Scarpa F1 tr

Masmakkan

Ny medlem
Scarpa F1 tr
Hej!

Är det någon som kör med Scarpa F1 tr som kan berätta hur de är i storlek?
De verkar köra byta storlek på skalen tvärtom mot andra tillverkare, 25.5-26 har samma skal osv.

Scarpa F1 tr
Hej!
-Har åkt på årets F1:or i ett par veckor. Tycker mina 26:or känns som ett par 26:or i storlek på längden. Sedan är de riktigt ”snug fit”. tighta över foten och smala. Brukar köra 25,5, men fot som mäter 26,5. Efter värmning av linern och att jag tryckt skalet börjar de kännas riktigt bra. Skon känns som sagt riktigt tight och med låg volym.
-Ja, de bryter storlek på skalet så att halvstorleken är en halv mindre.

Scarpa F1 tr
Hej!

Tack för svar!

Min fot mäter också 26-26,5 (olika stora) och jag har 25.5 i mina alpina pjäxor. Breda och ganska platta fötter.

köpte ett par Scott Cosmos förra året men de har aldeles för mycket volym för mig. De är lagom i bredd men hopplöst stora på ovansida och runt hälen. Skall säga att jag gick upp en halv storlek till 26 för att slippa frysa och få lite bekvämare vid gång. De är supersköna men går knappt att åka med..

Hur bred fot har du? Provade du 26,5?

Scarpa F1 tr
-Just det!
En vän till mig använder Cosmos 25,5 och han får inte ned foten i F1:an, inte ens när linern är urtagen. De är tighta på ovansida fot! Känns säkert tightare pga jag kör nedsize:at?
-26,5 provade jag, skal 27. De blev alldeles för långa och hade säkerligen efter åkning känts galet stora.
-Min fot är 102 har jag för mig. F1:orna känns lite smala för min fot, men trycker ut skalet allteftersom och nu har de som sagt tagit form. Hellre så än att de är lite för breda från start.
Linern formas väl när nan värmer den och skapar mer volym om man vill. Nu är pjäxan skön o skinna med, sitter bra utför o funkar bra att boota med. Efter längre bootning så känns det i stortåna, svårt o undgå när pjäxan inte är spänd.

God mirgon!

Scarpa F1 tr
Har för mig att det varit strul med F1 tr walkmode mekanismen... Varför ser du på den? Tycker att den manuella fungerar bra och lätt på F1 utan tr.

Håller med om beskrivningen förutom att jag
inte tycker att det är överdrivet tight över foten/vristen. Går dock att tight till bra med boan. Litet pillrande och bändande av tungorna för att få i foten men när den väl är på plats sitter den bra då boan justeras till önskad spänning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp