Scott Superguide 88?

Koppelman

Aktiv medlem
Scott Superguide 88?
Hej,

Jag letar efter en skida för toppturer. Skidan kommer inte används för pudersnö (där har jag andra alternativ), utan till typ vårskidåkning eller vindpackat.

Jag har sett att man kan få Scott Superguide 88/88 Access till ett väldigt bra pris på flertalet sidor. Detta lockar såklart men bör det låga priset och tillgängligheten på flera sidor vara en varningsvarningssignal? Jag har läst ett par recensioner som tyvärr ger blandade svar, men de som finns verkar vara överens om att det är en relativt styv skida, och som enligt vissa kräver aktiv åkning och rätt position.

Min UCPA-guide i Argentière tidigare i år råkade också åka på den här skidan, och han sa att han gillade den just för att den var styv. Det kanske är ännu ett orostecken?

Jag inbillar mig att styvheten vore bra för en topptursskida då man inte alltid påträffar de bästa förhållandena, men den kanske är för styv och endast jobbig? Jag ser mig som en helt duglig åkare som har lärt mig åka med mycket plöstryck, smalt mellan skidorna och centrerad position, men jag är också ganska lätt (60 kg).

Är det någon som har testat någon av modellerna och kan ge ris eller ros?

Scott Superguide 88?
Jag har haft guide 88/ros

Har ett par guide Freetour 185, lätta med bra flyt. Svängvilligare än vad radien 24m säger.
Borde få komma ut mer än dom gör/ros

Scott Superguide 88?
Jag inbillar mig att styvheten vore bra för en topptursskida då man inte alltid påträffar de bästa förhållandena, men den kanske är för styv och endast jobbig? Jag ser mig som en helt duglig åkare som har lärt mig åka med mycket plöstryck, smalt mellan skidorna och centrerad position, men jag är också ganska lätt (60 kg).
Personligen är jag lite kluven till kombon styv + lätt + lite rocker/taper. Det blir ofta en skida som är fantastisk när det är hårt och jämnt, men som blir rejält nervös och 'studsig' så fort snön blir sämre och skidan inte har massan att inte studsa runt.

Scott Superguide 88?
Jag har haft guide 88/ros

Har ett par guide Freetour 185, lätta med bra flyt. Svängvilligare än vad radien 24m säger.
Borde få komma ut mer än dom gör/ros
Ok vad var ditt intryck av Superguide 88?
Personligen är jag lite kluven till kombon styv + lätt + lite rocker/taper. Det blir ofta en skida som är fantastisk när det är hårt och jämnt, men som blir rejält nervös och 'studsig' så fort snön blir sämre och skidan inte har massan att inte studsa runt.
Ja det verkar också vara åsikten från ett par recensioner. Jag har frågat AI som påstår att modellen uppdaterades inför 24/25 med målet att göra den stabilare och livligare. Dessutom verkar dam-modellen (som också skulle passa mig) vara lite mjukare med Paulownia/poppel istället för Paulownia/bok så den är kanske ett bra alternativ.

Gällande Access-modellen så ska den vara ännu lite mjukare utan aramidfiber-inlägg (Flax-fibrer istället) men samtidigt 250g tyngre per skida. Det kanske gör dem mindre nervösa men hittar tyvärr ingen recension på den modellen. Ska vara mer riktad till nybörjare/medelgoda åkare som målgrupp.

Tillbaka
Topp