Scott vs. Kona. Bra ram vs. bra prylar?

zeppelin-erik

Ny medlem
Går i cykelköpar tankar och har nu hittat två hojjar som är mer intressanta än de andra.

Den första är Scott Relfex 20 (sportson) (Aspect 20, samma hojj? Sett exakt samma setup som Reflex fast med namnet Aspect hos CykelSpec, Scott har ingen Reflex på sin hemsida dock...)
http://scottusa.com/gb_en/product/378/741/aspect_20

Pris:ca 8500kr

Den andra är en Kona Cinder Cone.
http://www.konaworld.com/08_cindercone.htm

Pris:Ca 8100kr

När jag jämför dem på pappret vinner Konan med sina Hayes bromsar och sin Dart 3 gaffel. Men hur är hållbarheten på en Kona? Ramen ser t.ex. MYCKET klenare ut än Scotts.

Vad säger ni om dessa två?
Egna erfarenheter?
Någon jag borde ha med i mina beräkningar (samma prisklass givetvis)?

Tack på förhand...

Det beror på vad du ska andvända cyklen till.. ska du bara cykla till och från jobbet eller skolan behövs ingen värsting ram men om du ska köra i skogen och hoppa skulle jag rekomendera en Dirt hojj.

Men av dom som du nämner här tycker jag nog Konan.

Det beror ju förstås på vad du ska ha cykeln till också. Antar att du ska ha den till lite skogsåkning, motionsåkning, och till och från jobbet/skolan osv. Kona gör ju bra cyklar, så tror nog du blir nöjd med den.

just nu är det mest skog, men till hösten kanske även lite asfalt.
Konan känns ju rätt, tvivlar på att JAG skulle kunna ha sönder en ram. Men det skulle ju kunna vara så att de brottades med dålig kvalité, men nu verkar det ju inte så heller...

Va fn skulle årets modell vara blå för? 07:an var ju lite fräschare...

Köp aldrig cykel utan att prova den först. Jag tycker att känslan i hojjen skall stämma överens med mad man själv gillar, sen kan man titta på utrustningsnivå. Jag föredrar scott framför Kona gillar ramgeomertin på scotten då den är livligare men då pratar vi ren xc-racing vet inte hur reflex/aspect är. Dom verkar vara samma hoj hette reflex typ fram till-07 och har sen bara bytt namn till Aspect. Kolla även på Focus, Cube och Commencial och Scotts Scale-modeller, lite mer race.

kona gör bra cyklar. så jag skulle ta konan. men du måste testa dom först och se vilken som är skönast innan du köper. ta den som du tycker är bäst.

Glömde ju rapportera. Köpte en Scott Aspect 20 till slut. Nöjd så här långt iaf.
Får tacka för feedbacken, nu är det skogsaverkning som gäller...

Tillbaka
Topp