken?

Säsongskort Åre
Skistar är hyresgäst hos kommun och privata markägare (vilket är att ha att göra med i högsta grad). Privata markägare får gratis liftkort.

Ja, det vore bra om de gjorde det - det är ju turistpriser på maten.
Som sagt - Ica har haft rabatt (vägrar dock att säga att det var bättre förr).

Jag ska inte gnälla mer, men kommunen vill ju att fler ska skriva sig i Åre. Det tror jag knappast de lyckas med den här säsongen - när skryt om förmåner visar sig att inte vara så mycket att hurra över.

Säsongskort Åre
OK privata markägare gratis. Kommunens markandel delat på strax under 10000 invånare. Verkar ju rätt juste med 27% off. Muhahaha upptäckte precis min missuppfattning om rabatt för boende på ICA. Trodde man fick rabatt PÅ boende. Jo men ICAs rabatt var ju inte något som kommunen hade nån del i. Det var ju lokala ICA (HH) som stod för det. Precis som Skistar gör.

Säsongskort Åre
varför får folk i malungs komun bra mycket billigare liftkort av skistar då, än dom i åre?? jo för att malungs komun har förhandlat med skistar men åre gör inte det.. tycker det e lite kasst gjort av åre att inte fixa billigare.. själv bor jag i idre och får köpa ett säsongskort för 200spänn o jag e inte ens skriven här.. det e bra förhandlat!!! peace

Säsongskort Åre
50% i Holiday Clubs bad ja. Inte multihallen. Multihallen är bara själva hallen för idrott/utställningar mm. Resten är Holiday Club! Orsaken till det är ju att kommunen går in med 25 miljoner i badet.(+ vtterligare 26,9 i Multihallen) Lite svårt för politikerna att motivera en sån satsning om inte kommuninnevånarna får en liten del av kakan.

Säsongskort Åre
Idre är väl inte Sälen...

I "årebladet" eller vad det heter håller Kommunen på med en skrämmande variant där de uppmanar till någon slags angiveri om man känner folk som borde vara skrivna i kommunen. Snudd på nazifeeling...

Säsongskort Åre
Tänk om alla som arbetar och driver företag i Åre kommun skattade här. Räkna på 1300 säsongsarbetare bla. Då jävlar kunde det bli liftkortssubvention!! Årebladet heter det ja. Det vet jag om för att det angår mig. Om Idre ligger i Sälen eller inte är mig totalt likgiltigt. Därav vet jag intet.

Säsongskort Åre
dustbin dan:

om man ser till parker så är det bättre att åka i sälen/idre området än åre!! åre vinner på offpist men det kan man åka till nåt annat ställe och åka för där är åre heller inte bäst..gillar åre och har mycket vänner där men alla är så hypade över åre!!! då tar man dom 2500 det kostar mer i liftkort och lägger undan,sen sparar man annu lite mer o drar till alperna i en/två vecka/or o kör skiten ur sig i offpisten...man kanske får snåla där nere men det får man göra i åre också..peace..

Säsongskort Åre
Teddo: Försökte bara se skattebetalandet i Åre på ditt sätt. Dvs att betala skatt för att få små billiga fördelar framför turisterna. Personligen betalar jag skatt för att få bra barnomsorg, underhålla väg och vatten som måste vara dimensionerat för att palla alla tillfälliga boende (turister och "skattesnyltare) mm mm.
Marcus: Respect!!.

Säsongskort Åre
Visst, det vore bra för Åre om säsongare skrev sig där och därmed också fick betala kummunalskatt i Åre. Frågan är dock om det är mer rätt. Säsongare nyttjar få av kommunens verksamheter och faciliteter. De går inte i skola, nyttjar inte barnomsorgen, sliter mer sällan på vägarna, o.s.v. Landstinget i sin tur debiterar, vad jag har förstått, det landsting man tillhör, och därigenom lägger de inte ut mycket -eller några- pengar på säsongare.

Försök se det positivt: Åre har stora fördelar mot många andra norrländska byar och småstäder. Orten kan locka med bra och varierad skidåkning och "Åre" är dessutom ett säljande namn och en ort där det finns bra med kunskapskapital och vilja, vad jag kan tycka mig förstå. Ta Peak Performance som exempel, inte är det en slump att detta företag startade sin verksamhet i Åre?

Förresten, jag HAR varit i både Åre och St. Anton. Visst är Anton bättre, men det är ju inte heller riktigt rättvist att en ort som har bättre förutsättningar för skidåkning ska kunna ta ut mycket mycket mer än andra. Förutsättningarna är ingen kostnad! Det är något som en ort som St. Anton fått gratis. Jag tycker visst att det ska kunna skilja mellan säsongskort på olika orter (efter marknadens prissättningsfunktioner), men jag tycker inte man ska klaga på att ett liftkort i Åre kostar 2700, och samtidigt antyda att det är mer okej att ett kort i St. Anton kostar över 6000.

Säsongskort Åre
Klart som fan att det är rätt att vara skriven i Åre om man bor och arbetar där!! Man nyttjar ju Åre kommuns service mer är Nossebros eller var man nu kommer ifrån. Men problemet är inte säsongarna utan dom som bor och arbetar/driver företag i Åre under långa perioder men betalar skatt i andra kommuner. Åre är en av de företagstätaste regionerna i Sverige, men det måste ju även leda till bättre service för pensionär Bo-Gunnar i Gärdsta om man ska följa den Svenska välfärdsmodellen.

Säsongskort Åre
Måste man vara skriven i Åre den förste november för att få rabatt? Annars är det ju bara att ändra folkbokföring efter 1/11 och
betala kommunalskatt i den kommun man normalt är bosatt ,i och på så sätt slippa några procents extra skatt för ett helt års inkomster.

Egentligen borde man väl strunta att skriva sig i Åre eftersom man inte bor där ens halva året. Fast Åre kommun blir väl glada åt att
säsongarna som betalar skatt där.

Säsongskort Åre
Nja, du får betala skatt där du är skriven den 1:a november hela nästföljande år.
Säsongskortet för boende får man nog inte köpa efter ett viss datum, så du kan nog inte komma undan med en ändring. Visst, det vore nog bra om alla säsongare skrev sig i Åre.

Men min fråga är fortfarande obesvarad... Vad kostar årskortet för boende denna säsong?!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp