Schweiz

millimill

Ny medlem
Schweiz
Hej!
Är ny här för dagen :-) Älskar skidåkning. Nu till saken, har en kompis som flyttat till Schweiz, Geneve närmare bestämt. Är inte så hemma på skidorterna i Alperna så jag undrar om någon vet vilken skidort som ligger närmast Geneve? Ska åka dit till våren och när jag ändå är där så blir det skidåkning har jag tänkt. Hur länge håller säsongen på? All info mottages tacksamt! Har det bra därute å ha så kul i vinter allihopa :-)

Schweiz
Min kusiner bor i genve och dem närmaste jag åkte till när jag vär där var Flen och Megeve.. Flen är väl runt 30-40 minuter bort medan Megeve är väl kanske 40-60 min.. dock ligger dem här i frankrike men det är inte så långt bort ;)

Schweiz
Händelsevis bor jag också i Genève :-)

Allra närmast är Crozet i Jura-bergen som ligger typ en kvart från stan. Här är i stort sett hopplöst att åka på helgerna eftersom det blir tjockt med folk om vädret är bra. Närmaste större orten är La Clusaz i Frankrike men du kan i stort sett välja varsomhelst i Haute-Savoie eftersom det tar en dryg timme med bil oavsett vilket ställe man väljer (Chamonix kan vara lite snabbare eftersom det är motorväg hela vägen). Avoriaz (samt resten av Portes des Soleil), Flaine, La Clusaz och Chamonix är de mest kända. Roligare ställen att prova är t.ex. Megève, Le Grand Bornand och Les Contamines.

Allt det här ligger i Frankrike. Närmaste större ort i Schweiz borde vara Villars eller nåt liknande i närheten av Montreux på andra sidan Genève-sjön (Verbier ligger också däromkring).

Säsongen brukar ta slut 1:a maj, vissa av de mindre orterna ovan stänger tidigare... Vill ni ha mer tips eller sällskap (vi är ett gäng svenskar som brukar åka på helgerna) är det bara att säga till.

Schweiz
Tack snälla för snabba å bra svar! Har suttit å kollat lite på nätet om de olika skidorterna. Ligger många inom en relativt kort radie från Geneve :-) Hör väl av mig om jag vill ha guide till backarna eller tips överhuvudtaget. Någon som vet vilket flygbolag som är billigast att flyga med?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp