Lynx eller outlaw x?

Lynx eller outlaw x?
Hej
Har länge åkt telis med vanlig, 7tm, kabel-bindning som även har gå-läge för tur
men tänkte nu byta till NTN bla för att kunna ha lite bredare skidor.
Har funnit en sko jag tror passar mig, Scott Voodoo Som har mondopoint 25.5 Och det verkar vara vid den 22 designs bindningen byter storlek?
Jag undrar om det är någon skillnad mellan bindningarna i telemarkskänsla och om den ena eller andra är lättare att hantera när det gäller Telis/gå-läge?
Själv åker jag ganska mjuka svängar men relativt fort. Väger ca 70 kg.
Tar gärna även tips på lämpliga lätta skidor, då jag såg att en del haft problem med att bindning lossat från skida med mjuk träkärna?

Lynx eller outlaw x?
Om du vill tura mer än bara ibland skulle jag satsa på Lynx. Outlaw är en fantastisk bindning men ganska tung. Lynx är ju väldigt smidig att gå med eftersom den har en tech-tå. Lynx kan dock i början kännas lite väl aktiv men det brukar dels ge sig med tiden för att man vänjer sig och dels för att den blir lite mjukare i flexplattan. Den har dock inga bromsar vilket outlaw har.

När det gäller skida har det funkat bra med telisbindning på Völkls turmodeller VTA trots den låga vikten. Factions Agent-serie borde också gå bra då de har titanalförstärkning i monteringszonen. Finns säkert en massa fler att välja på men detta är några jag vet funkar.

Lynx eller outlaw x?
Om du vill tura mer än bara ibland skulle jag satsa på Lynx. Outlaw är en fantastisk bindning men ganska tung. Lynx är ju väldigt smidig att gå med eftersom den har en tech-tå. Lynx kan dock i början kännas lite väl aktiv men det brukar dels ge sig med tiden för att man vänjer sig och dels för att den blir lite mjukare i flexplattan. Den har dock inga bromsar vilket outlaw har.

När det gäller skida har det funkat bra med telisbindning på Völkls turmodeller VTA trots den låga vikten. Factions Agent-serie borde också gå bra då de har titanalförstärkning i monteringszonen. Finns säkert en massa fler att välja på men detta är några jag vet funkar.
Tusen tack för bra info!
När du skriver bromsar, menar du skistopper? Går det i så fall köpa och montera separat, tro?
Jag skall kika närmare på skidorna!

Lynx eller outlaw x?
Tusen tack för bra info!
När du skriver bromsar, menar du skistopper? Går det i så fall köpa och montera separat, tro?
Jag skall kika närmare på skidorna!
Hej! Ja skistopper. Tyvärr går det inte att eftermontera men om jag ska vara ärlig tycker jag att det har funkat bra ändå.

Tillbaka
Topp