Scott Crusade som telisskidor

Prometevs

Medlem
Jag har fått ett allvarligt återfall i telisträsket och nu går jag och funderar på ett par Scott Crusade:/

Nån som har erfarenhet av dem.

PS. Mina förra telisskidor var ett par TUA Wilderness, bara så att ni vet ;) Men nu har jag nya NTN-grejor och det är bara skidorna som fattas.

Har ingen erfarenhet men vill gärna påpeka att stor info om skidorna finns att hämta från Freerides produktguide för Scott Crusade när det gäller dess åkegenskaper.

Kombinationen av NTN och Scott Crusade verkar funka alldeles utmärkt enligt ett annat telemarksforum.

Frågan är alltså om skidorna passar just dig och din åkstil. En viktigt utgångsläge är att veta vad du söker efter rent åkmässigt. Typ vilket underlag som du ska åka på mest(pistad/lössnö), vilken nivå av skicklighet för telemarkssvängar du har(sladdsvängar/skärandesvängar), hur fort du vill kunna åka och samtidigt ha bra grepp i backen, samt hur små och snabba eller stora svängar du vill göra.

fjmFjhMcjdc]teståkning[/MEDIA] av skidorna på Youtube

Senast ändrad:
Ja det är just det jag läst om dem som gör mig sugen. 15 m radie som går bra på hårt underlag och i offpisten låter som en rolig skida. Jag tror inte att jag skulle välja den som alpinskida eftersom, hur det än är, är svårare att nyttja materialet fullt ut när man åker telis, i synnerhet i pisten. Det jag menar är att jag hellre väljer en renodlad pistracer för att åka i pist. Nu vill jag ju åka offpist också och det är där som telemarkssvängen har sin stora fördel.

Youtubelänken hissar ju skidorna våldsamt men jag tycker att åkningen såg lite tam ut. De pressade aldrig skidorna ordentligt. Det hade varit kul att se de där 15 m fullt ut i runda fina carvingsvängar. Hur som helst så blev jag ännu mer sugen på Crusade.

Det som jag efterlyser är nån åkare som har personlig erfarenhet av skidorna och kan säga vad de tycker. Är dom tama, livliga, lättsvängda, tröga, krävande, lättåkta etc.

Har endast åkt på Crusaden som alpin skida, och tycker den är riktigt bra. Som alpin skida skulle jag absolut rekomendera den.
Har själv ett par med 169 cm längd, med svängradie runt 14-15 m tror jag.
Går som tåget eller vad man nu säger, men stabila och lekfulla i pisten.
Det jag främst skulle fundera över med dessa som telis skidor är svängradie, ha en radie neråt 15 m på telis blir väldigt krävande. Men om det är det du vill ha är det nog ett säkert kort att gå på.

Som svar på dina frågor.
Tama - Nej
Livliga - Ja
Lättsvängda - Ja
Tröga - Nej
Krävande - Beror mycket på åkstil
Lättåkta - Ja

Min personliga åsikt, men om du är så sugen på dom så köp, tror inte du blir besviken.

:o Jag är förälskad, lycklig. NTN + Scott Crusade, me like!!!

Idag gjorde jag slag i saken och köpte ett par 179 cm långa (15 m radie) Crusade.
En skida som vill gå på skär men kan sladda också.
Kan göra snabba och kvicka svängar likaväl som långa runda.
När man trycker till och svängen kommer gäller det att hänga med. Just nu är de mittmonterade och jag ska prova att flytta dem lite bakåt och se vad som händer.

Nu är det bara åkaren som ska lära sig att utnyttja materialet bättre men så här långt är det en hit.:D

Kommer mer rapporter när jag åkt några dagar på dem. :cool:

Ytterligare en dag på Scott Crusade, I Storklinten denna gång.

Crusaden vill gå på skär hela tiden. Nu börjar jag kunna styra skär och svängradie bättre. När det börjar gå riktigt fort har jag dock en tendens att börja åka alpint och tappar styrseln på innerskidan. Det hela resulterade i två försöka att gräva potatisfåror i backen. Jag längtar att få testa dem i en välpreparerad, lång och lagomt flack backe där man kan ligga på skär i hög fart med runda svängar från sida till sida i backen.

I kortsväng är dom kvicka och när jag får dom att kicka till ordentligt så blir det svårt att hänga med dem och då blir det tendens till alpint igen. Det är bara att åka mer så rättar väl det till sig.

Så kul det är att åka telis igen :)

Hur mycket tryck har du på den bakre skidan när den tappar styrseln?

Vilken årsmodell köpte du?
Låter som ett par sköna skidor! Blir lite sugen själv!

Fredreik sa:
Hur mycket tryck har du på den bakre skidan när den tappar styrseln?
Ja det är väl just trycket som saknas. Det blir egentligen varken telemark eller alpint.

Fredreik sa:
Vilken årsmodell köpte du?
Låter som ett par sköna skidor! Blir lite sugen själv!
Det är årets modell 2010/11. Dom här https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/scott/crusade.html

Mina kompisar som enbart åker Telemark har också blivit sugna på dom.

Nu har det blivit ytterligare några dagar på Crusaden. Nu när åkaren kommit igång med telissvängen så kan jag konstatera att det är en grym skida. Den går fint i såväl nypistad som uppåkt pist. Den går bra i kortsväng och i långa svängar. Även om man inte kan nyttja 15 m radien som på alpint så kan den gå i riktigt snäva svängar på skär i skär och det är hur kul som helst :D

Det som återstår att testa nu är offpist. Jag testade att åka i skogen nu i helgen men det var för trångt för att det skulle kännas bra. Det blev parallella svängar istället för telemarkssvängar. Jag behöver öva mer i lite öppnare terräng innan jag ger mig ut i skogen igen.

Tillbaka
Topp