Scott vs Rossignol vs Head

• Trådstartare Trådstartare hultet
  • Start datum Start datum
H

hultet

Guest
Jag kommer nu sålla mig till mängden av de som startar skidköpartrådar men jag har läst en massa här på forumet och bland recensionerna och inte riktigt hittat det jag söker.

Jag har åkt skidor länge och klarar mig bra i pisten, tycker framförallt om när det går fort. :-) Nu ska jag upp till Riksgränsen och göra en säsong och då lär det ju bli en hel del off-pist åkning. Det är ett område som jag ännu inte behärskar, men planen är att jag ska lära mig. Nu behöver jag nya skidor som passar till det mesta och jag har hittat tre begagnade jag funderar på:
- Scott mission 183 cm
- Rossignol B3 184 cm
- Head monster 82, 183 cm

Vilken tror ni skulle passa bäst?
Scott-skidan ligger något högre på min lista än de övriga eftersom den är lite bredare= passar bättre i off-pisten men samtidigt har en ganska kort radie (vilket jag tror gör den rolig i pisten). Men jag är inte säker på att den är bättre än de övriga... Jag hittar en hel del info på forumet om rossignol och head, men inte särskilt mycket om scott. Någon som har erfarenhet av den?

Just det: Jag är 184 cm lång, väger ca 77 kg och är tjej (om det nu spelar någon roll)...

Tack på förhand!

Det finns som sagt var ett veritabelt smörgåsbord med liknande trådar här på forumet, men visserligen inte så många som behandlar tjejer.

Med det sagt så säger jag det jag alltid säger, ska du åka offpist så bör du gå över 90mm i midjan. Det kan funka med ett par skidor med 85-90mm i midjan men ska du få ut maximalt av dina offpistdagar så bör du gå högre. det är dessutom mycket lättare att åka och att lära sig åka offpist med ett par bredare skidor.

Men några frågor:

Har du några pistskidor?

Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Föredrar du hårda eller mjuka skidor?

Jag vet att de flesta förespråkar bredare skidor men jag undrar hur roliga de är i pisten, jag har nämligen inga pistskidor.

När det gäller mjuka eller hårda skidor vet jag faktiskt inte vad jag föredrar. Jag har hyrt skidor de senaste åren (eftersom jag bara åkt någon långhelg här och där) och vet inte alls vad jag åkt på... Men rent spontant ska de nog hellre vara åt det mjuka hållet.

Prisklass: Jag köper med glädje ett par begagnade och tycker egentligen det vore bra om jag fick några under 4000:-. (Jag har verkligen många krav på detta enda stackars skidpar... )

Scott Mission skulle jag lätt säga till dig.. En sjukt bra och trevlig skida i de flesta förhållanden... Tror detta kan vara en av de bästa allround skidorna som har gjorts.

//H

Så länge skärningen är tillräcklig så funkar breda skidor alldeles utmärkt i pisten, givetvis är ett par riktiga pistraketer bättre men så länge det inte är ren is så funkar breda bra.

Det finns t ex ett par oanvända K2 Nancy 179 för 4000:- med bindning på Mountain recycle här i Åre.

Har en tjej kompis som kör Scott Rosa (förra årets limmited edition tjej model av Mission) och hon älskar dom. Väldigt roliga i både pist och offpist för henne. Hon är något mindre än dig men jag tror inte att viktskillnaden (kanske en sju kilo) skall spela någon som helst roll i det här fallet. Min kompis är en tekniskt väldigt duktig åkare som åker både brant och djupt dock inte suuuuper fort men ändå ingen luspudel på något sätt.

Sen så har jag hört (notera hör sägen) från folk som åkt på B3an att dom tycker den är bra men saknar personlighet. Att det är en skida som gör det den skall men inte utvecklar en.

Så ja kör på en Scott Mission.

Tex

Tack för alla svar, det låter som att scott mission hamnar i toppen. Jag har dock sett någon som inte tyckte den var fartstabil vilket gör mig lite orolig eftersom farten är något av det bästa jag vet. Har ni märkt något sådant (det låter inte som det, men jag vill ändå dubbelkolla)?

Tillbaka
Topp